Byggahus.se

Värdera entreprenörer beroende på hur de kör.

1. engs
    Medlem Nivå 7
    Reagerar också när märkta hantverkarbilar kör material med utskjutande last utan flagga, inte sällan i kombination med att det är lika dåligt surrat som snittet från Byggmax.

Eller när folk som ska in på macken i nått annat ärende än att tanka, men parkerar precis utanför ingången även där det är alldeles för trångt mot pumparna, så de som ska tanka inte kan eller får krångla i onödan. Det senare är naturligtvis inte bara hantverkare men sådana samt lokala gammpojkar som veckohandlar sin mat (korv) på macken, verkar vara överrepresenterade i sådant beteende.

2. S
    Medlem · Nivå 10
    Skulle vara jävligt intressant att se om alla som skriver i den här tråden och klagar på eventuell fortkörning ALDRIG kört över hastighetsbegränsningen i sitt liv, jag har gjort det, både med flit och av misstag, kan man inte erkänna det är man en lögnare.

• Laddar…
  3. engs
    Medlem Nivå 7
    Beror på var man kör 30+. På en 30-väg - då är man en idiot.
    På en fin 90-väg eller motorväg - kan inte bry mig mindre sålänge man inte kör trafikfarligt i övrigt, kör ofta både för fort själv där och försöker hjälpa förbi folk som kör snabbare så gott jag kan.

4. tveksamt
    Husägare Nivå 9
    Måttliga hastighetsöverträdelser (storleksordningen 5km/h) gör jag mig absolut skyldig till då och då. I min dumma ungdom värre än så.
    Det är dock milsvid skillnad från de hastighetsöverträdelser som jag stör mig på hos andra. De som kör om i motorvägshastighet med kopplat släp, håller 50-60-70 förbi skolan, kramar kulan på min bil i motorvägsfart för de tycker att min omkörning tar för lång tid och de inte kan fortsätta i begränsningshastighet + moms...

• Laddar…
  5. pOma
    Medlem Nivå 1
    Det är en huvudregel för mig att anlita lokalt här i Värmland. Men det hände en gång att ägaren till min "favoritfirma" körde om på E18 precis i sista sekund på en 2:1 väg så jag var tvungen att både gira och bromsa kraftigt. Då ringde jag upp han i vägdammsmolnet framför mig och tackade för kaffet.

Att firmor med firmatryck på sina bilar gör otroligt dålig reklam för sig själva just där reklamen skall synas, på vägen, det är mer än otroligt dumt.
    Har noterat flertalet firmor som utmärker sig mer än andra. Värst enligt vad jag sett hittills är ett företag som börjar sin stavning med "As".

6. Fairlane
    Medlem · Nivå 12
    Helt plötsligt har man skapat en dubbelt så lång kö. Säg att vi har en olycksplats där man måste gå samman i ett körfält för att passera. Om kön blir 1 km lång när båda filmerna används så blir den 2 km lång på detta sätt. Om det då finns en avfart 1,2 km före olyckan så innebär det att alla som ska köra av där slipper köa om båda filerna används, men måste köa om endast en fil används, vilket bygger på köerna mer.

Felet är att folk inte använder båda filerna ordentligt. Folk som ligger i den försvinnande filen byter till den andra filen vid olika tillfällen. Om alla byter längst fram så får man en kugghjulsprincip. Nu byter några 1000 meter före, andra 700 mete förr, ytterligare några 400 meter före etc, vilket innebär att det inte blir varannan bil från vardera fil, utan att det kommer 3-4 bilar från ena filen för varje bil från den andra.

Alla filer bör användas så mycket det går. Undantag är när det är ett rött kryss över en fil. Då är filen avstängd. För några veckor sedan fastnade två ambulanser i köer till en olycka för att folk inte respekterade det röda krysset.

7. D
    Besserwisser · Nivå 21
    Det skulle funka så länge folk inte använder den som omkörningsfil. Du kan ligga kvar bredvid samma bil i högerfilen även om bilen framför byter fil.

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Men det är ju lite här det subjektiva som jag påpekade tidigare i tråden kommer in. I mina ögon kör jag aldrig vårdslöst. Men jag kör för fort ibland, oftast medvetet. Och i mina ögon innebär det inte att jag kör vårdslöst. Däremot så kör jag aldrig mot rött, det har inträffat kanske 3ggr på 50 år, av grov oupmärksamhet, aldrig på en felbedömd chansning. Kör (nästan) aldrig över heldragen linje, håller alltid bra avstånd osv. Men det finns säkert vissa som blir irriterade om de ligger i 110 på motorvägen och jag kör om i 120. I deras ögon är jag vårdslös.

Däremot så skulle jag aldrig köra 110 med släpvagn, men det beror delvis på att jag är rätt ovan att köra med släp, jag tycker det känns helt OK att köra ett släp i typ 100 km/h, och troligen mer än så, men jag vet att släp kan bete sig oväntat, finns youtube filmer med släp som plötsligt börjar wobbla så mycket att de drar med sig bilen och voltar. Jag kan för lite om släpvagnskörning för att döma någon som kör släp i 130, den personen kanske vet allt om släpvagnskörning som jag inte vet.

Så en hantverkare som "bara" kör för fort med släpvagn skulle inte jag dissa.

• Laddar…
  9. Fairlane
    Medlem · Nivå 12
    Ja då blir inte en kö på 1 km, 2 km, utan bara en kö på 1,8 km... Problemet. Är ju att folk inte använder alla filer, inte att folk faktiskt gör det.

10. pOma
    Medlem Nivå 1
    Kugghjul fungerar om två vägar möts och t.ex. skall vidare på gemensam väg.
    Vid stopp på motorväg där ett körfält skall användas tillfälligt så kommer det gå absolut snabbast om alla håller sig i ett flytande körfält.
    Men idioterna som alltid kommer sist skall ju komma först. Därför kör de längst fram i det lediga körfältet och proppar till och stoppar upp kön.

11. F
    Medlem Nivå 4
    Nå??? fegade du ur, eller kontaktade du de?

12. pOma
    Medlem Nivå 1
    Nästan och Kanske jo du är Troligen en bra bilförare.
    Men kanske, nästan och troligen räcker inte för att beställa ett jobb av dig.
    Speciellt eftersom jag redan kanske, nästan troligen vet att jobbet blir detsamma.

13. Fairlane
    Medlem · Nivå 12
    Svar på #130

Tyvärr har du fel. Med ditt sätt att tänka borde hela motorvägen göras om till enfilig direkt om det finns en del längre fram där en fil försvinner.

Ett extremt exempel (de kan vara bra för att belysa). I somras var det vägarbete på E4/E20 vid Södertälje. Det var tvåfiligt hela vägen fram, men om det nu är så dåligt så borde man väl stänga vänster filen redan vi Nyköping, eller kanske vid Norrköping, eller varför inte vid Jönköping?
    Resultatat hade blivit att bilar som ska av långt tidigare får stå i onödiga köer. Problemet med ryckighet beror på att folk byter fil precis varsomhelst.

14. pOma
    Medlem Nivå 1
    :crysmile:

15. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 19
    De jag ser här som kör Dodge RAM är alla grävmaskinister eller skogsarbetare. Dessa lastar faktiskt ofta dieseltankar till grävmaskiner, en lastpall med marksten etc. Används bilarna som detta tycker jag det absolut är befogat.

• Laddar…