Byggahus.se

Väntan på förhandsbesked....

1. A
    Medlem · 2 inlägg

anamat-0

Medlem
    Hur länge har ni behövt vänta på att få ett förhandsbesked om bygglov?

Vi fick höra att det skulle ta 4-6 veckor, men nu har det dröjt ytterligare några veckor och att gå i väntans tider är inte roligt. ::) Men den som väntar på något gott..... ;)

Nu hoppas vi att vi ska få besked efter nästa nämndmöte, så att vi åtminstone kan börja planera lite....

2. O
    Medlem · Västmanlands län · 1 756 inlägg

ordain

Medlem

Re: Väntan på förhandsbesked....

Den som väntar på något gott väntar alltid för länge. Den som påstår motsatsen har nog aldrig väntat på något tillräckligt viktigt. ;)

3. P
    Medlem · 484 inlägg

Pedda_P

Medlem

Måste man alltid lämna in en ansökan om förhandbesked och vänta på besked innan man lämnar in en ny (likadan blankett) ansökan om bygglov?
    Eller kan man få förhandsbeskedet på bygglovsansökan..?

4. yonna
    Medlem · Österlen · 7 133 inlägg

yonna

Medlem

Du kan snabba på ärendet genom att lämna in en bygglovsansökan direkt. Blir lite billigare men samtidigt kan du också riskera att den refuseras till samma kostnad.

5. J
    Medlem · 4 inlägg

jessica_j

Medlem

vi,min man o jag har precis lämnat in ett förhandsbesked,de sa att det skulle ta 4 veckor att göra en första utredning,nämnligen om marken vi valt ens gick att bygga på,sen tillkommer det en fas 2 i förhandsbeskedet där de tar kontakt med grannar och skickar ritningar till bohusläns museum för att checka att det inte finns några fornlämningar där vi ska bo,så fas2 av förhandsbeskedet får vi inte reda på förräns i början på januari,är det någon annan som känner igen detta,jag trodde nämligen att det bara var 1steg i ett förhandsbesked.mvh jessie

6. kalleanka70
    Medlem · Östergötland · 2 144 inlägg

kalleanka70

Medlem

Tid på mitt lilla case, finns att läsa på hemsidan;
    • April 2004 - ansöker förhandsbesked
    • Maj 2004 - får uppmaning att göra arkeologisk förundersökningen, vilket sker utan minsta lilla lämning. Under tiden yttrar sig hundra andra instanser om att det är OK.
    • Augusti 2004 - godkänt av nämnden
    • September 2004 - överklagas av alla grannar
    • Februari 2005 - länsstyrelsen beslutar till min fördel, överklagas av alla grannar
    • November 2005 - Länsrätten beslutar till min fördel, väntar på att grannarna söker prövningstillstånd hos kammarrätten.

Så 1 1/2 år senare har jag fortfarande inte styckat tomten eller ansökt om bygglov.
    Such is life....hoppas ni har trevligare grannar! :(

7. kalleanka70
    Medlem · Östergötland · 2 144 inlägg

kalleanka70

Medlem

Då hade nämnden dåligt underlag, det skall ju vara mkt specificerat i Norrköpings Kommun med kartor, beskrivning mm. De måste ju veta exakt vad de skall titta på.

Du måste ha haft maximal otur :-/.

/Calle

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.