Värma öppet expansionskärl med värmekabel

2k läst  2 svar

1. F
    Medlem Nivå 2
    Jag har mitt öppna expansionskärl på vinden,och nu har jag en fundering om detta.Kan man montera en värmekabel på utsidan av kärlet(Plus isolering givetvis)?:confused: Jag kör med 2 st LVP för värmen och värmer vattnet med en elkassett på veckorna då jag jobbar,men jag skulle vilja slippa den dyra eluppvärmning av vattnet.Men då finns det ju risk att kärlet fryser,om jag inte värmer vattnet.På helger och då jag är ledig,så eldar jag ved och loggs i pannan,så då är det inget problem.Därför skulle det vara bra,om detta med värmekabel skulle funka,då kan jag elda för varmvattnet istället,och stänga av elvärmen helt.:)Har ingen acctank eller vv-beredare just nu,men skall skaffa en beredare i framtiden,och ev acctankar också?Jag hoppas någon kan svara på min fundering?Har tänkt flytta ned expansionskärl till övervåningen,då behöver jag inte tänka på att de skall frysa.:)

Frågar man inte,så får man inget veta.......;)

/Anders

2. M
    Medlem Nivå 12
    Har du kärlet någorlunda nära innertaket och isolerar det så ska det till minusgrader under innertaket innan det fryser.

3. F
    Medlem Nivå 2
    Tack för svaret! Jag får ge mig upp och kolla hur isolerat det är?För nu var det ett tag sedan,som jag var uppe på vinden.Jag vet att kärlet sitter emot skorstenen,och att sågspån är uppskottat runt det.Plus annan isolering.Om jag måste isolera om det?Vilken isolering är då bäst?

/Anders

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: