Hej
Jag har för tillfället min elmätare i mitt vardagsrum i det vita skåpet mellan dörrarna. Jag skulle vilja ta bort skåpet och vända på elmätaren så att man får åtkomst till denna inifrån garderoben. Någon som vet om detta är ett stort och dyrt projekt? Vet att det kostar en avgift om ca 3500 kr till elbolaget men undrar om detta är lätt fixat eller inte då inga nya kablar borde behöva dras osv? Någon som gjort något liknande?

• Inomhusmiljö med tre dörrar, beige väggar, trägolv, och en del av en taklampa synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser det ut i garderoben?
Hur ser det ut innanför befintliga skåpsdörrar?

Det ska egentligen inte finnas någon hylla eller liknande precis under/framför elmätaren/gruppcentralen.
Man ska egentligen kunna stå rakt framför elmätaren/gruppcentralen och jobba.

Om matarkabeln behöver bytas eller inte beror bl.a. på vad det är för typ av kabel och hur det är kopplat.
Högst troligt så går kabeln vidare upp till lägenheterna över din.

• Gilla
Mojo89
  • Laddar…
Det är radhus så går ej upp till grannen. Jag ingen bild tillgänglig inifrån garderoben för tillfället men skåpet buktar ut där så hade man kunnat vända på mätaren hade man kunnat ordna en skåpslucka där.

• Elutrymme med säkringsskåp, elcentral, oskyddade kablar och renoveringsmaterial. Oavslutad väggmålning.
    Skapa konto
  • Elutrymme med elmätare, yoga-matta, hantlar, och diverse föremål.
    Skapa konto
Ditt bästa och billigaste alternativ skulle jag säga är att sätta en mer osynlig dörr , förslagsvis en som täcker hela utrymmet mellan dörrarna.

Jag skulle spontant säga nej du kan inte få bort skåpet (för en rimlig kostnad). Den nedre kabeln som går upp ur golvet kommer upp ur betongplattan där vilket gör det väldigt svårt att flytta allting längre ut/in. Jag tolkar det som att du önskar sätta gips där dörren till elskåpet är idag och sätta mätare och normcentral på insidan av denna gips och göra en lucka där de sitter idag. När vi bytte normcentral fick rätt mycket el dras om för att trådarna helt enkelt var för korta för det nya skåpet, så med en spegelvändning och några dm flytt skulle jag gissa att det samma kommer gälla för dig med.

Jo, matningen går vidare till någon granne, boxen i nedre skåpet.
I värsta fall kan det vara oljefylld kabel.

Är problemet att mätaren sticker ut för långt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.