Byggahus.se

Värdera entreprenörer beroende på hur de kör.

1. R
    Medlem · 1 655 inlägg
    Vettigt. Lite sidospår, lär de fortfarande ut att en mc ska ligga till höger? De gjorde det när jag tog det, jag låg alltid i mitten, man vill inte att en bil kör om en på enfiligt plus att man har lite att spela på om det händer något.

2. tveksamt
    Strålskadad · 991 inlägg
    Inte när jag tog kortet för snart 10 år sedan, då var det snarare ”håll dig i mitten, eller hellre åt vänster än höger sida”. Just av de anledningar du nämner.

• Laddar…
  3. M
    Medlem · 147 inlägg
    Nu är det ännu mer vänstervridet, håll ungefär linjen där du sitter som förare i en bil, dvs vänsterspåret. När det är plats till det förstås, gå ut till höger vid behov tex på smala landsvägar eller vid möte. Ta plats, men var inte i vägen, typ. Ligger du dessutom mitt bakom en bil eller lastbil syns du inte och du har ingen reservväg om någon tvärbromsar, ligg på högerkanten eller allra helst vänsterkanten när man ligger bakom i kökörning.

• Laddar…
  4. S
    Medlem · 1 183 inlägg
    Det finns ju egentligen aldrig nån anledning till att ligga och trycka tätt intill bakom. Man kommer definitivt inte fram snabbare så i alla fall. Antingen kör man om eller så håller man avstånd.
    Jag brukar sällan använda bromsljuset för att skrämma någon bakom, möjligtvis bara om den är riktigt trögfattad. Första tilltaget brukar vara att jag passar på att spola rutorna, både fram och bak, så kissar det över lite på bakomvarandes bil också. De flesta fattar vinken redan då

5. P
    Medlem · 277 inlägg
    återigen eftersom vissa har stora problem att förstå vad jag menar och väljer att misstolka så försöker vi en gång till så alla kanske förstår...

Att andra människor åker för fort eller bryter mot andra lagar i trafiken ger inte en rätt att för att läxa upp eller hämnas och själv göra lika korkade eller värre ofta också olagliga saker tillbaka.

Vilken del är svår att förstå

6. S
    Medlem · 1 183 inlägg
    Läxa upp och läxa upp.
    Till viss del handlar det också om självförsvar. Tailgateing skulle man kunna se som mordförsök

7. P
    Medlem · 277 inlägg
    Lycka till med den tolkningen :) :)

• Laddar…
  8. S
    Medlem · 1 183 inlägg
    Äh man har alltid lite småvilt man kan skylla på för att man tvärnitar också :p

9. P
    Medlem · 277 inlägg
    Javisst tycker man nackskador är kul så har man ju "vunnit" :)
    Om man nu lyckades med att bromsa så man får den andra i arslet..
    och båda utan bil i några veckor eller månader men det kanske är vinstlotten för alla andra i trafiken med 2 dårar som har bilen på verkstan.. :)

• Laddar…
  10. Fairlane
    Medlem · 3 738 inlägg
    Det jag tycker är svårt att förstå är vad du tycker man ska göra om man har någon som ligger alldeles för nära bakom.

Släppa på gasen (som jag vill minnas var rekommendationen när jag tog körkort)?
    Gasa mer för att öka avståndet?
    Ignorera det helt, med de risker det innebär?

11. T
    Medlem · 2 557 inlägg
    Formulerat så är det inte alls svårt att förstå. Problemet är att du verkar värdera både en lätt hastighetssänkning eller tända bromsljus på samma sätt som tvärnitande.

Att tvärnita framför någon som ligger för nära är aldrig okej, att sänka hastigheten eller markera med bromsljus/dimbakljus är okej. Vilken del av det är svår att förstå?

12. Fairlane
    Medlem · 3 738 inlägg
    Har precis varit ute i Stockholmstrafiken, söder om stan, närmare bestämt vid Kungens Kurva. Det är vinterväglag och på vissa ställen rätt halt. E4/E20 är på platsen trefilig och hastigheten begränsad till 70 km/h. Jag ligger ensam i högerfil och med en tom mittfil till vänster om mig. Jag håller strax under 70 km/h.
    Längst till vänster ligger en personbil (lite längre fram finns en avfart från vänsterfil, oklart om hen skulle dit eller fortsätta på E4/E20. Lite drygt en billängd bakom (7-10 meter, max) ligger en skåpbil, typ Mercedes Vito. Alldeles för nära allmänt, på tok för nära i detta väglag. Enda positiva är väl att föraren sitter lite högre och kanske ser faror lite tidigare.
    Bakom skåpbilen, mindre än en billängd ligger en Audi A3. Sikten framåt är bara bakändan av skåpbilen.
    Ska vi gissa att föraren av skåpbilen och föraren av Audin var deltidsbrandmän på väg till en uttryckning?
    Det som förvånar mig dock om de hade bråttom, varför körde de inte om? Hela mittfilen var ju tom?!

13. R
    Medlem · 1 655 inlägg
    Okej skönt de gick från det, kanske alla gör det. Men jag blev lärd att hålla höger 2006. Gjorde aldrig det någonsin direkt efter uppkörningen. Mitten ljusa dagen och vänster i mörker.

Men folk låg nära ändå =)

• Laddar…
  14. Jeantaxfree
    Medlem · 6 inlägg
    Det är oftast när sådana olyckor sker blir den värsta utgången, och inte nog med det den som agerar den självutnämnda polis som råkar värst med bla. nackskador osv. Vad det värt all försöka "läxa upp"?

• Laddar…
  15. R
    Medlem · 1 655 inlägg
    Det förstår du ju. De skulle bara rädda en katt som inte vågade klättra ner för trädet, så det var bara så bråttom att de ville smeka din bils akter lite. Brandmän har ju så blixtsnabba reflexer att de förutser minsta lilla avvikelse, allra helst om ett rådjur kommer ut och kamikazar din bil så du får punktering på bränslesystemet och voltar upp på brandmannen.

(lika seriös som de som försvarar alla som ligger nära och riskerar alla)