Byggahus.se

Värme/kyla i varje rum

1. J
    Medlem · 103 inlägg

jacha

Medlem
    Hej

Jag är på jakt av äldre villa som jag vill totalrenovera. Villan ska bli modern så man kan styra den via zwave. Vill kunna kontrollera varje rums temperatur för sig med en sådan panel t.ex https://www.m.nu/varme-kyla/heatit-z-wave-thermostat. Vill även på sommaren kunna kyla villan när det är varmt även genom att styra via dessa paneler. Valet faller då på en luftvärmepump gissar jag på? Men kan man göra snygga lösningar där man kan styra varje rums temp för sig med luftvärmepump och inte behöva ha en ful ac modul på väggen. På hotell och kontor har jag sett att man löst det med galleröppningar i tak/ väggen. Men detta är väl ganska ineffektivt då värme stiger? Tips mottages med stor glädje!

/Jacob

2. T
    Besserwisser · Stockholms län · 568 inlägg

term

Besserwisser
    Bergvärme med frikyla samt ftx, funkar för mig. Jag har dock bara kyla i sovrummen på övervåningen, med en gemensam termostat. Jag styr med en cirkpump med on/off, går även att styra gradvis med signal från ftx.

3. A
    Medlem · Stockholms län · 9 435 inlägg

Avemo

Medlem
    När rummet skall kylas är det effektivt att ha enheten högt. När det skall värmas är det bättre att ha den lågt. När det är en enhet med fläkt i så minskar betydelsen av placeringen.

En luft luftvärmepump kan inte styras att värma olika rum till olika temperatur. Den kan i allmänhet inte heller styras av en extern termostat. Jag tror att du behöver något dyrare än en luftvärmepump för att få funktionen du beskriver.

4. J
    Medlem · 103 inlägg

jacha

Medlem
    Och man kan göra så ftx anläggningen kan styras i varje rum till önskad temp?

5. A

Avemo

Medlem
    Det brukar vara skilda system för värme och kyla. Hur man löser det beror på förutsättningarna. Om vi tar fasta på förslaget bergvärme och frikyla så är det vattenburna element som står för värmen. Dessa styrs effektivast med ett centralt system som idealt ger samma temperatur i hela huset. Men det går även att ha termostater i rummen så att temperaturen kan styras individuellt.

För kylan har man normalt en fläktkonvektor i de rum som skall kylas. Den kan nog ofta beskrivas som en ful AC-modul. Den tar en del plats så om den kan gömmas där den inte syns beror på hur huset ser ut. Det måste vara möjligt att styra temperaturen individuellt per rum, men någon annan får svara på vad du behöver för prylar.

FTX är ett ventilationssystem. Det går att både värma och kyla huset utan detta, men det är bra till annat.

6. J
    Medlem · 103 inlägg

jacha

Medlem
    Så du säger att man inte kan få värmen/kylan via ftx kanalerna i huset?

7. E
    Medlem · värmland · 2 414 inlägg

exerg

Medlem
    Om ftx-systemet förses med kylbatteri,är dimensionerat för luftmängder motsvarande 6-10 ggr större än normalt ventilationsflöde, kanalsystemet är kondensisolerat och ventiler är omställningsbara ,(om de ska varieras under sommar/vinter,) så de klarar kastlängder och omblandningsförhållanden så är det teoretiskt möjligt men långt ifrån optimalt och knappast vettigt.

8. A

Avemo

Medlem
    Det förekommer system för luftburen värme i hus. Typiskt kan man vid dessa system inte styra temperaturen individuellt för rummen. Det är inte speciellt vanligt, och vissa hus som har det byggs om till att värmas med vattenburna radiatorer i stället. Antagligen för att systemet inte är speciellt bra. De luftburna värmesystem jag hört talas om har förvisso varit kombinerade med ventilationen. Men det har inte varit fråga om FTX-ventilation. Och skall det eftermonteras i ett befintligt hus lär det vara ganska utrymmeskrävande. Varför vill du ha luftburen värme?

• Laddar…
  9. J
    Medlem · 103 inlägg

jacha

Medlem
    Nej det måste inte vara luftburet. Men tänkte att det kanske blev enklast om jag vill kunna ändra temp via en panel i varje rum.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.