Byggahus.se

Värdera entreprenörer beroende på hur de kör.

1. findus42
    Medlem · Nivå 20
    Har länge undrat varför en del firmor verkar sakna policy om uppträdande i trafiken.

Frågan till forat är då...

Hur många av er avstår från att kontakta en entreprenör för att deras reklammärkta bilar körs aggressivt och trafikfarligt?

Jag har själv en svart lista som tenderar att bli längre och längre. Inte för att jag saknar förståelse över att någon vid ett enskilt tillfälle kan tänkas vara mindre gentlemannamässig.
    Utan för att det görs i en märkt bil utan en tanke om hur det uppfattas. Därmed så kommunicerar det till mig att de inte heller bryr sig om andra saker.

Hur ser ni på saken?

Mvh Findus

PS. Jag själv kör en omärkt bil... DS

2. Flöjten5
    Medlem Nivå 8
    Yes, jag har med det i bakhuvudet när jag anlitar. Mer eller mindre ofrivilligt.

3. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 20
    Jag med!
    Förvånad över hur många som inte fattat att i trafiken är de reklampelare för företaget.

4. S
    Medlem Nivå 1
    Har du även en vit lista med alla som kör bra...?;):D

5. findus42
    Medlem · Nivå 20
    Nästa fråga är om det är tillåtet enligt forumreglerna att namnge särskilt flagranta exempel ?

Om så... kan nämnda företag få möjlighet att se ett problem som de uppenbart inte tänker på.

Den där rörkrökaren som från vänsterfilen i en rondell svängde rätt ut framför nosen på mig så att jag endast med en hårsmån lyckades hindra en olycka. Han kanske vill veta att de som han ofredar har ögon och minne.

Om problemet blir synligt så kan de ändra sig, vilket i förlängningen kan leda till en något bättre trafikmiljö.

Mvh Findus

6. findus42
    Medlem · Nivå 20
    Den är svårare då hälsan tiger still. När allt flyter tenderar vi tänka på annat.

Det har dock hänt att jag förföljt bilar ända in på en parkering. När jag kliver ut och går mot föraren så liksom hukar de som om de förväntar sig en smocka.
    När jag öppnar käften och säger att det var ett sant nöje att ligga bakom dem i två mil då de kört exemplariskt. Då kan man riktigt se en person bli en halvmeter längre.

Roligt att göra någons dag.

Mvh Findus

• Laddar…
  7. M
    Husägare · Nivå 12
    Blev omkörd av en elfirmabil på motorvägen för en stund sedan. Hen körde minst 30 km över hastighetsbegränsningen.
    Då undrar man om samma risktagande gäller vid kundåtagande?

8. raveper
    Hobbysnickare · Nivå 11
    Intressant är även att alla dessa bilar hänger utanför bolaget på fredagar. Räknas sådant som resa i tjänsten eller privat?

9. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag har tänkt samma tanke. Det har dock hittills inte varit aktuellt att välja bort någon av det skälet. Men andra ”privata beteenden” har jag använt som skäl att inte anlita en lokal hantverkare.

Jag är personligen lite skeptisk till en mer publik lista. Att bedöma andras körning kan vara väldigt subjektivt, finns oftast inga kvarvarande ”bevis” på beteendet.

10. M
    Medlem · Nivå 8
    Anlitar aldrig hantverkare så mig bekommer just detta inte.
    Men däremot undviker jag att handla i vissa butiker, och göra affärer med vissa företag där jag vid upprepade tillfällen råkat ut för ägarnas översitteri. Inte alltför sällan så hänger en viss form av beteende/personlighet ihop med framgång i affärer, men dom flesta gör kanske inte kopplingen ute i trafiken. Men det kanske är ett sidospår.

Annars vet jag inte. Om tex. en liten Ford Connect kör vårdslöst och det står Pe-b på den så är det ju svårt att dra några slutsatser av det företagets kompetens då företaget har några 1000 arbetsbilar. Men jag har full förståelse att folk blir förbaskade, men det är ju mer ett förarproblem än ett bolagsproblem. Ju flera anställda ett företag har, ju större är ju chansen att det finns fler rötägg på företaget. Jag själv tänkte mig väldigt noga för när jag hade firmabil med loggor på. Alla har ju kameramobil idag, ett foto/film, ett mejl till företaget med foto/filmklipp och man sitter snart i skiten när firman vet vem som kör bilen ifråga. Aldrig vänsterjobb eller helgåka med firmabilen, allt sånt kan bli svårförklarat.

• Laddar…
  11. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Jag har ett företag på min svarta lista om aldrig kommer någonsin kommer få ett jobb genom min försorg.

Göteborg med mycket trafik och kort sträcka att byta fil . Föraren av firmabilen blev fullständigt topp tunnor galen när jag bytte fil in framför honom. Han körde ut på spärrområden genom hela trafikplatsen (en av de större i hela göteborg) och upp jämsides med mig, tutade och gjorde prejningsförsök att komma in framför. Därefter förföljer han mig långt utanför Göteborg och blockar sedan mig inne i ett villaområde där jag får en ordentlig utskällning om att jag kör som en idiot och tränger mig i trafiken....

Detta var Assemblin.

12. J
    Renoverare · Nivå 17
    Jag utgår lite utifrån hur stor företeelsen är. Att köra 10km/h för fort är ingenting jag hakar upp mig på i regel.. händer ju att man gör det själv. Men ligger de i 30km/h över så är det klart att man hajar till. Är det dessutom av den karaktären så de ska slicka alla i röven så är det många ggr man velat slå ett samtal till företaget och påtala detta.

Är nog hårdare kring andra saker som tex att tränga sig, skita i stopplikt (händer väldigt ofta här) osv.

Det är ju faktorer som handlar som sunt förnuft och brist på ansvarstagande. Skulle jag vilja anlita någon som skiter i regler fullständigt när de kör? Nej.

Det som slår mig är att man är så blottad när man kör firmabil och vinsten man vinner på att köra som en idiot är ju minimal. Kör man 20km/h över hastighetsgränsen på 1 mil så "tjänar" man 1 minut... Den minuten kan omöjligt vara på liv eller död men den är tillräcklig för att man ska få onda ögat av flera.

När jag själv kört firmabil så sätter jag farthållaren. I regel kör man på arbetstid och om det tar en minut hit eller dit är i mina egna ögon inget att haka upp sig på, det får ta den tiden det tar. Dels har jag betalt när jag kör men framförallt så sticker jag inga i ögonen genom att bete mig som en dickface.

Redigerat
    • Laddar…
  13. C
    Medlem · Nivå 17
    Värst tycker jag är de som fokuserar mer på att prata i telefon än att köra bilen. Dvs vinglar över hela vägbanan och i en hastighet som varierar mellan 20 över och 20 under.

• Laddar…
  14. H
    Medlem · Nivå 6
    Kan du mäta hastigheten med synen?

Sen så, var o varannan kör alldeles för fort, har inget med reklam på bilen.

Ja jag kör reklam märkt caddy.

• Laddar…
  15. Fario
    Husägare Nivå 10
    Jag tar intryck av hur personal uppför sig i trafiken och annat de gånger jag funderar på hantverkare.

En målarfirma -som jag väl ändå knappast skulle anlita- i Malmö kommer inte jag ringa om offert efter att de gav mig fingret när jag gick över gatan och de var tvungna att sakta in en smula.

Och en annan firma som har dekalen med "Fuck Greta" kommer aldrig gynnas av mig. Inte för att de bryr sig...
    Jag menar, de kan ha vilken åsikt de vill om klimatfrågor och olika talespersoner men skyltar de på firmabil eller kontor så är de körda hos mig.
    Enligt en åkare jag pratade med är en sådan dekal bara en fördel att ha när man söker jobb i hans branch... Det får mig att önska att jag kunde välja bort hela transportbranchen!

• Laddar…