Byggahus.se
På byggmarknaderna är vanlig tryckimpregnerad furu ofta en kampanjvara mer eller mindre hela sommarsäsongen, men det är inte det enda alternativet. Valet av trall handlar om hållbarhet, utseende, skötsel, pris och miljö.

Du kan läsa artikeln här: Välja trall till altanen

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
B
Eller Sioo.se

All denna j*vla tryckta trall... Överallt sitter den, den som är menad för markkontakt i fuktig miljö me inte i vatten... Den sämsta kvalitén av virke, den används överallt, såg nyss att grannen bygger nya takstolar av skiten men man har ju inte mage att prata med han, han är ju anläggningsnickare, jag är bara möbelsnickare.

• Gilla
StefanP
  • Laddar…
Har 400m2 komposittrall i samtliga vädersträck. Kan tyvärr inte hålla med om dess egenskaper beskrivna ovan. Den blir lätt repig och plastfötter från alla utemöbler färgar av sig. Den är som en svamp så minska lilla fett fläckar ner för evigt. På norrsidan har det börjat växa alger efter bara ett år trots ett öppet läge med morgonsol på sommaren. Har lite läck från en hängränna på västsidan och även där blir det påväxt på trallen. Den blir fruktansvärt varm(chokladbrun) att den inte går att gå barfota på större delen av dagen, större delen av sommaren. Den blir dessutom mycket kallare när det är kallt, som att jämföra trägolv med klinker. Den expanderar väldigt mycket vilket försvårar monteringen. Det är skiftningar i nyans om man vill bygga vidare, inte så snyggt. Har även täckpanel som är 10mm och den slår sig som trä. Det tar mycket längre tid att lägga, framförallt om trallen är sned vilket 90% var, 1,5cm på 280cm.