Byggahus.se

Värdera entreprenörer beroende på hur de kör.

1. R
    Medlem Nivå 1
    Jag håller med om att hur de kör tenderar att visa samma respekt för arbetet. Dåligt körsätt-dåligt jobb och tvärtom. Gäller kanske inte alla, men jag dissar gärna de som har dålig trafikvett. Det finns ju andra.

2. M
    Husägare · Nivå 12
    Eller bråttom TILL jobbet med firmabilen hen hade tagit hem över natten ;)
    Klockan var efter 7, och orten som firman hörde hemma i ca 4 mil bort (i bilens färdriktning).

3. K
    Medlem Nivå 1
    Jag har kört i Stockholm i snart 40 år och aldrig sett detta beteende. Tror nog det beror på idioter i trafiken som struntar i alla regler och dom finns överallt och inte bara i Stockholm.

4. E
    Medlem Nivå 3
    Om du kör 10km/tim så tar en mil en timme. Om du då ökar med 20km/timme så tar en mil 20minuter.
    Alltså vinsten i tid är helt beroende på begynnelsehastigheten.

5. findus42
    Medlem · Nivå 21
    Blå bil. Jag. På väg rakt fram. Startat från stillastående eftersom det var bilar i rondellen när jag kom fram.

Röd bil.
    Stor pickis med illgröna rörkrökarskyltar.
    Kommer i 60-70 bakifrån. Rundar mig på väster sida och kör direkt höger till Statoil.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    D7526C87-196C-4EE5-B2F4-FD556F25D17D.jpeg

Jag var redan inne när jag blev kapad.

Bortsett från fortkörning och omkörning i rondell och obefintlig hänsyn vid ”filbyte”. Vad gör pickisen som är rätt i den här situationen.

Vad borde jag ha gjort annorlunda.

Findus

PS. Tidigare var det ”vänsterregel” även inne i rondell. Bil i innerfil hade företräde vid filbyte. Därför gick det att trycka sig ut vid vänstersväng i rondell förutsatt att man låg före bilen i högerfilen. Enligt det nya systemet kan en bil i högerfil stänga in en medtrafikant i innerfilen. DS

6. J
    Renoverare · Nivå 17
    Yes fine. Men det är ju ingen som kör i 10km/h? :crysmile:

Men säg att A kör i 80km/h och B kör i 100km/h.

Sträckan är 10km som de båda kör, då kommer B komma fram ca 1.5 minuter tidigare. Så även om mitt exempel fallera (har för mig att det egentligen gäller vid 110km/h)så kan den minuten omöjligt göra såpass stor skillnad så att det är värt det?

Ja under förutsättningar att det inte rör sig om extremfall, typ att kollegan kapat ena tummen eller liknande.

Edit: Jag reserverar mig för eventuella felskrivningar och/eller kalkyleringar.

• Laddar…
  7. U
    Medlem Nivå 1
    Kör märkt firmabil varje arbetsdag skulle inte komma på tanken att inte följa trafikregler och gällande hastighet.
    Är ju firmans ansikte utåt.

8. L
    Medlem · Nivå 11
    Jag lägger ingen större värdering i hur firmabilar framförs i relation till hur dom utför sitt jobb.

Kör dom som svin så ja, då kör dom som svin men dom lär ju inte vara sämre på att dra kabel eller slå spik än kollegan som kör som en tant.

Jag kör en märkt firmabil i tjänsten och kör väll kanske 3000-4500mil om året med den.

Och försöker både hålla fordonet tvättat och framföra det på ett korrekt sätt. Eftersom det finns folk som dömer hunden efter håren.
    Det enda är väll att jag oftast kör för fort på 110väg dvs 120-130 men sköter man det snyggt så varför inte.

• Laddar…
  9. M
    Medlem Nivå 2
    Haha ja jag brukar svära över en del företag som kör som galningar :).

White Van Man: https://en.m.wikipedia.org/wiki/White_van_man

• Laddar…
  10. E
    Medlem · Nivå 5
    Jag har en liten mental lista på firmor med såväl märkta som omärkta bilar som jag inte kommer ringa om de så vore de sista hantverkarna på jorden inom sitt skrå. Just pga sättet de framför sina fordon.

En firma hyser jag extra hårt agg mot eftersom en av deras anställda avsiktligt blockerade mitt tjänstefordon vid totalt fem omkörningsförsök. Tråkigt nog för den hantverkaren så låg det en trafikpolisbuss bakom min och karma är en bitch!

Det sista jag såg var hur stoppljusen på polisbussen tändes...

11. T
    Medlem Nivå 1
    "Jag ligger 5km/h under hastighetsgränsen varje dag i 32 mil"
    "Folk verkar sura för att jag inte kör 160km/h"
    Det finns mellanting, t.ex. att inte vara en bromskloss i trafiken på europaväg.

12. M
    Medlem Nivå 1

De kanske har bråttom till jobbet så kunden slipper vänta.Själv blir jag fundersam när någon kör extremt sakta då det ju är kunden som betalar för arbetstiden. I synnerhet när två man försvinner två timmar för att köpa någon reservdel de borde haft med från början.

• Laddar…
  13. j.erkers
    Tekniker & BH-vän Nivå 6
    För ett antal år sedan - på den tiden jag fortfarande dagligen uppfostrade mina barn - pågick ett större renoveringsarbete i de lägenheter som ligger insprängt i vårt bostadsområde. Jag hade lärt mina barn en hel del trafikvett och berättat att på gång och cykelvägar får det inte åka bilar. Tyvärr körde de flesta bilarna som framfördes av hantverkarna vid den större (riksomfattande?) firma som skötte renoveringen i lägenheterna på GC-vägen när de körde därifrån. CG-vägen mynnade mitt emot vårt hus. Ja, ja, vad är väl lite undergrävt förtroende i min uppfostran av barnen, renoveringen tar väl slut om några månader...

Eller?

Jag ringde upp lokalkontoret och frågade vem som var ansvarig för bilarna. Han trodde jag ringt fel men fick i alla fall prata med chefen. Förklarade hur hans anställda körde (inklusive att de inte framförde bilarna fort eller vårdslöst, de körde faktisk försiktigt där på GC-vägen i alla fal) frågade om de anställda hade svårt att vrida på huvudet så att de inte kunde backa. Det blev tyst en liten stund innan han försäkrade att hans hantverkare omedelbart skulle upphöra med CG-körning. Efter ytterligare en liten paus ångrade han sig då han inte skulle kunna/hinna få tag på alla under dagen men att jag kunde räkna med att från dagen efter skulle GC-vägen vara bilfri. Det löftet uppfyllde han.

Jag hade efter detta mycket väl kunna tänka mig att anlita den firman men den finns inte längre. Jag tror att de är uppköpta.

Så visst går det att få märkta bilar att bete sig i trafiken, någon måste bara ta mod till sig berätta hur firmans bilar framförs och hur det uppfattas... Frågan är bara vem som gör sig det besväret. Du? Jag? Någon...

• Laddar…
  14. C
    Medlem · Nivå 17
    Så det är OK att köra som en idiot om man har bråttom? :thinking:

• Laddar…
  15. P
    Medlem · Nivå 6
    Hörde en konduktör som svarade på argumentet ”jag hann inte köpa biljetten innan jag gick ombord”, han sa ”jag förstår, det är tyvärr väldigt svårt för mig att styra vad du gör innan du stiger ombord”.

Lite samma sak om man är sen, skapa en farlig/rörig trafikmiljö för andra oskyldiga.

• Laddar…