2 073 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Välja värmesystem till skärgårdshus
Min kollega har följande förutsättningar, och undrar hur man ska tänka. Det är ju svårt att tala med någon annan än säljare i frågan, så vi hoppas på bättre svar här.
- Hus på skärgårdsö utan vägförbindelse, 90 kvm plus hel källare, sutteräng
- Huset kallställs på vintrarna, med enstaka besök då man drar upp värmen
- Vattenburet system finns i dagsläget, men kombipannan har rasat. Den har senaste åren dock bara körts på elpatronen, så i praktiken elvärme.
- Det finns även en luft/luft-värmepump på övervåningen, dock kan den inte köras lägre än 12 grader varför den enbart används på vår och höst innan kallställning.
Möjliga lösningar:
- Riva ut vattenradiatorerna i samband med renovering av golv, sätta in elelement, och bara acceptera elräkningen.
- Blåsa liv i det vattenburna systemet
-- genom att sätta in en bergvärmepump (kan man få till det på en ö?)
-- frånluftsvärmepump?
-- luft/vattenvärmepump?
-- solfångare/solceller eller vad det nu kan finnas?
Det som försvårar det mesta är de dåliga kommunikationerna. Jag antar att det går att få mer effektiv uppvärmning än el, men hur funkar det med kallställning? Eller blir det så effektivt att man lika gärna kan ställa det på högre temp men ändå slösa mindre energi?
- Hus på skärgårdsö utan vägförbindelse, 90 kvm plus hel källare, sutteräng
- Huset kallställs på vintrarna, med enstaka besök då man drar upp värmen
- Vattenburet system finns i dagsläget, men kombipannan har rasat. Den har senaste åren dock bara körts på elpatronen, så i praktiken elvärme.
- Det finns även en luft/luft-värmepump på övervåningen, dock kan den inte köras lägre än 12 grader varför den enbart används på vår och höst innan kallställning.
Möjliga lösningar:
- Riva ut vattenradiatorerna i samband med renovering av golv, sätta in elelement, och bara acceptera elräkningen.
- Blåsa liv i det vattenburna systemet
-- genom att sätta in en bergvärmepump (kan man få till det på en ö?)
-- frånluftsvärmepump?
-- luft/vattenvärmepump?
-- solfångare/solceller eller vad det nu kan finnas?
Det som försvårar det mesta är de dåliga kommunikationerna. Jag antar att det går att få mer effektiv uppvärmning än el, men hur funkar det med kallställning? Eller blir det så effektivt att man lika gärna kan ställa det på högre temp men ändå slösa mindre energi?
Så länge man kan lägga till med en transportbåt och tomten inte är helt eländig så brukar det gå bra att göra det mesta på en holme, även om det förstås kostar mer.
Är det inte lite overkill med bergvärme på ett sommarställe i skärgården? Antingen LV - om man vill behålla vattendistributionen - eller LL - om planlösningen är lämpad - känns som två huvudalternativ. Jag har själv erfarenhet av LL (plus stödelement i de små rummen) på skärgårdsö, och det fungerar bra att hålla 10gr underhållstemp på vintrarna och ha 20+ vid besök vår/höst.
Solenergi ger inget bidrag på vintern.
Är det inte lite overkill med bergvärme på ett sommarställe i skärgården? Antingen LV - om man vill behålla vattendistributionen - eller LL - om planlösningen är lämpad - känns som två huvudalternativ. Jag har själv erfarenhet av LL (plus stödelement i de små rummen) på skärgårdsö, och det fungerar bra att hålla 10gr underhållstemp på vintrarna och ha 20+ vid besök vår/höst.
Solenergi ger inget bidrag på vintern.
Hur ser brukandecyklen ut över året?
Du nämnre kallställning på vintern, är det helt nedstängt då?
Jag tror att en lösning med fjärrstyrda el-raddar och en LLVP är rätt ekonomisk över 10år sett. Låg investering och hög komfort när stugan brukas. Förutsätt att den kallställs längre perioder.
Om man vill hålal 15c invändigt under vintern så tror jag e LVVP pump mot befintlig vattenburen lösning är mest driftekonomisk. Det är såklart lite vikt att bära ibland, tanken torde vara svårast.
Du nämnre kallställning på vintern, är det helt nedstängt då?
Jag tror att en lösning med fjärrstyrda el-raddar och en LLVP är rätt ekonomisk över 10år sett. Låg investering och hög komfort när stugan brukas. Förutsätt att den kallställs längre perioder.
Om man vill hålal 15c invändigt under vintern så tror jag e LVVP pump mot befintlig vattenburen lösning är mest driftekonomisk. Det är såklart lite vikt att bära ibland, tanken torde vara svårast.
Den här tråden glömde vi bort, men det känns bra att era svar är ungefär precis det vi kom fram till själva, ingenjörer som vi är.
Eftersom huset kallställs rejält hela vintern, blir det rimligaste att behålla llvp:n på ovanvåningen, köra på lägsta, och komplettera med elelement i de utrymmen som inte får bli för kalla.
Tack för input!
Eftersom huset kallställs rejält hela vintern, blir det rimligaste att behålla llvp:n på ovanvåningen, köra på lägsta, och komplettera med elelement i de utrymmen som inte får bli för kalla.
Tack för input!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilket värmesystem ska man välja till garage med gästrum?
Värme allmänt -
Välja värmesystem till vår lilla stuga
Värme allmänt -
Tips till en gröngöling (välja värmesystem)
Värme allmänt -
Välja rätt värmesystem till hus på öppen plintgrund
Värme allmänt -
Värmesystem till villa på 85 kvm + 85 kvm källare, vad ska jag välja...
Värme allmänt