Byggahus.se

Värdera numera värdelös mark

1. R
    Medlem Nivå 3
    God kväll,

Vi har eventuellt möjlighet att förvärva en ca 9 hektar stor gård.
    Av dessa 88 000 kvadratmeter är ca 75 000 kvadrat strandskyddat område. Dessutom är ca 50 000 av dessa satt till Naturreservat.
    Jag har varit i kontakt med lokala mäklare för att försöka få till en värdering av fastigheten, men dom har inte varit med om något liknande.
    Har ni?
    eller har ni något tips på hur vi kan gå vidare med det?

Tack för hjälp

// repseJ

2. L
    Medlem · Nivå 8
    All mark behöver knappast vara värdelös. Kan man ordna lite djurbeten längs med stranden så är EU-stödet rätt bra för typ 'strandängar'.

3. C
    Medlem · Nivå 17
    Varken strandskydd eller naturreservat är väl nödvändigtvis hinder för att bedriva lantbruk? Vilka föreskrifter gäller för naturreservatet? Knappast värdelöst hur som helst, själv skulle jag t.ex. tycka det vore toppen med ett rejält naturreservat runt huset. :)
    Förstår dock inte riktigt problemet - vid värdering av lantbruksfastigheter är det ju snarare regel än undantag att man måste värdera olika delar av fastigheten på olika sätt. Men det är klart att osäkerheten i värderingen blir hög om fastigheten till stor andel består av mark som avviker från det "normala". Är det lantbruksmäklare du talat med?

4. bax
    Medlem · Nivå 10
    Sök reda på en mäklare som har vana av sådant här, jag kan tyvärr inte ge några tips på vem.

Strandskyddat innebär väl att du inte får bygga där, men kan t.ex. bruka ev. skog, som ju har ett visst värde.
    Reservat innebär oftast att man inte får röra någonting, kolla vad som står i bestämmelserna för reservatet.

5. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    LRF konsults fastighetsförmedling är störst i Sverige på att förmedla gårdar, kolla med dem.