Byggahus.se

Värme i källare,vad ska man satsa på?

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej, har en 1 1/5 plans villa med källare, har en luftvärmepump som sitter direkt vid dörren, men i källaren har jag direkt el, gamla siemens element som termostaterna inte fungerar riktigt.

Frågan är om man ska sätta dit en till värmepump eller vad man ska satsa på, har isolerat där nere, o barnen använder vissa rum, och jag har ett data rum där nere.

Vi vill ha en temp på 19 grader där nere cirka, men jag känner att med direkt el så kostar det ju ganska mycket att värma upp

Vad tycker ni?

Finns ingen skorsten, det är ett rött område, får inte använda braskamin

Mvh Micke

2. tompas11
    Medlem Nivå 8
    Sätt dit en LLV. Måste ju bli billigare än direktel. Kanske en s.k. fulpump från Rusta eller liknande kan var något om du vill ha det billigt, annars är det bara att satsa på en märkespump.

3. A
    Medlem Nivå 1
    Vad tycker ni om Adax pro element då?, kostar runt 1200 kr för ett 400v 1000w, men hur gör du med jorden ?, står att man inte behöver den, ska man plugga den då bara eller vad?

Mvh Micke

4. K
    Medlem Nivå 1
    Finns det inte nån ny typ av kamin som tar hand om dom varma rök gaserna, så därför behöver man ingen skorsten utan bara ett hål i väggen. Jag tror man eldar med pellets i den. Undrar om den inte var med i senaste VI I VILLA.