Byggahus.se

Värma och böja PEX?

1. F
    Medlem · Skåne · 849 inlägg

fn76

Medlem
    Jag behöver en skarp böj på ett Uponor PEX-rör. Röret går längs sidan på en inbyggd toalettcistern och ska vinklas 90 grader och in till anslutningskranen i cisternen. Den radie jag behöver på röret är ca 50 mm. Jag har gjort experiment på en rörbit jag hade över. Jag värmde tills röret blev genomskinligt och sedan börjde jag det till önskad radie och när röret svalnade stannade det kvar i det böjda läget, perfekt. Frågan är bara, är detta ok? Tar röret skada av att värmas och böjas? Jag vill ju inte ha vattenläcka. Precis efter böjen ska jag göra en Q&E-anslutning, är det ok att göra det på ett rör som varit uppvärmt?

2. snuttjulle
    Medlem · Stockholm · 3 997 inlägg

snuttjulle

Medlem
    Skulle själv aldrig chansa på detta om inte Uponor uttryckligen säger att det går. Skulle istället sätta en 90 graders böj som jag anlöt emot.

• Laddar…
  3. F

fn76

Medlem
    "Finessen" med att värma och böja är att slippa skarvar. Samma rör vill jag ska gå från fördelarskåpet rakt in i cisternen. Jag vet att man kan "återställa" ett rör som överbockats och fått ett veck genom att värma det. Dock hittar jag ingen info om att värma och böja.
    Kan även tillägga att röret inte är dolt och inbyggt utan kan nås från baksidan. Vägg i vägg med badrummet har jag ett förråd/teknikrum.

4. snuttjulle
    Medlem · Stockholm · 3 997 inlägg

snuttjulle

Medlem
    Ser ingen finess med att slippa skarva då du ändå har tillgång till skarven eller böjen som du skulle göra. Skillnaden som jag ser det är ca 30 billigare och risk för vattensprut i dagar innan du kommer hem från semestern.

5. F

fn76

Medlem
    Jag har hittat info! I Uponors tappvattenhandbok står följande:

Varmbockning av Wirsbo-PEX-rör
    1. Röret värms med varmluftpistol (helst med en rörhets,
    ett munstycke som styr varmluften runt röret),
    som hålls i rörelse under hela uppvärmningen, detta
    för att undvika övertemperatur på rörytan.
    2. Röret värms tills det blir transparent runt om på
    bocksstället, detta sker vid ca 130°C.
    3. För in varmbockningsstödet i röret och forma röret
    till önskad vinkel.
    4. Håll kvar önskad form och kyl snabbt av röret i luft
    eller vatten och bockningen är klar.
    Observera att öppen låga ej får användas. Om röret
    missfärgats ge nom uppvärmningen, har röret skadats
    och skall bytas ut.

Handboken hittas här http://www.uponor.se/upload/Documen.../Handböcker/6012_112007_Tappvattenhandbok.pdf

6. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 4 866 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Gammal tråd, men fortfarande aktuellt ämne..

Jag har för mig att jag läst här på forumet att man kan göra samma sak, fast med kokande vatten, men jag kan inte hitta var..

Jag ska sätta en duschblandare och köpte Roth multiväggenomföringar, men hade gärna format pex-röret så man får en vettigare vinkel på rören som kommer ut ur väggen.... Är det nödvändigt, eller är det bara att trycka ner rören med blandarfästet och se glad ut?

7. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 386 inlägg

MathiasS

Medlem
    Det är ju en 90graders fixtur, varför behöver du böja röret?

• Laddar…
  8. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 4 866 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Den är ju gjord för att sitta i en 70 mm djup vägg, så vinkeln är ganska skarp... Pex-röret som kommer ut håller inga 90 grader mot väggen, de pekar uppåt och det går åt en del kraft för att hålla ner dem...
    Tänker att det blir halvknepigt att få ihop allt när blandar fästet ska dit? Eller övertänker jag det hela?

9. A
    Medlem · Västra Götaland · 1 715 inlägg

Autodidak1

Medlem
    Fungerar bra utan att värma o böja, pekar alltid uppåt av sig själv.

• Laddar…
  10. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 386 inlägg

MathiasS

Medlem
    ok, jag fattar. Du övertänker, lite snett blir det ju alltid ur fixturer eftersom slangen är lite mindre än ytterröret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.