Byggahus.se

Värmebaronens belastningsvakt VBB122. Kontaktorerna arbetar ofta.

1. B
    Medlem Nivå 6
    Ca 16 år gammal. Kontaktorerna arbetar ibland ofta, var 5e sekund. Har inte kommit på vad som är orsaken eller om det finns något system i det hela - för många parametrar!
    Eldar med ved och patronerna sitter i acc tanken. När temperaturen i denna är så hög att termostaterna i patronerna är frånslagna är kontaktorerna lugna. Med lägre temp och patron tillslagen hör jag hur kontaktorn slår till o från var 5e sekund, samtidigt som lampan på patronen tänds o släcks. Vid detta tillfälle var spisugnen påslagen.
    Antar att någon komponent på kretskortet är kass. Kortet är tillverkat av Onrox AB och märkt OX2-SMB, 96-867A CP, RE2.
    Elektrolytkondensatorerna från denna tidsperiod hade ju problem med läckage.
    Någon som har repat ett sånt här kort?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    effektvakt 2.jpg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    effektvakt.jpg

2. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Precis som i tråden där köksfläkten repareras genom byte av kondingar är det med stor sannolikhet ditt problem här också. Enkelt gjort att bara rätt av byta alla elyter där så går den säkert 15 år till. Hela kopplingen är några lösningar kring den klassiska 324 op-förstärkaren för jämförelse och timer. Du kan ju passa på att motionera potarna lite också när du håller på.

3. E
    Medlem · Nivå 23
    Om jag tyder det hela rätt så är vakten ställd på 10 A säkring och ena kontaktorn på 6 kW då finns det knappt 1 A till övrigt och då slår vakten av så fort man belastat fasen med ytterligare 1 A. Så jag tror att vakten fungerar OK och jag skulle tro att huvudsäkringarna är minst 16 A så prova och ställ upp säkringsvärdet till det värde som huvudsäkringen har

• Laddar…
  4. B
    Medlem Nivå 6
    Lessen pojkar, era svar hade hamnat i skräpboxen hos mig.
    Skall göra som du skriver GK 100. Läckande elyter var ju ett stort problem på 90-talet ( moderkort i datorer hos Dell, HP och inte minst Yazaki hastighetsmätare på Volvo). Måste dock vänta tills vintern är över.

elmont : det syns dåligt på bilden, men det gula vredet står på 16 A

Tack för hjälpen,
    Bo G