Byggahus.se
Hur mycket kan värderingen öka med ett attefallshus med källare på fastigheten sådär mellan tummen och pekfingret? Lilla Ugglebo byggs just nu och är nog en anings större än ett attefalls (bor utanför planlagt område och behöver inte bygglov) och har en kallkällare halvt nergräv i sluttningen. Det blir ingen vattentoa då huset ligger ovanför mitt men annars blir det permanentstandard.

Utan dusch och toa blir det inte så mycket värt. Det går inte att hyra ut så enkelt och det är eventuell hyresintäkt som står för mesta av mervärdet om inte huset är väldigt beroende av Attefallaren för att vara attraktivt.

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Dusch och vatten blir det och toa också men ingen vattentoa eftersom Ugglebo ligger ovanför mitt hus.

Redigerat:
Det är jättesvårt att säga. Jag tror inte att värderingen påverkas jättemycket av uthyrningsmöjligheten. Utan jämför med värdet av liknande hus som det du har, men som är ca 30 kvm större. Sedan kanske man kan lägga på en mindre premie för att ytan finns i ett eget hus.

• Gilla
HeleneP
  • Laddar…
Givet att du bygger till marknadspris kommer kostnaden aldrig att understiga fastighetens värdeökning. Alla exempel som påstås bevisa motsatsen grundar sig på -
  • att man bygger själv utan lön eller med billigt material och/eller
  • att marknadspriserna ökar under den långa byggtiden.
Räkna aldrig med annat!

B billy_baver skrev:
att marknadspriserna ökar under den långa byggtiden.
Räkna aldrig med annat!
Finns ingenting som garanterar att marknadspriserna på hus oavsett plats i landet fortsätter stiga i all oändlighet.

T TCG skrev:
Finns ingenting som garanterar att marknadspriserna på hus oavsett plats i landet fortsätter stiga i all oändlighet.
Exatkt! Vilket inte motsäger grundtesen

H HeleneP skrev:
Dusch och vatten blir det och toa också men ingen vattentoa eftersom Ugglebo ligger ovanför mitt hus.
Det betyder att du tänkt dig bygga en ny infiltration / trekammar-brunn separat till detta hus eller ...... ?
Jag tror att, nästan överallt i Sverige får du inte ta diskvatten och duschvatten och låta det rinna ut obehandlat.

En annan variant är att sätta in en avloppspump som via en 30-40 mm nedgrävd slang, pumpar upp avloppsvattnet till det översta huset, som ju redan har avloppsfrågan löst. Denna slang är ju i princip bara en lite grövre vattenslang.

Avloppspump kostar c:a 1100 kr och uppåt, allt beroende på hur sofistikerat man bygger.
Se följande: https://www.vidaxl.se/e/87184755192...NlsPnmgfVknDQK0vHN4glGNy_LJtqSnYaAjszEALw_wcB
Claes Börjesson

T TCG skrev:
Finns inget som garanterar att något kommer att existera i all oändlighet .. Men inte heller att priserna kommer att sjunka väsentligt i närtid.

Jag måste ha varit otydlig, lilla Ugglebo ligger ovanför mitt hus, gråvatten kommer att kopplas ihop med min infiltration (som behöver förlängas med 6 meter pga nya regler vilket är jäkligt irriterande men det är ett helt separat problem) men det känns meckigt med en gemensam toalösning, jag ska läsa på lite mer innan vi tar ett beslut. Jag måste redan vara försiktig med att spola så tanken inte fylls på för fort och de rör som går under huset (förberett sedan tidigare) vill jag själv ha för en egen eventuell utbyggnad och toa på bottenvåningen.

Vi bygger själva, eller vi och vi, sonen, exet och vänner bygger. Byggmax och jag är såååå —><— tighta vid det här laget. :seenoevil:

Redigerat:
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Finns inget som garanterar att något kommer att existera i all oändlighet .. Men inte heller att priserna kommer att sjunka väsentligt i närtid.
Min erfarenhet så här långt är att värderingen på lång sikt stiger oavsett vad jag gör eller inte så jag har ingen oro att det blir en förlustaffär men jag funderade lite på hur värderingen påverkas. Närheten till Stockholm är en bidragande faktor, det ska erkännas.

Jag började tvivla på att det skulle bli klart men nu börjar Ugglebo ta form. En hel del kvar men det går framåt, speciellt inomhus då byggvädret utomhus inte är sådär jätteroligt. Lite fånigt glad blir jag över att sonen helt självmant har samma panel och har sågat fönsterfodren sammalika som på mitt torp även om jag ogillar de moderna fönstren. :giggle:

• 20F814F4-10CF-4AD9-8976-14AB460F9E50.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • A1279205-3E8F-4257-A736-A418CF0CA07E.jpeg
    Skapa konto
  • 5BD052B3-1264-4145-B09D-FEECEBDB2BC9.jpeg
    Skapa konto
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.