Har läst mycket på detta forum, kanske det finns någon som kan ge lite input till mitt pannoptimeringsprojekt. Detta är andra vintern i huset och tidigare ägare hade ca noll koll på vedeldning och teknik över huvud taget så pannan är i ganska dåligt skick (sprucken keramik, förbigångsspjället hade brunnit upp så de eldade pannan med överförbränning osv osv. "Tanken är på 300 liter" sa han och jag tänkte "jaha, är det därför det står 500 där på sidan...")
Självdragspanna Värmebaronen Vedolux CU anno 1989 (inbyggd 135l VVB), vad jag förstår (bl.a. efter läsning här på forumet) ganska lik Värmebaronens andra självdragspannor. Kompletteras med 500l acktank utan laddomat. Jag har satt en plåt där förbigångsspjället en gång satt så att den i alla fall går med underförbränning. Jag kan dock inte fylla på ved medans det brinner pga inrykning. Inget jätteproblem i och för sig i och med att ett ilägg fyller tanken men ändå, det får duga så länge.
Nu till frågan: Primärlufttillförseln. Primärluften tas in precis ovanför rostret, och förbränningsgaserna går givetvis ner direkt i hålet i keramiken. Detta gör att vedtraven gröps ur enligt bifogad skiss och om man inte gör något (petar) brinner vedtraven "utåt", d.v.s. bra ett tag och sedan när urgröpningen blir större brinner det kasst. Bakre delen av vedtraven får vänta länge på primärluft. Är det någon som har en liknande panna och kan ta en bild över hur det ska se ut? Jag funderar på om det saknas någon plåt eller liknande för att rikta primärluften uppåt. Denna kanal finns utritad i skissen på värmebaronens nuvarande vedoluxpannor.
Är det någon som har testat att ta in primärluften i vedluckan? Har en polare som har en Albinpanna och där tas primärluften in via vedluckan. Tänkte testa att spärra av mellan undre askluckan och vedvolymen så att askluckan endast styr sekundärluft och sedan sätta ett primärluftsspjäll på vedluckan. Vad är oddsen att lyckas?
Har byggt och monterat mätning och loggning (Arduinobaserat) av vattentemp till och från pannan respektive radiatorer samt rökgastemperatur. Har även byggt för att styra relä och servomotorer så jag ska bara få tid att montera dit det på pannan och få lite automatik.. Ultimata målet är att få dit en lambdasond (kanske även luftmassemätare) och reglera spjällen på det.Men jag måste få det att brinna lite jämnare först.
Det tog sin lilla tid men jag testade att sätta en styrplåt som tvingar primärluften uppåt mot taket av vedutrymmet och blockerar kortaste vägen till hålet i keramiken. Det gjorde stor skillnad, nu brinner pannan betydligt jämnare och jag behöver inte gå dit och peta ihop veden (vilket ändå inte är möjligt eftersom plåten även blockerar möjligheten att sticka in petpinnen). Utan plåten och utan att peta brann det bara "utåt" och när ett hål väl hade bildats enligt den streckade volymen i mitt förra inlägg smet nästan all primärluft ner i hålet direkt, utan att förgasa någon ved.
Principskiss: (jämför med skissen i förra inlägget)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och visuellt:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Resultatet blev som sagt att det brann betydligt jämnare:
Logga in
Skapa konto
170207 är gårdagens eldning med plåten installerad. Grafen visar temperaturdifferens (vattentemp från pannan minus vattentemp till pannan) och eftersom jag inte har någon Laddomat installerad (den ligger i en låda i garaget...) så tycker jag att man kan anta att vattenflödet mellan panna och tank är konstant. Pannans avgivna effekt till tanken skalar i så fall linjärt med temperaturdifferensen.
De kraftiga variationerna i de andra två eldningarna kommer av att jag måste peta ihop veden när hålet har blivit "lagom" stort. Då når jag faktiskt högre effekt så det behövs säkert lite optimering till..Jag märkte igår att pannan blev lite känsligare för inställningen av sekundärluftspjället, det blev lätt för mycket sekundärluft (eller snarare för lite primärluft) så att pannans effekt sjönk.
Är det någon som känner igen denna primärluftskanal från Värmebaronens pannor?