41 568 läst · 315 svar
42k läst
315 svar
Värdera entreprenörer beroende på hur de kör.
Vettigt. Lite sidospår, lär de fortfarande ut att en mc ska ligga till höger? De gjorde det när jag tog det, jag låg alltid i mitten, man vill inte att en bil kör om en på enfiligt plus att man har lite att spela på om det händer något.M Mr B skrev:Jag byggde ut mitt körkort till att även innehålla MC förra året. Körskollärarens tips till att hålla avstånd är att hålla lika många meter i avstånd som du kör i hastighet km/h. Dvs, kör du i 50km/h ska du hålla 50 meters avstånd, kör du i 100km/h ska du hålla 100 meters avstånd. Detta är väl tilltaget, men då blir det å andra sidan aldrig några panikbromsningar heller, funkar bra i praktiken. Precis som 3-sekundersregeln (som det inte heller är många som håller...).
Som hjälp till att avgöra hur långt det är till framförvarande bil, det är på en vanlig landsväg 50 meter mellan reflexstolparna, i kurvor och långsamma vägar är det 25 meter mellan.
För att återgå till TS, jag väljer inte entreprenör efter hur de kör, jag fixar själv istället.![]()
Inte när jag tog kortet för snart 10 år sedan, då var det snarare ”håll dig i mitten, eller hellre åt vänster än höger sida”. Just av de anledningar du nämner.R Rkarlsson skrev:
Nu är det ännu mer vänstervridet, håll ungefär linjen där du sitter som förare i en bil, dvs vänsterspåret. När det är plats till det förstås, gå ut till höger vid behov tex på smala landsvägar eller vid möte. Ta plats, men var inte i vägen, typ. Ligger du dessutom mitt bakom en bil eller lastbil syns du inte och du har ingen reservväg om någon tvärbromsar, ligg på högerkanten eller allra helst vänsterkanten när man ligger bakom i kökörning.
Det finns ju egentligen aldrig nån anledning till att ligga och trycka tätt intill bakom. Man kommer definitivt inte fram snabbare så i alla fall. Antingen kör man om eller så håller man avstånd.P polaris78 skrev:Självklart har inte polisen sagt att man ska trycka i röven på folk men det är ju ofta där folk hamnar eller upplevs av många halvblinda egenutnämda låtsaspoliser längs våra vägar att "den kom upp i röven på mig"...ja eller så har den legat där i 4km utan att bli uppmärksammad.. Ja det brukar upplevas så när nån har bråttom och väntar på nästa chans att åka om..
Sen beror det på vad man tycker är för nära och jag håller med helt om att för många åker för nära absolut ,men det är viss skillnad att folk går lite närmare när folk faktiskt vill förbi och Det kanske faktiskt är ett verkligt nödläge och en del nötter som sitter och åker för nära mil efter mil och överhuvudtaget inte ens vill åka om.
Ni båda verkar hakat upp er på att ni tror er ha rätt att bete er hur som helst för att nån åker för nära enligt er åsikt och att då tända dimbakljus och sänka fart osv kommer ju i bästa fall funka och är det bara nån sån där som ligger och åker för nära så kanske det funkar men om det är nån som har bråttom på riktigt så kommer det troligen blinkas med helljus och uppmanas att flytta sig om möjligt eller hjälpa till att få till en omkörning .. börjar man då sänka fart och åka 10 på enkelfilig väg för att blockera så kommer det mest troligt att eskalera en konflikt rätt rejält och är egentligen ganska onödigt. men alla vi olika och har olika mycket förståelse och erfarenhet av vad som då kan hända.
Så ja lycka till . förr eller senare så hittar ni en större idiot längs vägen som ni retar på er med att jävlas "tillbaka" och då löser det sig själv
.Eller ni orsakar en olycka med ert beteende och det finns lagstadgat hur dimbakljus skall användas , används det för att jäklas med folk så har ni ju själv redan där börjat med fel sida om lagen... eller ni lyckas krångla med en civil polisbil med era ogenomtänkta metoder. Den dagen blir ett uppvaknande kan jag lova..då poliserna ser ganska hårt på dessa beteenden som ni beskriver och det har ingen betydelse alls att den ni hindrat åkt för nära eller för fort osv då det inte är privatpersoners sak att kontrollera det. OCH det ger aldrig er rätten att förhindra en omkörning. oavsett hur dum den är eller hur fort nån åkte osv
Jag brukar sällan använda bromsljuset för att skrämma någon bakom, möjligtvis bara om den är riktigt trögfattad. Första tilltaget brukar vara att jag passar på att spola rutorna, både fram och bak, så kissar det över lite på bakomvarandes bil också. De flesta fattar vinken redan då
återigen eftersom vissa har stora problem att förstå vad jag menar och väljer att misstolka så försöker vi en gång till så alla kanske förstår...
Att andra människor åker för fort eller bryter mot andra lagar i trafiken ger inte en rätt att för att läxa upp eller hämnas och själv göra lika korkade eller värre ofta också olagliga saker tillbaka.
Vilken del är svår att förstå
Att andra människor åker för fort eller bryter mot andra lagar i trafiken ger inte en rätt att för att läxa upp eller hämnas och själv göra lika korkade eller värre ofta också olagliga saker tillbaka.
Läxa upp och läxa upp.P polaris78 skrev:återigen eftersom vissa har stora problem att förstå vad jag menar och väljer att misstolka så försöker vi en gång till så alla kanske förstår...
Till viss del handlar det också om självförsvar. Tailgateing skulle man kunna se som mordförsök
Javisst tycker man nackskador är kul så har man ju "vunnit"S Stuff skrev:
Om man nu lyckades med att bromsa så man får den andra i arslet..
och båda utan bil i några veckor eller månader men det kanske är vinstlotten för alla andra i trafiken med 2 dårar som har bilen på verkstan..

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 11 150 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 11 150 inlägg
Det jag tycker är svårt att förstå är vad du tycker man ska göra om man har någon som ligger alldeles för nära bakom.P polaris78 skrev:
Släppa på gasen (som jag vill minnas var rekommendationen när jag tog körkort)?
Gasa mer för att öka avståndet?
Ignorera det helt, med de risker det innebär?
Formulerat så är det inte alls svårt att förstå. Problemet är att du verkar värdera både en lätt hastighetssänkning eller tända bromsljus på samma sätt som tvärnitande.P polaris78 skrev:återigen eftersom vissa har stora problem att förstå vad jag menar och väljer att misstolka så försöker vi en gång till så alla kanske förstår...
Att tvärnita framför någon som ligger för nära är aldrig okej, att sänka hastigheten eller markera med bromsljus/dimbakljus är okej. Vilken del av det är svår att förstå?

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 11 150 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 11 150 inlägg
Har precis varit ute i Stockholmstrafiken, söder om stan, närmare bestämt vid Kungens Kurva. Det är vinterväglag och på vissa ställen rätt halt. E4/E20 är på platsen trefilig och hastigheten begränsad till 70 km/h. Jag ligger ensam i högerfil och med en tom mittfil till vänster om mig. Jag håller strax under 70 km/h.
Längst till vänster ligger en personbil (lite längre fram finns en avfart från vänsterfil, oklart om hen skulle dit eller fortsätta på E4/E20. Lite drygt en billängd bakom (7-10 meter, max) ligger en skåpbil, typ Mercedes Vito. Alldeles för nära allmänt, på tok för nära i detta väglag. Enda positiva är väl att föraren sitter lite högre och kanske ser faror lite tidigare.
Bakom skåpbilen, mindre än en billängd ligger en Audi A3. Sikten framåt är bara bakändan av skåpbilen.
Ska vi gissa att föraren av skåpbilen och föraren av Audin var deltidsbrandmän på väg till en uttryckning?
Det som förvånar mig dock om de hade bråttom, varför körde de inte om? Hela mittfilen var ju tom?!
Längst till vänster ligger en personbil (lite längre fram finns en avfart från vänsterfil, oklart om hen skulle dit eller fortsätta på E4/E20. Lite drygt en billängd bakom (7-10 meter, max) ligger en skåpbil, typ Mercedes Vito. Alldeles för nära allmänt, på tok för nära i detta väglag. Enda positiva är väl att föraren sitter lite högre och kanske ser faror lite tidigare.
Bakom skåpbilen, mindre än en billängd ligger en Audi A3. Sikten framåt är bara bakändan av skåpbilen.
Ska vi gissa att föraren av skåpbilen och föraren av Audin var deltidsbrandmän på väg till en uttryckning?
Det som förvånar mig dock om de hade bråttom, varför körde de inte om? Hela mittfilen var ju tom?!
Okej skönt de gick från det, kanske alla gör det. Men jag blev lärd att hålla höger 2006. Gjorde aldrig det någonsin direkt efter uppkörningen. Mitten ljusa dagen och vänster i mörker.tveksamt skrev:
Men folk låg nära ändå =)
Det är oftast när sådana olyckor sker blir den värsta utgången, och inte nog med det den som agerar den självutnämnda polis som råkar värst med bla. nackskador osv. Vad det värt all försöka "läxa upp"?P polaris78 skrev:
Det förstår du ju. De skulle bara rädda en katt som inte vågade klättra ner för trädet, så det var bara så bråttom att de ville smeka din bils akter lite. Brandmän har ju så blixtsnabba reflexer att de förutser minsta lilla avvikelse, allra helst om ett rådjur kommer ut och kamikazar din bil så du får punktering på bränslesystemet och voltar upp på brandmannen.Fairlane skrev:
Har precis varit ute i Stockholmstrafiken, söder om stan, närmare bestämt vid Kungens Kurva. Det är vinterväglag och på vissa ställen rätt halt. E4/E20 är på platsen trefilig och hastigheten begränsad till 70 km/h. Jag ligger ensam i högerfil och med en tom mittfil till vänster om mig. Jag håller strax under 70 km/h.
(lika seriös som de som försvarar alla som ligger nära och riskerar alla)