Byggahus.se

Värdera entreprenörer beroende på hur de kör.

1. C
    Medlem · Nivå 17
    Det är möjligt att det teoretiskt sett går fortast om båda körfälten utnyttjas lika. Men det faller ju på att det inte fungerar så i praktiken. För att vara meningsfull måste en sådan modell avspegla verkligheten, inte tvärtom. Det man gör idag är att stänga av utifrån en teoretisk modell och sedan när det inte fungerar bra i praktiken rycker man på axlarna och skyller på att folk inte gör som modellen säger att de skall göra.

2. F
    Medlem Nivå 2
    Räknas grävmaskinister och skogsentreprenörer som hantverkare?

3. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 19
    Njae kanske inte.

4. M
    Medlem Nivå 1
    Ja om det är jag som betalar för deras arbetstid så ska dom förbanne mig vara på plats och jobba den tid jag betalar för.;)

5. Fairlane
    Medlem · Nivå 12
    Det är rätt att det fungerar dåligt i praktiken. Det fungerar också dåligt att få folk att använda högerfil på trefiliga motorvägar. Man har gjort visa försök med informationstavlor om att man ska använda högerfilen också. Det fungerar väl sådär, kanske lite bättre. Jag föredrar dock att man försöker informera hur man ska köra, hellre än att stänga av filer i onödan.

6. Cheesen
    Nybyggare · Nivå 10
    Jo,det är vissa firmor som jag avråder från pga trafikvettet.
    Om en hantverkare inte ens kan köra bil tryggt och säkert hur bra blir då badrummet som stressas fram på samma sätt?

• Laddar…
  7. findus42
    Medlem · Nivå 20
    Nä. Jag tycker inte att det är kul eller min uppgift att uppfostra någon annan än mina barn. Så jag kommer inte reda ut vem som gjorde en farlig omkörning för att sedan ringa upp med oklara syften.

För mig handlar frågan bara om beteendet i trafiken påverkar synen på företaget. Om konsensus i forat varit att inte bry sig. Då hade jag antagit att jag är en grinig typ och överreagerar.

Nu verkar det som om det är rätt många som tar anstöt. Därför tror jag att företag med reklam på bilar gör klokt i att meddela de som använder dem en uppförandekod som kan underlätta framtida kundkontakter.

Noterar att många som skriver har väldigt bestämda åsikter om hur andra borde köra. Kanske är det så att om alla andra är idioter så kan det vara fel på ens eget uppträdande. Lite självreflektion skadar inte.

Jag inbillar mig inte på något sätt att jag själv är ett föredöme i trafiken. Men jag tycker om när alla omkring mig verkar vara inställda på att vi är där tillsammans och gör det bästa av situationen.

Mvh Findus

8. B
    Medlem Nivå 1
    Jag brukar surfa in på hemsidan, leta rätt på en mailadress och informera dem om bildnummer, datum, tid och hur bilföraren körde. Och att det inte är bra reklam för dem...

• Laddar…
  9. R
    Medlem Nivå 1
    För den som kör 7000 mil/år i tjänsten blir det en del tid......

10. J
    Renoverare · Nivå 17
    Kanske det. Men är det 80km/h så är det 80km/h, är det 110km/h så är det 110km/h osv.

Man hade sparat sjukt mycket tid på att ligga i 160km/h också men det är inte rätt för det?

Eller du tycker det är OK? Och att argumentet när man blir stoppad "Ja men jag kör 7000 mil om året så jag sparar jättemycket tid på att köra för fort? Då är det väl OK herr konstapel? Eventuella liv som jag utsätter i fara pga att jag kör för fort gör väl inget för jag sparar ju en massa tid på det och det är ju bra?"

11. L
    Medlem Nivå 6
    Jo speciellt dessa betongrivare...de verkar ofta ha akut utryckning

• Laddar…
  12. L
    Medlem Nivå 6
    Dessutom tror jag praxis är att den som byter fil och det smäller så blir den ansvarig...oavsett högerregel eller andra företrädesregler.

13. R
    Medlem Nivå 1
    Det du skriver har naturligtvis goda poänger, däremot kan man tycka och tro att det går att köra ganska fort utan att utsätta medtrafikanter för fara. Det handlar om att anpassa fart efter situation, det finns ganska många tillfällen då det är lämpligare att hålla 80 på 110-sträcka även om det alltså är tillåtet att hålla 110. Omdöme och rutin gör sitt liksom förmågan att hålla i minnet att mången trafikant inte har en susning om vad de håller på med. Vad tycks tex om den bilist som km efter km blockerar ytterfilen på motortrafikled eller motorväg i hastighet avsevärt under den högst tillåtna? Jag tror inte ens de fattar att de begår ett regelbrott. Exemplen på dåligt omdöme bland trafikanter är legio, oftast är det inte hastigheten som är det stora problemet utan saker som bristande uppmärksamhet, underlåtenhet att använda backspeglar, att inte använda blinkers, att inte hålla avstånd, droger i olika former osv. Nej, jag kör aldrig i 160, inte ens på en tom motorväg, däremot överstiger jag aldrig någonsin 30,40, eller 50 där det är högsta tillåtna hastighet. I övrigt fart efter trafiksituation och väglag. Jag har, ta i trä, dryga 35 olycksfria år på vägar över hela Norden bakom mig. De sista 12 åren har jag kört 85000 mil..........

14. K
    Medlem Nivå 2
    Brådskande tjänsteutövning för polis? Behöver inte påkalla fri väg, och behöver inte vara en "polisbil".

• Laddar…
  15. S
    Medlem Nivå 8
    Hade en Bravida-bil som stod parkerad lite knepigt på jobbet. Den hade kört in genom våran personalparkering och ställt sig på cykelparkeringen. Detta bara för att ha nära till bilen från ingången till fastigheten de jobbade i. Grejen var dock den att har man kört igenom vår personalparkering och ställt sig där så har man också kört "längst in", så när jag kom till jobbet så blev Bravida-bilen väldigt inparkerad.
    Jag tänkte att om de nu vill ut sen får de väl komma och säga till, men det hände inte. Istället såg jag bara hur bilen körde förbi utanför kontoret, så jag blev lite nyfiken på hur och gick ut och kollade.
    Den föraren hade då backat över kantstenar, ner genom en rabatt och mellan ett soprum och huvudbyggnaden (det är knappt 2 meter där i mellan).
    Det kunde ha blivit ett intressant slutresultat där om kantstenarna gett med sig eller om bilen börjat glida runt i rabatten mot tegelväggen på huset. :p