Byggahus.se
Tittade på att köpa mitt solfångarsystem från Tyskland. Du kan jämföra dessa solfångare med de svenska (även man genom vårt interna system har gjort det lite knöligt). Och man får mer kWh per krona när man köper i Tyskland. Jag kommer inte ihåg exakt vilken faktor det var. Men det gav investeringen större möjlighet att bli lönsam.

Nu blir det pga ändrade förutsättningar bergvärmepump. Den betalar sig inte heller rent ekonomiskt - men eftersom det är ett nybygge så måste vi ha en lösning som klarar energikraven.

Redigerat:
Låter intressant att söka i Tyskland (bor i skåne), några bra webbsidor som man kan börja med?

Denna tittade jag på. Man svarade på frågor via mail iallafall och det fanns ganska gott om information kring paketen.

http://www.aa-shop24.de/

mozgiz skrev:
Jag har som sagt 28,8m2 att utnyttja i söderläge, att täcka den ytan med solceller ger 4,4 kWh/år och med solfångare 11,5 kWh/år. [...] Jag läste för ca ett år sedan om ny sorts solcell som kunde utnyttja bredare spektrum av ljuset, är det någon som har hört hur det har gått med detta projekt? Det känns som solfångarkonceptet med vacuumrör har nått så långt det kan (tillvaratagen energi per/m2), eller har jag fel? Priset verkar ha legat still ett tag nu. Solceller verkar ännu vara i utveckling (känns lite som det är de första trevande stegen med kristallina solceller), priserna går ännu ned på solceller.
Antar att du menar MWh och inte kWh.
Tänk på att solceller ger den ädlaste formen av energi som kan användas till vad som helst, inte bara värme och varmvatten. Matar man en värmepump med solcellselen får man ut ännu mer. I mitt fall matar jag en bergvärmepump som ligger på uppmätt COP 4,7 till värmen vilket betyder att mina solcellers femtonprocentiga verkningsgrad bör jämföras med solfångare som har 4,7*15=70%, men det är så klart bra mycket dyrare totalt sett.

Ang nya tekniker så forskas det en hel del och det har gjorts i årtionden. Dom blir lite bättre och bättre hela tiden men det är en långsam utveckling, knappast något trevande för kristallina solceller som sitter i bla satelliter pga sin driftsäkerhet. Tunnfilmspaneler verkade lovande ett tag då de skulle vara billiga att tillverka, men kristallina har rasat så mycket i pris att det känns tveksamt om man kommer lyckas med tunnfilmen. På lång sikt tror jag det, men det måste till både lågt pris OCH hög verkningsgrad för att det ska bli intressant.

Solfångarkonceptet har nog nått så långt det kan vad gäller verkningsgrad, de är ypperliga på detta, men hållbarheten på de högpresterande vakuumrören är begränsad. Det mesta med vakuum tappar vakuumet med tiden. Det finns en anledning varför man kontinuerligt pumpar vakuum i maskiner som används i forskningssyfte (nåt som jag kommer i kontakt med).

Jag har själv funderat på att skaffa solfångare, mest för intresse då lönsamheten inte går ihop med solceller och bergvärme, och jag skulle då antagligen köra vanliga plana solfångare pga livslängden.

Förresten så är branshstandard 20 års garanti på solceller ifall ni inte visste.

steppen7 skrev:
Förresten så är branshstandard 20 års garanti på solceller ifall ni inte visste.
Det folk dock inte känner till är hur dessa garantier fungerar.. du får bland annat inga nya paneler bara för att
dom tappar i effekt efter några år (vilket alla paneler gör.. trots detta så är det väldigt få som räknar
med effektbortfall i alla glädjekalkyler..)

En annan sak brukar vara att garantierna inte gäller ner/uppmontering vid eventuella reklamationer.. och det
kan utan vidare kosta 50´000:- i monterings+fraktkostnader efter några år ifall ett par paneler gått sönder..

Daniel78 skrev:
Det folk dock inte känner till är hur dessa garantier fungerar.. du får bland annat inga nya paneler bara för att
dom tappar i effekt efter några år (vilket alla paneler gör.. trots detta så är det väldigt få som räknar
med effektbortfall i alla glädjekalkyler..)

En annan sak brukar vara att garantierna inte gäller ner/uppmontering vid eventuella reklamationer.. och det
kan utan vidare kosta 50´000:- i monterings+fraktkostnader efter några år ifall ett par paneler gått sönder..
Alla som är seriösa räknar med en årligt effektförsämring. Den är dock mindre än 0.5%.

HansR skrev:
Den är dock mindre än 0.5%.

Nja.. det stämmer inte alltid.. jag har sett paneler som tappat 20% redan efter 2-3 år.

Daniel78 skrev:
Nja.. det stämmer inte alltid.. jag har sett paneler som tappat 20% redan efter 2-3 år.
Generellt är degraderingen mindre än 0.5% men som med alla produkter finns det måndagsexemplar och rena skräpprodukter.

Instämmer med föregående talare. Har man en degradering på 20% på 2-3 år så är något väldigt galet. Garantierna brukar vara minst 90% av effekten på 10 år och minst 80% på 25 år (skrev fel ovan, inte 20 år).

Förstår heller inte hur det skulle kosta 50000 kr att byta. Skulle ALLA paneler behöva bytas då och skickas till Kina eller? Att skicka en pall inom sverige kostar ju inte mer än 2-3000kr. Har man köpt av en seriös firma i sverige ska man dock inte behöva betala en spänn förutsatt att man köpt nyckelfärdigt. Har man köpt lösa produkter får man förstås ordna demontering och montering själv precis som med alla andra produkter på marknaden.

Jag har arbetat med tillverkning av solcellspaneler i ett antal år, och har sett paneler från ett flertal tillverkare som tappat 20% efter bara några år, det är inte speciellt ovanligt, även om det självklart inte är normalfallet.

att komma upp i 50´000:- för att byta lite paneler är inte ett dugg svårt, 2 gubbar och skylift i ett par dagar så är det inga problem att komma upp i dom summorna.

Eftersom marginalerna är extremt dåliga för återförsäljare av solcellspaneler så är det vanligt att garantivillkoren bara gäller panelen i sig, men inte montering/demontering/frakter.

Det finns även tillverkare vars garantivillkor inte byter ut paneler med krossat glas så länge dom levererar el, och det gör dom trots krossat glas.

Det finns också tillverkare som av samma anledning inte tar på sig defekta ramar eller upphängningsanordningar på garantin eftersom det inte nödvändigtvis påverkar effekten på anläggningen.

steppen7 skrev:
Att skicka en pall inom sverige kostar ju inte mer än 2-3000kr.
De flesta solcellspaneler är dock större än 800*1200mm, och då kostar det helt plötsligt rätt så mycket i frakt.

Hej

*Läs första inlägget och kommentera, de ändrade förutsättningarna är, 2013 ännu mer watt för pengarna.

Skulle detta funka idag, (om något år)?

*** Idag får jag för summan 50 000.-, solceller ratade för ca 5750 watt
*** Solpanel, 25x230 W, 24 V (5,75 kW) i Sverige inkl moms
*** en "Nätdel", får man för ca 14 000.-.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Hur många watt levererar de i genomsnitt i skåne, fördelat på höst, vinter, vår & sommar?
Hur många Kw behövs för "köra" en normal villa för 4-5 personer?
* Gör själv av med ca 2,3kw/timme i genomsnitt

Alltså om jag täcker mitt tak med solceller för 200 000.- behöver jag ingen annan värmekälla ??
* Detta blir idag, 2011-09-19 ca 10 kw.
Eller kostar det 300 000.- och kanske mitt tak inte alls räcker?

är ute efter en diskussion ...................................................................................................................................................

Detta innebär att jag, som kanske ändå ska byta tak på huset, kan strunta i pannor på södersidan, ja den ligger rakt i söder. Istället klä med ca 60-70m2 solceller alltså ca 8 - 9 kwh...för en totalkostnad för solcellsinstallationen på ca 120 000.-, O räknar jag bort takpannornas kostnad så....

drakbane skrev:
Hej

*Läs första inlägget och kommentera, de ändrade förutsättningarna är, 2013 ännu mer watt för pengarna.

Skulle detta funka idag, (om något år)?

*** Idag får jag för summan 50 000.-, solceller ratade för ca 5750 watt
*** Solpanel, 25x230 W, 24 V (5,75 kW) i Sverige inkl moms
*** en "Nätdel", får man för ca 14 000.-.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Hur många watt levererar de i genomsnitt i skåne, fördelat på höst, vinter, vår & sommar?
Hur många Kw behövs för "köra" en normal villa för 4-5 personer?
* Gör själv av med ca 2,3kw/timme i genomsnitt

Alltså om jag täcker mitt tak med solceller för 200 000.- behöver jag ingen annan värmekälla ??
* Detta blir idag, 2011-09-19 ca 10 kw.
Eller kostar det 300 000.- och kanske mitt tak inte alls räcker?

är ute efter en diskussion ...................................................................................................................................................
Här kommer ett diagram med en ungefärlig fördelning per månad för ett system på 5.75 kWp i Lund och med en lutning på 30°

Solel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu tycks det vara slut på subventionerna för ett tag framöver:

"Funderar du på att sätta upp solceller? Och få stöd till investeringen? Glöm det! Kön är så lång att stödet är redan intecknat för fyra år framåt."

Citat från http://www.atl.nu/lantbruk/solst-det-redan-intecknat

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.