Jag håller med om att hur de kör tenderar att visa samma respekt för arbetet. Dåligt körsätt-dåligt jobb och tvärtom. Gäller kanske inte alla, men jag dissar gärna de som har dålig trafikvett. Det finns ju andra.
33 255 läst · 315 svar
33k läst
315 svar
Värdera entreprenörer beroende på hur de kör.
-
-
MagHam
Husägare- Jönköpings Län
- Villa, 40-talet
- Medlem jul 2015
- 3 487 inlägg
- 2 453 gillningar
- 90 bilder
25 mar 2020 14:09 #62
Klockan var efter 7, och orten som firman hörde hemma i ca 4 mil bort (i bilens färdriktning). -
Medlem · 1 inlägg 25 mar 2020 14:1625 mar 2020 14:16 #63
-
25 mar 2020 14:19 #64
Alltså vinsten i tid är helt beroende på begynnelsehastigheten. -
25 mar 2020 14:24 #65
Blå bil. Jag. På väg rakt fram. Startat från stillastående eftersom det var bilar i rondellen när jag kom fram.
Röd bil.
Stor pickis med illgröna rörkrökarskyltar.
Kommer i 60-70 bakifrån. Rundar mig på väster sida och kör direkt höger till Statoil.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Jag var redan inne när jag blev kapad.
Bortsett från fortkörning och omkörning i rondell och obefintlig hänsyn vid ”filbyte”. Vad gör pickisen som är rätt i den här situationen.
Vad borde jag ha gjort annorlunda.
Findus
PS. Tidigare var det ”vänsterregel” även inne i rondell. Bil i innerfil hade företräde vid filbyte. Därför gick det att trycka sig ut vid vänstersväng i rondell förutsatt att man låg före bilen i högerfilen. Enligt det nya systemet kan en bil i högerfil stänga in en medtrafikant i innerfilen. DS- Laddar…
-
25 mar 2020 14:29 #66
Men säg att A kör i 80km/h och B kör i 100km/h.
Sträckan är 10km som de båda kör, då kommer B komma fram ca 1.5 minuter tidigare. Så även om mitt exempel fallera (har för mig att det egentligen gäller vid 110km/h)så kan den minuten omöjligt göra såpass stor skillnad så att det är värt det?
Ja under förutsättningar att det inte rör sig om extremfall, typ att kollegan kapat ena tummen eller liknande.
Edit: Jag reserverar mig för eventuella felskrivningar och/eller kalkyleringar.- Laddar…
-
25 mar 2020 14:45 #67
Kör märkt firmabil varje arbetsdag skulle inte komma på tanken att inte följa trafikregler och gällande hastighet.
Är ju firmans ansikte utåt.- Laddar…
-
25 mar 2020 14:56 #68
Jag lägger ingen större värdering i hur firmabilar framförs i relation till hur dom utför sitt jobb.
Kör dom som svin så ja, då kör dom som svin men dom lär ju inte vara sämre på att dra kabel eller slå spik än kollegan som kör som en tant.
Jag kör en märkt firmabil i tjänsten och kör väll kanske 3000-4500mil om året med den.
Och försöker både hålla fordonet tvättat och framföra det på ett korrekt sätt. Eftersom det finns folk som dömer hunden efter håren.
Det enda är väll att jag oftast kör för fort på 110väg dvs 120-130 men sköter man det snyggt så varför inte.- Laddar…
-
25 mar 2020 14:57 #69
.
White Van Man: https://en.m.wikipedia.org/wiki/White_van_man- Laddar…
-
Medlem · 29 inlägg 25 mar 2020 15:0125 mar 2020 15:01 #70
En firma hyser jag extra hårt agg mot eftersom en av deras anställda avsiktligt blockerade mitt tjänstefordon vid totalt fem omkörningsförsök. Tråkigt nog för den hantverkaren så låg det en trafikpolisbuss bakom min och karma är en bitch!
Det sista jag såg var hur stoppljusen på polisbussen tändes...- Laddar…
-
25 mar 2020 15:08 #71
"Folk verkar sura för att jag inte kör 160km/h"
Det finns mellanting, t.ex. att inte vara en bromskloss i trafiken på europaväg.- Laddar…
-
Medlem · gävleborg · 13 inlägg 25 mar 2020 15:0925 mar 2020 15:09 #72
De kanske har bråttom till jobbet så kunden slipper vänta.Själv blir jag fundersam när någon kör extremt sakta då det ju är kunden som betalar för arbetstiden. I synnerhet när två man försvinner två timmar för att köpa någon reservdel de borde haft med från början.- Laddar…
-
j.erkers
Tekniker & BH-vän- Dalarna
- Villa, 60-talet
- Medlem jul 2018
- 326 inlägg
- 472 gillningar
- 52 bilder
25 mar 2020 15:20 #73För ett antal år sedan - på den tiden jag fortfarande dagligen uppfostrade mina barn - pågick ett större renoveringsarbete i de lägenheter som ligger insprängt i vårt bostadsområde. Jag hade lärt mina barn en hel del trafikvett och berättat att på gång och cykelvägar får det inte åka bilar. Tyvärr körde de flesta bilarna som framfördes av hantverkarna vid den större (riksomfattande?) firma som skötte renoveringen i lägenheterna på GC-vägen när de körde därifrån. CG-vägen mynnade mitt emot vårt hus. Ja, ja, vad är väl lite undergrävt förtroende i min uppfostran av barnen, renoveringen tar väl slut om några månader...
Eller?
Jag ringde upp lokalkontoret och frågade vem som var ansvarig för bilarna. Han trodde jag ringt fel men fick i alla fall prata med chefen. Förklarade hur hans anställda körde (inklusive att de inte framförde bilarna fort eller vårdslöst, de körde faktisk försiktigt där på GC-vägen i alla fal) frågade om de anställda hade svårt att vrida på huvudet så att de inte kunde backa. Det blev tyst en liten stund innan han försäkrade att hans hantverkare omedelbart skulle upphöra med CG-körning. Efter ytterligare en liten paus ångrade han sig då han inte skulle kunna/hinna få tag på alla under dagen men att jag kunde räkna med att från dagen efter skulle GC-vägen vara bilfri. Det löftet uppfyllde han.
Jag hade efter detta mycket väl kunna tänka mig att anlita den firman men den finns inte längre. Jag tror att de är uppköpta.
Så visst går det att få märkta bilar att bete sig i trafiken, någon måste bara ta mod till sig berätta hur firmans bilar framförs och hur det uppfattas... Frågan är bara vem som gör sig det besväret. Du? Jag? Någon...- Laddar…
-
-
Medlem · Örebro · 276 inlägg 25 mar 2020 15:3925 mar 2020 15:39 #75
Hörde en konduktör som svarade på argumentet ”jag hann inte köpa biljetten innan jag gick ombord”, han sa ”jag förstår, det är tyvärr väldigt svårt för mig att styra vad du gör innan du stiger ombord”.
Lite samma sak om man är sen, skapa en farlig/rörig trafikmiljö för andra oskyldiga.- Laddar…