Byggahus.se

Värma upp ackumulatortank enbart på natten?

1. P
    Medlem Nivå 1
    Hej,

har ett mindre hus på ca 100m2 som idag enbart värms med el och varvattenberedare. Är ingen fena på värmesystem så ställer några spörsmål till er mer kunniga.

Planerar starta igång en en reonveringsresa och i denna konvertera till vattenburen uppvärmning.

Tankarna går att börja med en ackumulatortank (blir ju överdimensionerad i början) där man värmer vatten med elpatron för att sedan gradvis kopplar in vattenburen golvvärme.

Lönar det sig då att enbart värma tanken på natten (blir ju billigare elpris om man har timtaxa)?
    "Räcker" det att värma enbart under natten för dagsbehovet? Dvs till tappvarmvatten i början och sedan gradvis koppla in golvvärme

Hoppas ni förstår vad jag menar

2. S
    Medlem · Nivå 8
    En undran är varför du ska ha ackumulatortank? Känns spontant dyrt och omständligt..

Om det lönar sig ekonomiskt med timtaxa måste detta beräknas med hänsyn till förbrukningen. Samma sak gäller om energivolymen räcker hela dagen. Vilken förbrukning till uppvärmning har du idag?

Förstår att du har som mål att värma huset med vattenburen golvvärme. Men vad har du tänkt ska värma vattnet till den? Sol, Ved, El eller värmepump?

3. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Om du har acktankar på i storleksordningen 2 kubik kan det räcka. Dock lär du behöva rätt kraftig huvudsäkring (= dyrare abonnemang) för att hinna värma tankarna under lågtariff.

Jag har inte räknat på det, men jag skulle råda dig till att titta på alternativa uppvärmningsalternativ om du vill minska uppvärmningskostnaderna.

Redigerat 13 okt 2015 13:36
  4. P
    Medlem Nivå 1
    Tack för synpunkterna. Acktank var tanken att ha flexibilitet för att bygga på värmesystemet med pelletspanna och kanske solfångare. Men där har jag inte tänkt klart/okunskap och tar jättegärna synpunkter.

Hade erfarenhet från bergvärme sedan tidigare hus, dessvärre rätt dåliga. Köpte ett hus med en NIBE där kompressor pajade efter knappt 10 år (ingen garanti kvar) och något annat som pajade lite senare så fick lägga rätt mycket pengar (>10.000) på lagning vilket drog ner mitt helhetsintryck av värmepump.

Men som sagt även där har jag inte tänkt klart och tar gärna synpunkter

5. P
    Medlem Nivå 1
    Har elförbrukning på ca 17-18.000 Kwh för all el, har inte koll på hur stor del som är uppvärmning. Då eldar vi en hel del i en insatskamin som vi har satt in i öppna spisen