Byggahus.se

Värdera entreprenörer beroende på hur de kör.

  1. Cheesen
    Medlem · 1 129 inlägg
    Det är ju det du har ljus och ljudsignal för. att väcka uppmärksamhet.
     
  2. K
    Medlem · 248 inlägg
    Det är lagbrott att ligga för nära. Om man har brotten och ska köra om så gör man omkörningssignal, gör man inte det så ska man ju inte köra om, enkelt
     
  3. L
    Medlem · 212 inlägg
    Det jag märkte när jag körde nere i Europa sist (Nederländerna och Danmark speciellt) var det besinningslösa ovanan att kasta sin bil mellan filerna in i luckor som var kanske 7-8 meter. Inte så skönt att få en bil i arschelet där...när man redan hade en bil som låg nära.
     
    • Laddar…
  4. K
    Medlem · 248 inlägg
    i Belgien är dom inte kloka åker slalom bättre än Stenmark
     
  5. R
    Medlem · 1 680 inlägg
    Lagarna är extremt självklara.

    - gul skylt, röd ring och siffra i mitten. Du får inte köra fortare.
    -1001,1002,1003 så har du någorlunda vettigt avstånd, syns inte dina lyktor i min backspegel så kan du läsa klockan i min bil.
    -hindra inte
    - Vid akut läge påkalla uppmärksamhet.

    Om någon kommer långt bakifrån och blinkar på en eller kör med varningsblinkers i hög hastighet så har framförvarande chans att underlätta.

    Jag har varit med om den större idioten, men när jag gick ut ur bilen insåg den dåren att jag var dubbelt så stor och jag gick mot bakluckan, då försvann han. Han tvärnitade för att jag visade mitt missnöje när han höll på att köra in i min bil vid en omkörning.

    Jag gillar att köra lugnt dit jag skall, ligger jag på lagstadgat och folk inte har akut så håll avstånd =)
    Har jag familjen i bilen så kan det gå illa för den som riskerar mitt barn.
     
    • Laddar…
  6. F
    Medlem · 523 inlägg
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/h...ikfara-en-del-tror-att-deltidsbrandman-buskor

    Jag tror nog att de flesta deltidsbrandmän (de får köra för fort utan blåljus på väg till utryckning) har vett att köra på ett sätt som inte innebär en fara för andra. Det vore just snyggt om en deltidare orsakar en större olycka än den de var på väg att rycka ut för. Det är bara larvigt att säga att ett tänt dimbakljus (eller bromsljus för den delen) skulle orsaka något annat än att den som kör för nära (om denne har någon som helst intelligens kvar i knoppen) inser att avståndet är för kort och ökar det. De som inte fattar det har inte på vägarna att göra. OM det nu, mot förmodan och emot all min erfarenhet och statistiken, skulle faktiskt för en gångs skull skulle råka vara en blodtransport, någon med en machete i magen eller liknande så borde de ju inte bara ligga där 10 meter efter mig kilometervis med omkörningsmöjligheter, eller hur? För du är väl inte så oerhört korkad att du tror att jag tänder bromsljusen så fort en bil kommer i närheten av mig, eller?

    Jag har själv haft en person i baksätet och kört tokfort till akuten och där blivit insläppt utan dröjsmål i ambulansintaget. Det gick över spärrfält och annat, men utan risk för andra. Där det inte gick att köra om blinkade jag med helljuset på framförvarande så att de kunde välja att väja undan, vilket flera gjorde. Jag höll dock både rimligt avstånd och full bromsberedskap under de momenten till dess att omkörningen kunde påbörjas. Om någon skulle närma mig på det sättet bakifrån skulle jag tveklöst släppa fram dem, och det tror jag de flesta skulle.

    "För en sak är säker att själv tända dimljus eller åka 10 km och hindra leder knappast till nånting annat än att risken att få spö om det tar stopp längre fram eller..."
    Ungefär hälften av de som ligger alldeles för nära och får ett dimbakljus tänt ökar avståndet. Min gissning är att du och de andra här som kritiserar oss som faktiskt säger ifrån är den typen av idioter som inte har fattat att det är en stor risk att ligga så nära och som tror att man kommer fram fortare för att man håller ett kort avstånd.

    En rekommendation till alla som inte kan hålla 30 eller andra hastighetsgränser: "I snitt var överträdelsehastigheten utanför skolorna 7,3 km/h för fort. På 30-vägar motsvarar det strax under 50 procents ökad risk för allvarliga skador vid kollision med andra fordon, 70 procents ökad risk för svåra personskador och nästan tre gånger ökad dödsrisk vid påkörning av fotgängare." (Utredningen gäller tunga fordon men skillnaden mellan tunga och vanliga fordon är liten när fotgängare är inblandade.) https://nyhetsrum.folksam.se/sv/2020/08/21/8-av-10-tunga-fordon-kor-for-fort-utanfor-skolor/

    Detta gäller alltså om man kör 37,5 km/h i stället för 30 km/h. Vad tror du risken är i 50 km/h?

    För att återknyta till trådens rubrik så kanske jag undermedvetet sneglar på fimabilar och "bekräftar" mina tidigare uppfattningar om firmorna om jag ser något som är olämpligt, men jag har ingen lista. Däremot har jag (vid flagranta fall) ringt åkerier och andra firmor och talat om vad jag upplevt. Tailgating av en långtradare (typ så att "SCANIA" var det enda som syntes i backspegeln) på varierande 70/80/90-väg i mörker på kurvig och viltrik vägsträcka (väg 25 vid Ön) ligger färskt i minnet. Inte ens med personbil kör man gärna om på sträckan ens på natten. Varför ska en långtradare ligga 2 meter ifrån mig? Ah, det kanske var en hel lastbilslast med donerade hjärtklaffar som hela Halmstad skulle få inopererade. My bad... Nåja, så fort det blev mer än 5 cm vägren gick jag ut på den och släppte om iltransporten (jag höll 80, långtradaren med släp(!) kunde då köra om i god fart och hjärtklaffarna räddades nog i alla fall). Åkeriet måste haft fel i sina papper för den föraren hade ingen brådskande transport enligt dem och föraren fick nog en avhyvling vad det lät som när jag ringde dem.
     
    • Laddar…
  7. F
    Medlem · 523 inlägg
    Vi var på MC-semester för många år sedan och jag upplevde då (och vid andra tillfällen) att i Tyskland går det fort, vägarna kan vara ganska dåliga (vissa bra sträckor så klart) men folk tar hänsyn även om det går i 250 km/h. Jag missade att titta en extra gång i backspegeln och fick en BMW att bromsa in häftigt när jag körde om i 130. Jag hade ju inte vanan att titta en extra gång för att upptäcka fordon i extrema hastigheter som säkert tyskarna har. BMW:n gnällde dock inte utan lade sin någon dryg sekund efter mig och när min stackars Kadett hade kommit upp i 140 och jag hade kommit om och gick in så fick de briljera med sin dyra fina motor.

    I Belgien däremot var det rena vilda västern och dåliga vägar över lag. Det var nog fri fart där också verkade det som fast lustigt nog envisades de med en massa vita skyltar med röd ring och siffror på som man kunde missta för hastighetsbegränsningar.

    Så kom Holland och vägar som var exemplariska för det mesta och mestadels hänsynsfulla förare, så en stark kontrast till grannlandet Belgien.

    I Belgien stod vi och läste kartan på en mack och en kille stegade fram och frågade om vi ville ha hjälp. Ja, visst, vi vill in till centrum! Följ mig då! Vi upp på hojen och försökte hålla jämn fart med hans personbil, 100 där det var 50 och bred väg, inga spärrfält gälldes. Färden var ganska galen på en MC men hade varit direkt otrevlig i bil. När han stannade blev vi tvungna att dubbelparkera bredvid honom på en lugn gata då han stannade och jag skojade lite att "polisen tar oss väl inte för att vi står tokigt till?". "Inga problem, jag är kriminalare!" Han visade polisbrickan och pekade glatt att vi skulle ta höger i nästa korsning för att komma till EU-parlamentet. Tack för hjälpen, polisen!
     
    • Laddar…
  8. P
    Medlem · 279 inlägg
    Det är precis därför man inte ska hindra andra även om dom verkar köra för fort och behöva komma fram som jag försökt förklara i några inlägg nu ..

    Det kan även finnas flera andra godkända orsaker till att fordon utan blåljus har full rätt att bryta mot trafikregler för att komma fram snabbare.

    Och man har inte nån slags rätt att för att nån annan bryter mot lagen så betyder inte det att man också har rätt att bryta mot lagen i nån slags hämd för att visa sitt missnöje..
     
  9. Fairlane
    Medlem · 3 768 inlägg
    Att sänka hastigheten när någon ligger för nära bakom är ju inte att bryta mot lagen eller hindra den personen att komma fram. Det är ju tvärtom ett sätt att underlätta omkörning.
    Ska man köra om så är det dessutom riktigt korkat att ligga och trycka precis bakom för när luckan kommer får man starta från samma hastighet som den man kör om. Ligger man lite längre bak så kan man börja gasa redan när man ser att det kommer bli en lucka och ha en högre hastighet än den man ska köra om när man byter fil.
    Sen ligger ju många stollar för nära även om det är tvåfiligt och gott om plats att köra om. Det är ner än en gång jag har haft en stor lastbil några få meter bakom mig på E4/E20 när jag ligger 80 km/h med släpkärra i högerfil. Det är möjligt att det är en brandman på väg till uttryckning men inte troligt. Oavsett går det bra att byta fil och köra om då. Klarar man inte det så är det nog bäst att man inte stressar till en uttryckning heller för då är man en usel chaufför som riskerar att orsaka fler dödsfall än vad man räddar liv.
     
    • Laddar…
  10. findus42
    Medlem · 2 136 inlägg
    När jag tog körkort (1981) var bilar mindre, tyngre och hade motorer som man hånskrattar åt i dag. För att köra om var man tvungen att vara strategisk. Ligga med avstånd och försöka ha omkörningen på gång precis efter att ha rundat ett hörn med skymd sikt och en känd raksträcka bakom. Om det var möte då var man på väg mot baken på den framför och fick vackert bromsa in och lägga sig i läge för att lurpassa på nästa möjlighet.

    Att kunna sin väg var ett villkor för att det över huvud taget skulle vara möjligt att passera någon. Bättre bilar gör att flera kan köra sämre. Alla skäl för strategisk körning är fortfarande giltiga. Om inte annat av miljöskäl.

    Att det känns som om folk kör sämre och sämre är förmodligen inbillning. Vad som däremot går att belägga är att trafiken ökar. När det blir trängre så märks de som kör illa mer.

    En grej från de senaste decennierna är att... om jag ligger med vettig lucka i en kö som synbarligen sträcker sig 20 bilar fram så är det vanligt att någon ligger 10 meter bakom mig och att denna någon gör något livsfarligt omkörningsförsök.

    För att återknyta till TS så påverkas min syn på företaget om något av ovanstående görs i en märkt bil. Undantaget är om idioten kommer från ett grannföretag. Då blir det personligt. Jag går på typen som körde och frågar om han fick någon vettig nytta av de fyra sekunderna han tjänat.

    Mvh Findus
     
  11. F
    Medlem · 523 inlägg
    Absolut. Det jag har reagerat på i ditt inlägg är att du buntar ihop alla i en enda mening och får mitt sätt att med dimbakljuset försöka få folk att hålla avstånd att framstå som att jag är en komplett idiot. Jag har aldrig föreslagit att man ska sakta ner till 10 km/h utan att kunna ge bakomvarande en massa chanser att köra om:

    "För en sak är säker att själv tända dimljus eller åka 10 km och hindra leder knappast till nånting annat än att risken att få spö om det tar stopp längre fram eller bli ihjälkörd i olycka ökar markant med att själv bete sig som en idiot och jävlas tillbaka.."

    Jag har faktiskt i ett fall varit nere i 10 km/h, men det var på en öde landsväg med bra sikt där jag hade en bilist bakom mig som låg extremt nära. Efter en del blinkande från mig och tillfälliga säkningar till 80 för att sedan accelerera tillbaka till 90 för att öka avståndet tröttnade jag och släppte gasen. Det tog några hundra meter innan bakomvarande fattade och körde om. Märkligt nog var detta innan smartphonens och adaptiva farthållares inträde. Gjorde jag fel då?

    Absolut! Polisen har omärkta bilar, och det finns säkert andra yrkesgrupper (läkare?) som i nödfall har rätt att bryta mot vissa trafikregler samt många andra fall som dock är mycket ovanliga. Som sagt så ska och får man inte hindra någon att köra om, men nog märks det om det är buskörning eller en legitim förare som vill om...

    Precis rätt. Man får inte själv hindra någon som gör fel i ens egna ögon. Ibland kanske de inte ens gjort fel utan man själv har tolkat reglerna fel.

    Enligt praxis är en sekunds avstånd till framförvarande gränsen för vad som är tillåtet. En halv sekund är vårdslöshet i trafik med körkortsindragning som trolig(?) påföljd. Självklart får man närma sig ett annat fordon för att markera att man vill om om det finns förutsättningar för en omkörning, men man får inte ligga där kilometervis om framförvarande inte reagerar. Även här blir det så att bara för att framförvarande gör fel (som inte släpper om/underlättar) så får inte du också göra fel och fortsätta ligga för nära.

    En sekund är dock (på hastigheter runt 70 och över) helt förkastligt och 2, helst 3 sekunder är lämpligt. Det många inte tänker på är att bromssträckan fyrdubblas om hastigheten fördubblas. Vi är vana att tänka linjärt men när saker påverkar oss exponentiellt (som bromssträckan) har hjärnan inte den automatiska insikten att faran kan vara mycket större än vad den verkar. Med det i tanken bör avståndet räknat i sekunder egentligen öka med hastigheten, så i 100 kanske 4 sekunder krävs för att ha samma faktiska säkerhetsmarginal som 1 sekund ger i 50 och i 120 minst 5 sekunder.
     
    • Laddar…
  12. Stefan Bengtsson
    Medlem · 1 435 inlägg
    Exakt detta.

    Dessutom har man ju bättre sikt om man ligger en bit bakom framförvarande bil.

    I min bok finns inte en enda vettig anledning att ligga nära en framförvarande bil på landsvägen. På färjan är det en annan sak.
     
  13. T
    Medlem · 2 573 inlägg
    Två saker:
    1. De fall du pratar om är ytterst marginella. Hur många akutfall tror du det är per 1000 vanliga häcksniffare? Om vi sedan delar upp akutfallen i å ena sidan - ska vi säga "professionella"? - såsom blodtransporter, deltidsbrandmän och liknande, och å andra sidan ovana akutförare såsom folk med en machete i magen, sitt vrålsjuka barn i baksätet eller liknande, där vi får anta att de professionella förarna faktiskt vet vad de gör och definitivt vet att bästa sättet att komma fram INTE är att slicka bakänden på bilar framför, ja då är det försvinnande få fall du pratar om. Och oavsett om du har ditt brinnande barn i baksätet är det ändå ingen ursäkt för att riskera andras liv och lem.
    2. Vad är det som är olagligt i att sänka hastigheten om någon ligger för nära bakom? Jag skulle snarare säga att det är en säkerhetsfrämjande åtgärd att sänka hastigheten i en farlig situation. Möjligen kan du ha rätt i att det är olagligt att hålla på att blinka med dimbakljus eller bromsljus i onödan, men jag har ytterst svårt att tro att någon skulle fällas för det. Att tvärnita framför någon är definitivt olagligt och direkt farligt, men det är väl knappast det någon pratar om som markeringsmetod... Att hindra en omkörning genom att blockera vänsterfilen på motorväg är också olagligt, men att köra om långsamt är det knappast..
     
    • Laddar…
  14. C
    Medlem · 236 inlägg
    En duktig förare ligger inte i röven på framförvarande oavsett hur bråttom den har.

    Vänligen, ambulanssjuksköterska som nästan dagligen kör utryckning.
     
  15. M
    Medlem · 147 inlägg
    Jag byggde ut mitt körkort till att även innehålla MC förra året. Körskollärarens tips till att hålla avstånd är att hålla lika många meter i avstånd som du kör i hastighet km/h. Dvs, kör du i 50km/h ska du hålla 50 meters avstånd, kör du i 100km/h ska du hålla 100 meters avstånd. Detta är väl tilltaget, men då blir det å andra sidan aldrig några panikbromsningar heller, funkar bra i praktiken. Precis som 3-sekundersregeln (som det inte heller är många som håller...).

    Som hjälp till att avgöra hur långt det är till framförvarande bil, det är på en vanlig landsväg 50 meter mellan reflexstolparna, i kurvor och långsamma vägar är det 25 meter mellan.

    För att återgå till TS, jag väljer inte entreprenör efter hur de kör, jag fixar själv istället. :cool:(y)