Byggahus.se

Värme under klinker

1. H
    Medlem · 56 inlägg

h_elen_a

Medlem
    Vi ska lägga klinker i hallen, ca 3 kvm precis där man kommer in. Vi hade INTE tänkt ha golvvärme under, men en bekant sa att vi MÅSTE ha golvvärme under, annars kommer klinkergolvet att bli jättehalkigt när det blir blött. Stämmer det verkligen? Vi ska ha ett klinker som är lite skrovligt på ytan, inte helt slätt.

2. krillek
    Medlem · Östergötland · 1 351 inlägg

krillek

Medlem

Re: Värme under klinker

Knappast halkigt men däremot kallt! I o m att det kan hamna en del vatten på golvet vore det nog smart med i alla fall komfortvärme för att få golvet att torka upp mellan varven.

3. K
    Medlem · Blekinge · 249 inlägg

karmajoyst

Medlem

Dessutom riskerar du att få sprickor i klinkerplattorna om du inte lägger slingor under den.
    Dvs. stora temperaturskillnader mellan den kalla hallen och det varma golvet i nästa rum...fast...det verkar ju som att du inte har värme i de intilliggande golven så då borde det vara ok. Kallt som bara den...men ok :)

4. snuttjulle
    Medlem · Stockholm · 4 085 inlägg

snuttjulle

Medlem

I mitt föräldra hem så va det klinker i hallen byggt -75 och det hade inte spruckit på de 25 åren de bodde kvar där iaf. Och att det blev halt känner jag inte igen heller. Man ska nog akta sig för slät granit men det blir nog halt om du kliver in med snö under skorna även om du har värme.

5. J
    Medlem · 1 050 inlägg

jessica

Medlem

Jag har det precis som du skall ha det, och vi har ingen värme under det. Det är inte kallt och inte halt. Dels är det så liten yta det gäller och du står inte där så länge så det hinner bli kallt och några sprickor blir det inte heller ::).Jag upplever inte att det tar så lång tid innan det torkar heller..det är ju varmt i luften :p. I vårt badrum var det klinkergolv utan värme först och det var lika fint som för 40 år sedan då dom byggde ut det badrummet.

Lycka till! :)

6. S
    Medlem · 940 inlägg

Jag har sagt det förrut. Lägg in en värmekabel om ni ändå bilar eller gör om golvet med klinker osv. Kostnaden för en elgolvvärmekabel till 3 kvm är peanuts i sammanhanget. Sen, kan du välja om du vill använda den eller inte genom att slå av och på. Däremot är det svårt att ångra sig och lägga in golvvärme i efterhand.

7. fubar
    Tillbyggare · Nerike · 991 inlägg

fubar

Tillbyggare

Vi har inte golvvärme ochupleveringa problem med detta.

8. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Jag tycker aspekten med att vatten och fukt torkar snabbare är värd att beakta, spec. om man har småbarn som springer in och ut och blöter ner rätt ordentligt (spec. mha. snön på vintern), barnen är dessutom urdåliga på att se upp för pölar på golvet, med blöta och trista sockar/fötter som följd (som de iof. inte verkar lida särskilt mycket av själva ::), men de blir fort kall om fötterna om man inte hinner med och byta sockar innan de är ute igen och då lider mamma desto mer ;)).

MVH//Christina.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.