Byggahus.se
Sitter o funderar på vad de kostar i ström att värma varmvatten i en 500l acktank med 110l beredare under sommaren? Så man slipper elda.... idag eldar jag för varmvatten under sommaren åxå laddar upp 3x500 acktankar och måste ändå elda minst var 3e dag.
Alternativt kunde man ju koppla en elberedare i slinga efter acktanken och använda på sommaren. Men då måste de ju köpas en elberedare och rör o kopplingar.
Så enklast vore ju att bara köra med elpatron 6kw i en acktank men vad kan de kosta i drift?

Mvh Anders

C
Du vet bäst själv hur mycket ved du eldar var tredje dag och vilket träslag du använder så du vet hur mycket energi det vedslaget innehåller och så vet du vilken panna du har och vilken verkningsgrad den har....... Enklast är det för dig att räkna ut det, för oss andra är det bara vilda gissningar.
Teoretiskt behövs det cirka 1,16Wh per grad och liter vatten, sedan tillkommer olika förluster beroende hur ditt system ser ut.

Jag satte in en temporär elberedare som förberedelse för pannbytet och fast vi är 8pers varav en del duschar frekvent så kan jag inte påstå att elräkningen påverkas nå väldeliga. Så för min del så blir det elberedare året runt även sen när jag har fått tummen ur och bytt pannan. Jag slår ändå av all form av värme på sommaren.

Montera in en liten VVB i serie med acktanken KANON har ALLTID varmvatten + slipper elda sommartid.
Så värmer jag inte vattet fråjn +4 utan från +20

• Gilla
corre
  • Laddar…
Ok. Du kopplar varmvattnet från ack tanken till elberedaren då alltså? Kör du varmvattnet igenom elberedaren även på vintern eller kopplar du om? Räcker de med en ca 30 liters beredare då?
Vore ju gott o slippa sommar ledningen för de mesta i alla fall.

Mvh Anders

• Gilla
lat och 2 till
  • Laddar…
Jag kör oxå så. En 60L beredare efter tanken.
Då har man alltid varmvatten.till frugan.

Jag har ventiler så jag kan koppla bort den vintertid men det brukar jag strunta I.
Det är inte manga kwh som den drar.

Att värma acktankarna med el, borde ge något större förluster än att bara värma upp en beredare. Acktankarna har större yta som avger (oönskad) värme till omgivningen.

• Gilla
Christian Dompert och 1 till
  • Laddar…
Ja vi råkade bli många i familjen 5st efter att jag fixa detta Men 30l räcker för oss Skall vi duscha alla tänder jag.
Men 30 l räcker länge pga att den tar ljumt vatten från Ack tankens beredare Sedan har man ALLTID 30l varmvatten

Kommer göra samma hos min mor under sommaren.

• Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
abel48,

Om du har en ackumulatortank med volym 500 Liter med 60 mm mineralull-isolering, och du håller en temperatur på vattnet i den på 60 grader C, och omgivningstemperaturen är 20 grader, då har du dagligen en värmeförlust från den tanken på ca 2,6 kWh. Har du 3 st blir det ca 3 x 2,6 = 7,8 kWh/dygn. Har du varmare vatten i ack-tankarna då blir förlusten ännu större.

Varmvattenbehovet av 45 gradigt varmvatten är ca 50 liter per dag och person, vilket motsvarar en energiförbrukning på ca 2,0 kWh, om man antar att kallvattentemperaturen är 10 grader. Kostnaden att köpa 2 kWh elenergi är ca 2 kr.

Du ser varmvatten är ingen stor kostnad, utan det är uppvärmning av bostad som slukar mest energi.
Man kan därför gott använda el för varmvattnet under sommaren. Troligen har du värmeförluster från dina ack-tankar ungefär lika stora som elenergiförbrukningen är för 4 personers varmvatten dagligen.

Nu kanske dina ack-tankar är oerhört välisolerade. Har du 100 mm mineralull, då förlust vid 60 graders varmvattentemperatur per ack-tank på ca 1,7 kWh/dygn.

Ovan är beräknat med beräkningsprogram jag har använt för solfångare, där man just har ackumulatortankar. Beräkningen tar bara hänsyn till värmeförlusten genom ack-tankens mantelplåt och genom värmeisolering.

Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Finns ju gott om beggande kvalitets vvb ex nibe 30 till 60 liter på blocket för en rimlig peng. Kör oxå med denna lösning och är supernöjd!

Tack för alla svar. Låter ju gött o slippa elda på sommarn och att de står varmt av pannrummet när man vill ha de svalt inomhus. Men vilken storlek bör jag ha ca? Vi är 2 vuxna o 3 barn och alla behöver ju inte duscha i rad utan nån på morgon o nån på kvällen. Så de kanske räcker med 30 liter? Är ju bra om den inre tar så stor plats heller. Men en sak jag inte riktigt fattar när ja kollat på olika beredare....de står man måste byta nån anod i dom var 3e år? Är de så på alla?

Och hur gör jag själva inkoppling? Sitter ju en blandningsventil nu på beredaren som är i ack tanken. Ska jag koppla från varmvattnet där o in till elberedaren. ..och ska man då ha kulventil där så man kan stänga av de under vintern? Såg jula hade ju billiga beredare för en dryg 1000 lapp men de kanske inte ä nått o ha? Mvh Anders

Stålplåt rostar i kontakt med vatten. En varmvattenberedere som har tryckkärl av stål emaljeras därför. Ofta frågan om billig-tillverkade varmvattenberedare.
Men emaljen kan ha defekter och då rostar det där. Men man kan emellertid skydda stålkärlet med sådana defekter mot rost med en offeranod. Offeranoden förbrukas långsamt, därför ska den bytas ut efter viss tid. (Jag gissar att många slarvar med det bytet. De vet inte ens om att de har offeranod i varmvattenberedaren.) Bättre är ett kärl av rostfritt stål. Eller kopparfodrat tryckkärl (eller hur de gör), där behövs ingen offeranod, tror jag.

Normal tumregel för varmvattenbehov av 45-gradigt varmvatten för 1 till 2 familjshus är per person:
-lågt, 15 till 30 Liter/dag
-medel, 30 till 60 Liter/dag
-högt, 60 till 120 Liter/dag

Obs att ovan är 45 gradigt varmvatten.
Varmvattnet inne i beredaren är hetare och vanligen ca 60 till 75 grader.

En 30-liter varmvattenberedare förefaller liten. Dra lott om vem som ska få duscha den dagen?
Ur den får ni ut ca 40 liter 45 gradigt varmvatten.

När det gäller lämpligt material i varmvattenberedaren tryckkärl, hör med din lokala VVS-firma, de vet vilken vattentyp ni har i kommunen och vilket material som kan vara lämpligt. Ni har väl kommunalt vatten?

Redigerat:
Ok. Nej har egen brunn så ja vet inte vilken vattentyp vi har... förutom att de är missfärgat nu på våren när isen smälter....��

Mvh Anders

Men ni har väl idag redan en varmvattenberedare? Och se vad den har för varmvattentryckkärl.
Står kanske i handboken?
Eller har ni inget varmvatten alls, hurtbullar hela familjen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.