Vettigt. Lite sidospår, lär de fortfarande ut att en mc ska ligga till höger? De gjorde det när jag tog det, jag låg alltid i mitten, man vill inte att en bil kör om en på enfiligt plus att man har lite att spela på om det händer något.
32 642 läst · 315 svar
33k läst
315 svar
Värdera entreprenörer beroende på hur de kör.
-
-
14 jan 07:14 #303
Nu är det ännu mer vänstervridet, håll ungefär linjen där du sitter som förare i en bil, dvs vänsterspåret. När det är plats till det förstås, gå ut till höger vid behov tex på smala landsvägar eller vid möte. Ta plats, men var inte i vägen, typ. Ligger du dessutom mitt bakom en bil eller lastbil syns du inte och du har ingen reservväg om någon tvärbromsar, ligg på högerkanten eller allra helst vänsterkanten när man ligger bakom i kökörning.
- Laddar…
-
14 jan 08:44 #304
Jag brukar sällan använda bromsljuset för att skrämma någon bakom, möjligtvis bara om den är riktigt trögfattad. Första tilltaget brukar vara att jag passar på att spola rutorna, både fram och bak, så kissar det över lite på bakomvarandes bil också. De flesta fattar vinken redan då- Laddar…
-
14 jan 11:51 #305
återigen eftersom vissa har stora problem att förstå vad jag menar och väljer att misstolka så försöker vi en gång till så alla kanske förstår...
Att andra människor åker för fort eller bryter mot andra lagar i trafiken ger inte en rätt att för att läxa upp eller hämnas och själv göra lika korkade eller värre ofta också olagliga saker tillbaka.
Vilken del är svår att förstå- Laddar…
-
14 jan 11:55 #306
Till viss del handlar det också om självförsvar. Tailgateing skulle man kunna se som mordförsök- Laddar…
-
-
14 jan 12:05 #309
Om man nu lyckades med att bromsa så man får den andra i arslet..
och båda utan bil i några veckor eller månader men det kanske är vinstlotten för alla andra i trafiken med 2 dårar som har bilen på verkstan..- Laddar…
-
14 jan 13:25 #310
Släppa på gasen (som jag vill minnas var rekommendationen när jag tog körkort)?
Gasa mer för att öka avståndet?
Ignorera det helt, med de risker det innebär?- Laddar…
-
14 jan 14:00 #311
Att tvärnita framför någon som ligger för nära är aldrig okej, att sänka hastigheten eller markera med bromsljus/dimbakljus är okej. Vilken del av det är svår att förstå?- Laddar…
-
14 jan 16:58 #312
Har precis varit ute i Stockholmstrafiken, söder om stan, närmare bestämt vid Kungens Kurva. Det är vinterväglag och på vissa ställen rätt halt. E4/E20 är på platsen trefilig och hastigheten begränsad till 70 km/h. Jag ligger ensam i högerfil och med en tom mittfil till vänster om mig. Jag håller strax under 70 km/h.
Längst till vänster ligger en personbil (lite längre fram finns en avfart från vänsterfil, oklart om hen skulle dit eller fortsätta på E4/E20. Lite drygt en billängd bakom (7-10 meter, max) ligger en skåpbil, typ Mercedes Vito. Alldeles för nära allmänt, på tok för nära i detta väglag. Enda positiva är väl att föraren sitter lite högre och kanske ser faror lite tidigare.
Bakom skåpbilen, mindre än en billängd ligger en Audi A3. Sikten framåt är bara bakändan av skåpbilen.
Ska vi gissa att föraren av skåpbilen och föraren av Audin var deltidsbrandmän på väg till en uttryckning?
Det som förvånar mig dock om de hade bråttom, varför körde de inte om? Hela mittfilen var ju tom?! -
14 jan 19:15 #313
Men folk låg nära ändå =)- Laddar…
-
Medlem · 6 inlägg
- Laddar…
-
(lika seriös som de som försvarar alla som ligger nära och riskerar alla)- Laddar…