värme på vinden

3k läst  1 svar

1. M
    Medlem Nivå 5
    Hej.

Jag renoverar min vind. Bilden är dock tagen före renovering..
    Jag behöver värma upp det blivande sovrummet, men jag vet ej var jag ska placera mina radiatorer.
    På skissen visas lite olika saker som man bör ta hänsyn till:

-De ljusgrå fälten är Myshörn som måste värmas upp.
    -Det mörka är klädskåp, som inte behöver värmas upp.
    -Det gröna är sängen.
    -Det svarta är murstocken.

I övrigt, så är ju golvytan helt öppen, förutom klädförvaringen.
    En skillnad nu från då, är att det är 25cm lodrät vägg längst ut mellan golv och tak.

Till frågan igen, hur placerar man radiatorerna?

En fundering jag har, är att köpa endast slang och dra den runt vinden, längst ut för att se om den klarar att ge den värme som behövs.
    Idém är relativt billigt, så man kan prova den på vinst och förlust, för slangen kommer man ju inte göra någon som helst åverkan på. Så den kan man använd igen omdet blir nödvändigt.

Idéer välkomnas!

2. 1
    Medlem Nivå 2
    Hej Martin!

Tyvärr har jag inga bra svar att ge dig, men väl några frågor på vägen. Jag vet inte om du redan har gjort dina val (i.o.m. att ditt inlägg är nån månad gammalt), men du kanske får fler svar om du specificerar lite närmare hur du har tänkt dig att det ska bli.

Till exempel:

- Vad har du tänkt för typ av värmesystem? Har du vattenburet i resten av huset och ska dra upp den till vinden också, eller blir det elradiatiorer?

- Hur isolerar du i taket och ut mot takfot?

- Finns det något takfönster som du måste ta hänsyn till?

Etc.

Vad är det förresten för ventil(?) som sticker upp vid trappen, och vad gör du med den?

För övrigt tycker jag att din fråga var väl illustrerad, men jag tror att bristen på svar kan bero på att du har en lite för otydlig rubrik...

Lycka till med renoveringen!

/J

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: