924 läst · 9 svar
924 läst
9 svar
Värma vv-beredare nattetid, köra värme dagtid
Måste fråga er på forumet. Jag tänker mig att det måste löna sig att värma upp en 300 liters vv-beredare till 90 gr på natten på billig timtaxa, och sen stänga av elpatronen på dagen och köra ut den värmen under dagen. Naturligtvis med nån form av styrning på utgående temp.
På natten använder man värmesystemet som vanligt, men man slipper högprisel dagtid.
Beroende på värmebehov kan ju ackumulatorn anpassas i storlek. Om man inte har vattenburet systen kan man bygga rör till några lämpligt placerade fläktradiatorer.
På natten använder man värmesystemet som vanligt, men man slipper högprisel dagtid.
Beroende på värmebehov kan ju ackumulatorn anpassas i storlek. Om man inte har vattenburet systen kan man bygga rör till några lämpligt placerade fläktradiatorer.
Hur ska du lyckas värma till 90 grader? Om du lyckas behöver du ha stora vattentankar för att klara uppvärmningen så länge som du önskar. Har du värmepump och radiatorer/golvvärme?T Thomas Frönmark skrev:Måste fråga er på forumet. Jag tänker mig att det måste löna sig att värma upp en 300 liters vv-beredare till 90 gr på natten på billig timtaxa, och sen stänga av elpatronen på dagen och köra ut den värmen under dagen. Naturligtvis med nån form av styrning på utgående temp.
Nu har jag läst på och förstår att man skulle behöva 3 kbm vattentankar, väl isolerade, för att klara att värma en villa vintertid, om man bara värmer på natten, och har vattenradiarorer.Jonatan79 skrev: