Varför rekomenderar alla en att man bör ha på värmen (5-8 grader) i stugan när man inte är där. Jag har tömt alla vattenrör i huset, ställt upp alla kranar och hällt lite glykol i alla vattenlås. Vad annars kan ta skada av minusgrader då?
Tacksam för svar, då jag just skall kasta mig in i min första vinter som husägare!
5 225 läst · 9 svar
5k läst
9 svar
Värme på vintern - varför?
-
Medlem · 50 inlägg 29 dec 2006 00:41
-
30 dec 2006 00:15 #2
Re: Värme på vintern - varför?
Hoppas du kom ihåg att tömma cisternen på toastolen också ...
Saker som kan gå fel med helt kalla hus kan vara att tjälen går ner för mycket under huset, så det blir sättningar och/eller skadar rör under huset.
Sen blir det ofrånkomligt en del extra fukt i allt inomhusmaterial, så tapeter, känslig panel och liknande saker mår inte riktigt bra.
Detta beror ju då mycket på vad du har för saker i huset, har du massiva furumöbler klarar dom sig säkert bra, har du fint fanerade möbler kanske dom mår sämre.
Mina föraldrar hade stuga när jag var yngling, den var 100% ouppvärmd när ingen var där (ingen el, utan kamin!), det var inga problem där iaf, år ut och år in.
Men det fanns inga tapeter i stugan, bara furupanel överallt, och enkla och rejäla möbler. Väggarna var nog rätt tunna med och saknade antagligen plastfolie med, så fukten drevs nog ut ur väggarna rätt snabbt när våren kom. -
2 jan 2007 15:15 #3
Samma här - ingen värme på alls under vintern. Och huset och tapeter och inredning har hittills klarat sig utan minsta påverkan (huset renoverat för 25 år sedan).
-
8 jan 2007 08:30 #4
Beror lite på vad det är för stuga. Är det en äldre, (60tal eller mer) kanske det är löv eller kutterspån som isolering och dålig vindsventilation.
Nyare fritidshus med mineralullsisolering, ventilationsspringa vid takfoten och grund bestående av betongplintar har inte så stora problem med fukten.
Har själv haft ett fritidshus av denna typ stående oeldat på vintern i 25 år. Har inte upplevt minsta problem. -
24 apr 2007 10:32 #5
Nästan inga problem....
Stuga byggt 1909 med torpagrund och direktverkande el.
Vatten indragit 1998. Huset har anväts som sommarstuga
under 70 talet där dåvarande ägare gjort en hel del rust.
Under 80 och tidig 90 tal var den i en Stockholmares ägo
som avände den bara 10 gånger som jaktstuga och enligt
honom stod det helt ouppvärmd år ut och år in.
Vi tog över ´97 och har sedan dess inte heller haft värmen
på vintertid.
Några nya tapet vi satt upp mår inte bra av det och någon
Ikea-Möbel blir trög i ladorna men annars klarar sig kåken
samt inredningen hyfsat.
Det gäller bara att tömma alla vattenledningar ordentligt
och hälla lite glykol o toan.
Hobbit -
Medlem · Stockholm · 4 326 inlägg 24 apr 2007 15:2224 apr 2007 15:22 #6
Dock kommer jag nog ha grundvärme på på toan. Dels för att slippa miljöförorenande glykol i vattenlåsen, men också för att slippa problem med tex blandare som kan frysa sönder även om man tömmer vattenledningarna i stort, samt att jag tänker ha varmvatten och då måste jag isf tömma VVB varje gång också...
/K -
30 maj 2007 18:59 #8
Jo, fast T-sprit avdunstar nog ganska fort misstänker jag. Alkohol är ju ganska lättflyktigt.
-
Medlem · 228 inlägg 31 maj 2007 17:03
-