Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Väntetider hos vattenfall

1. S
    Medlem · 50 inlägg
    Hej,
    Jag har köpt ett hus där elen varit avslagen en längre period. För att slå på elen igen behöver det göras en besiktning av elektriker, byte av fasadskåp samt återanslutning hos vattenfall.
    Jag tog kontakt med en elektriker för ca 2månader sedan för detta. Elektrikern har i sin tur varit i kontakt med vattenfall. Han har talat om att vattenfall kommer ta ca 6månader på sig innan en återanslutning kan ske pga personalbrist. Han kan förbereda innan återanslutningen med at byta fasadskåpet men för det behöver vattenfall stänga av elen, detta har jag inte heller fått ngn tid för, elektrikern tror att avstängningen kommer ske inom två veckor.
    Elektrikern nämde att de som vill få sina nya solpaneler påslagna måste vänta över ett halvår.
    Ngn hör som kan bekräfta detta?

2. RoTe
    Medlem · Uppsala · 1 364 inlägg

RoTe

Medlem
    Detta stämmer i alla fall.

3. H
    Medlem · 49 inlägg
    Jag har bott 5 månader med byggström i väntan på att få elen inkopplad i huset. De är sjuukt sega. Sist elektrikern jagade på dem hade de glömt bort ärendet.
    Tar säkert 5 månader till..

4. nisse123
    Medlem · stockholm · 986 inlägg

nisse123

Medlem
    Det kan ta ännu längre tid, jag fick vänta 11 månader innan Vattenfall fixade sin del av arbetet.

5. RoTe
    Medlem · Uppsala · 1 364 inlägg

RoTe

Medlem
    Bäst vi importerar mer arbetskraft?!

6. H
    Medlem · 49 inlägg
    När de nyligen var hos grannen som byggt ett par månader efter mig frågade jag montörerna om det var svårt att hinna med. De sa att det inte var så mycket och hade luftigt schema.

Problemet verkar vara handläggarna. Mitt ärende stod helt still tills elektrikern ringde och tjatade tre dagar i sträck. Sista dagen lovade handläggaren att skicka ut en offert redan nästföljande dag. Han skulle sluta tidigt den dagen. Offerten kom en vecka senare.

Förväntad tid nu är 2-4 månader så best case scenario för mig är 7-9 månader.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.