Byggahus.se

Värme på eller av i stuga vintertid

1. B
    Medlem Nivå 1
    Jag har igång värme i vår stuga under vintertid (är där några helger då do då under vintern), även då jag inte är där. Dels för att minimera att vattnet skall frysa men också för att stugan i övrigt inte skall föstöras. Jag har tidigare fått höra att man aldrig ska låta det bli mindre än 10 grader inne i stugan. Problemet är ju att vi har ju en ganska gammal stuga som är lång ifrån tät så att ha igång elen för att hålla dessa 10 grader är en dyr lösning.

Vi stänger av vattnet (pump) och tömmer det endast genom kök- o badrumskranarna (har ej någon "tappningskran") som vi låter vara öppna. Vi har även en elslinga i vattenledningen från grävd brunn till stugan. Den drar ju givetvis en del.

Min fråga är slutligen om man verkligen behöver ha igång värmen i de utrymmen som inte påverkar vatten/vattenledningar/avlopp (Har ej vattentoa). Skulle ju spara många kronor om detta inte riskerar att förstöra stugan, vilket jag fått höra att det gör... hur? Köldskador? Hur mycket problem är det? Hur gör de flesta?

2. Sommartorparn
    Medlem · Nivå 11
    Mycket beror på vad det är för en typ av stuga. Om det är ett lite äldre fritidshus i trä utan massa isolering och plast, så går det absolut att helt stänga av värmen. Då får du helt tömma vattensystemet. Att kallställa fritidshus har vi alltid gjort i min familj, även i de fall som vi har använt stugan under vinterlov. Har alldrig varit något problem varken i fjällen eller i Skåne.

Sedan beror det också på var huset ligger, om vintrarna är fuktiga eller kalla. Det är framför allt fukt som kan orsaka problem. Man får då vidta vissa åtgärder som att öppna alla dörrar, öppna ventiler, glänta skåpluckor, se till att möbler inte står tätt mot väggen. Stenhus är känsligare än trähus.

När Skansen för ett antal år hade problem med mögel i sina byggnader kom man fram till att en liten temperaturhöjning till ca +5 grader kunde förebygga problemen. Att håla +10 grader i alla rummen tycker jag låter onödigt mycket!

3. B
    Medlem Nivå 1
    Tack för snabbt och bra svar.
    Stugan jag har är byggd 1873 men även några nyare tillbyggnader och man har under åren inte alltid hållt sig till de gamla 1800-tals renoveringssätten så det är väll som i många gamla hus o stugor, en mix på gammalt o nytt, på gott o ont. Stugan är i grunden en timmerstuga med vanlig träpanel utanpå. De senare tillbyggnaderna där tex kök och duschrum finns är av mer "modern" regelkostruktion.
    Jag har som tanke att ha igång värme i de små utrymmen där vi har vattenledningar för att minska vattenledningsproblem, men att dra ner på värmen i övriga delar av stugan för att minska kostnaderna. Jag skulle kunna stänga av den lilla delen av stugan där det finns vattenledningar. Kanske med en slags hemmasnickrad isolerad skiva som jag sätter för öppningen in mot de andra utrymmena där jag i så fall kunde hålla kalla. Kanske rent av stänga av värmen helt där? Det jag är rädd för är att stugan tar skada av att vara helt kall under en vinter, vilket jag hört. Är det tex eldragningar som kan ta skada av att det är minusgrader? Tapet? Färg? På vilket sätt kan det skada stugan? Återigen, den delen där det inte finns vattenledningar.

Vet inte om jag krånglar till det ännu mer... jag fick ju dock ganska bra svar på mina funderingar i svaret innan.

4. Sommartorparn
    Medlem · Nivå 11
    Hoppas det är fler som delar med sig av sina erfarenheter.

Det som jag tror kan ta skada är vissa material och ytbehandlingar. Har t.ex. varit med om ett folien på en ikea-bohylla har släppt. Det är nog det enda som har hänt. P.g.a kyla eller fukt låter jag vara osagt.... Kanske moderna köksinredningar skulle kunna ta skada? Om inredningen är huvudsakligen av trä så är det inget problem! Eventuellt kan det bli sprickor i målning i snickeriskarvar eller där det har tätats med fogmassor p.g.a träet krymper och sväller.Den slags småskador kanske det kan vara värt att riskera med tanke på vad det kostar att hålla varmt hela vintern?

Sedan är det ju generellt bättre att låta huset vara nedfryst hela vintern än att hålla på och värma upp och kyla ner ofta. Då ökar risken för att det blir kondens och mögel på ytor som inte har förmåga att avge och suga upp fukt.

PS. Den här frågan kommer då och då upp i "fritidshus-forumet". Om du söker där så hittar du säkert en hel del info

Redigerat 30 aug 2011 11:38