Jag vill få huset värderat. Min bank SEB samarbetar med mäklarringen, svensk fastighetsförmedling och husman hoppsan. Men han som kan området bäst är han som var mäklare när vi köpte huset, han jobbar på Länsförsäkringar fastighetsförmedling. Måste man välja "rätt" firma? OK, jag kan iofs ringa banken igen, men det är bra att veta vad som brukar gälla på alla banker.

Nej!

Ok, banken accepterar alltså bara vissa mäklare.

Och det är väl inte så konstigt, när man var ute och tittade på hus så träffade vi på en del väldigt märkliga mäklare. Ibland kände jag att den här människan skulle jag inte köpa ens en begagnad cykel av, hur kan någon låta honom sälja ens hus?

harry73
Vi hade kanske tur men vi ville också värdera huset för att bli av med toplånet, och vi gjorde en gratisbesiktning. Dvs mäklaren kommer och tittar på huset, ger en värdering (inte skrivtlig) och lämna ett liten present som tack.
Sen gick vi till banken berättade om vår nya värdering och vem som gjorde det. Vår kontaktman ringde sin egen mäklare som tyckte att värderingen var rimligt utifrån läget och husets ålder (3 år). Sen fick vi den nya värderingen godkännt av banken.
Poängen är att allt beror på din bank och framförallt din bankkontakt. De har mycket rörelsefrihet i att godkänna det de vill. Vi lyckades med en gratisvärdering och fick billigare räntekostnader.
Lycka till

KungAnka skrev:
Ok, banken accepterar alltså bara vissa mäklare.
Jag tolkade PCLarssons svar tvärt om.

Nyfniken skrev:
Jag tolkade PCLarssons svar tvärt om.
Ja gförtydligar mig efter att ha läst TS inlägg en gång till,

jag skulle inte lyssna på vilken mäklare som helst om jag skulle vilja ha lite vägledning i en värdering av en fastighet.

/PC

Banken brukar vilja ha någon mäklare som de känner till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.