Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Värme i garage

1. Nazareth
    Medlem · Skåne · 14 inlägg

Nazareth

Medlem
    Denna fråga har ställts om och om igen men jag hittar tyvärr inget svar som passar mina förutsättningar.

Har ett garage på 40m2. 40mm isolering i port, 300mm isolering i plattan, 120mm i väggar och tak. Taket kommer kompletteras nästa år till totalt 360mm. Inga fönster.

Tillgång 230/400v finns.

Mekanisk ventilation finns men körs ej utan nyttjar självdrag just nu.

Det kommer inte köras bilar ut och in varannan timme. Det kommer vara ut på morgon in på kväll.

Jag behöver hålla en luftfuktighet som håller mina verktyg vid god hälsa.

Jag antar att jag behöver en avfuktare som jag måste komplettera med någon typ av värmekälla.
    Temperaturen i garaget är sekundär men bör vara över +5, det viktigaste är dock luftfuktigheten.

Är det värt med en VP + avfuktare eller bör jag gå på element + avfuktare?
    Vilken lägstatemperatur rekommenderas för ok funktion på avfuktaren?

Idag kör jag en kupéfläkt på 600w 8h fördelat över dygnet för att hålla +9 inne vid 0 ute.

Garaget finns i kristianstadsområdet.

Tacksam för svar från er lärda

2. Workingclasshero
    Medlem · Stockholm · 2 998 inlägg
    Värmepump är jag supernöjd med.
    Har haft det I 12 år, så den är inte effektiv under -15.
    När den pajjar köper jag ny som går att ställa lägre än 16 grader inomhus och som fungerar även när det är -25 utomhus.

• Laddar…
  3. K
    Medlem · 929 inlägg
    min kondensavfuktare, Woods 15, börjar frysa på någonstans kring 5 grader.

Den drar ca 200W vilket ju blir till värme, skulle den gå dygnet runt, värmer den lika mycket som din kupefläkt.

Jag försöker hålla 8-10 grader i mitt garage och <50% rh.

Jag hade nog valt avfuktare + elelement, då det är ganska välisolerat och förbrukningen är ganska låg.

• Laddar…
  4. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 902 inlägg

pelpet

Medlem
    Du kan ju börja med avfuktare och element för att se om det räcker.

• Laddar…
  5. Joachim Johansson
    Medlem · Kalmar · 139 inlägg

Joachim Johansson

Medlem
    Luftvärmepump för 10-15 tusen, finns massa olika smarta körprogram så sköter den det mesta själv. Ställ t ex på 10 grader underhållsvärme.

6. T
    Medlem · VG · 11 291 inlägg
    Min woods avfuktare anger att den bör ha 12 grader för att vara effektiv, det är en kondensavfuktare. Absorptionsavfuktare lär fungera bättre vid lägre temperaturer.

Vad gäller el-element vs vp så kan du ju göra en enkel kalkyl på hur lång tid det tar att tjäna in extra-kostnaden för vp. Tveksamt att det kommer att löna sig. Därtill enklare, smidigare och mindre risk med elelement (VP har ju fått en del kritik för att de går sönder ofta).

• Laddar…
  7. Nazareth

Nazareth

Medlem
    Jag ber om ursäkt att jag tagit lång tid på mig för att svara. Är pappaledig med 3 kids så jag har händerna fulla :wow:

Jag hade siktet inställt på VP när jag byggde garaget men inser nu att element + avfuktare leder mer mot målet.

Tänkte mig en woods28f eller är det overkill?

Tack för era svar. Alltid skönt att bolla lite med andra.

8. C
    Medlem · Stockholm · 5 319 inlägg

corre

Medlem
    Det är en fördel med större avfuktare som woods, torkar upp en vinterblöt platta snabbare och den kan lätt kopplas till avloppet med en slang. Och den är otroligt robust.

• Laddar…
  9. Nazareth

Nazareth

Medlem
    Om du hade valet DS15 eller DS28, vilken skulle du ta? Vi räknar bort bigger is better-faktorn.

10. Strip
    Medlem · Västra Götalands Län · 1 245 inlägg

Strip

Medlem
    Avfuktare, på vintern? Men visst, om man nu nödvändigtvis vill ha en avfuktare, så väljer man väl ändå en sorptionsavfuktare till ett utrymme med låg temperatur?

• Laddar…
  11. C
    Medlem · Stockholm · 5 319 inlägg

corre

Medlem
    Isf DS28 enbart pga robustheten. Tung, men med väldimensionerade komponenter, tål långa gångtider och står stadigt.

• Laddar…
  12. Nazareth

Nazareth

Medlem
    Jag kommer sannolikt vilja ha temperaturen ovanför 6°C för att luftkompressorn inte ska bli allt för trögstartad. Med tanke på prisskillnaden mellan kondens- och sorbtionsavfuktarna blir det billigare för mig att värma upp garaget några grader till för att få ok avfuktning med en kondensavfuktare.

Garaget är inte särskilt fuktigt egentligen även om jag låg på 80%Rh. Testade att höja några grader till 10 och då föll RH till 70% på några timmar. Om några timmar lär det sjunka än mer.

Att jag vill ha en avfuktare är för att förebygga skador samt ta hand om mina verktyg. Sen är det ju skönt att kunna ställa in en våt bil utan att behöva oroa sig för ev utfällning och tråkig arbetsmiljö.

Tack för alla era svar. Ha en skön helg

Redigerat 19 nov 2016 00:01
  13. O
    Medlem · blekinge · 62 inlägg

obell

Medlem
    Hej
    Har ungefär som du. 2 garageportar och en yta på 48 m2. 120 mm isolering i väggarna samt 150 mm i taket och 200 mm i plattan. Har ett konvektorelement med fläkt på 2 kW. Ställer in det på mellan 5-10 grader. Det drar kanske 1000 kW per år. Så att köpa en luft luft pump kommer aldrig att löna sig. Har även en fuktstyrd badrumsfläkt som går vid behov.

• Laddar…
  14. sir_daniel
    Självbyggare · Stockholm · 2 594 inlägg

sir_daniel

Självbyggare
    Har en billig Jula LLVP för 4-5000 på erbjudande med frostfriläge dvs 10-12grader. Har senaste året dragit runt 1500kwh och då brukar jag dra upp den när jag ska måla där inne på vintern.

15. Nazareth

Nazareth

Medlem
    Det blev en liknande lösning för mig. När jag arbetar där ute kör jag utsugsfläkten och övrig tid värme och självdrag. Har legat på 55-60% hela vintern.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.