Byggahus.se
På byggmarknaderna är vanlig tryckimpregnerad furu ofta en kampanjvara mer eller mindre hela sommarsäsongen, men det är inte det enda alternativet. Valet av trall handlar om hållbarhet, utseende, skötsel, pris och miljö.

Du kan läsa artikeln här: Välja trall till altanen

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
B
Eller Sioo.se

All denna j*vla tryckta trall... Överallt sitter den, den som är menad för markkontakt i fuktig miljö me inte i vatten... Den sämsta kvalitén av virke, den används överallt, såg nyss att grannen bygger nya takstolar av skiten men man har ju inte mage att prata med han, han är ju anläggningsnickare, jag är bara möbelsnickare.

• Gilla
StefanP
  • Laddar…
Har 400m2 komposittrall i samtliga vädersträck. Kan tyvärr inte hålla med om dess egenskaper beskrivna ovan. Den blir lätt repig och plastfötter från alla utemöbler färgar av sig. Den är som en svamp så minska lilla fett fläckar ner för evigt. På norrsidan har det börjat växa alger efter bara ett år trots ett öppet läge med morgonsol på sommaren. Har lite läck från en hängränna på västsidan och även där blir det påväxt på trallen. Den blir fruktansvärt varm(chokladbrun) att den inte går att gå barfota på större delen av dagen, större delen av sommaren. Den blir dessutom mycket kallare när det är kallt, som att jämföra trägolv med klinker. Den expanderar väldigt mycket vilket försvårar monteringen. Det är skiftningar i nyans om man vill bygga vidare, inte så snyggt. Har även täckpanel som är 10mm och den slår sig som trä. Det tar mycket längre tid att lägga, framförallt om trallen är sned vilket 90% var, 1,5cm på 280cm.

Så kan nästan säga att komposittrall har träets dåliga egenskaper tillsammans med plastens dåliga egenskaper. Det enda som är bra är att det är stickfritt och blir inte halt när det är blött samt att jag hoppas det håller färgen. Att man slipper olja in det är en bagatell i förhållande till att det går åt åtskilliga timmar hela tiden med högtryckstvätten för att hålla det någorlunda rent. Utan tvekan det sämsta köp jag gjort. Hade kunnat gjort det i tryckt och sedan lejt bort oljning 2 ggr per år samt bytt ut trallen var 10:e år och fått samma kostnad närmaste 50 åren.

• Gilla
andreascarlsson och 8 till
  • Laddar…
Tryckt och värmebehandlad känns som de bästa alternativen. Ek är ju trevligt men det känns som slöseri

Antar att det blir samma resultat som en tryckimpregnerad trall som oljas på plats

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Antar att det blir samma resultat som en tryckimpregnerad trall som oljas på plats
Enligt beskrivningen går oljan in mycket djupare än vid vanlig oljning. Tilltalas också av att virket är uttorkat och formstabilt.

M
Intressant med tanke på att tryckt virke är fullt av impregneringsvätska. Undra hur mycket linolja man får in när man kokar tryckt virke?
Får inte riktigt ihop ekvationen, men det betyder ju på inget sätt att det är fel.

tryckt virke vrider och slår ju sig något vedervärdigt när det torkar. Så om de hade tryckt och sen torkat virket så borde det sett ut som _fan_ efteråt.

Formstabilt virke är ofta virke av hög kvalitet och som består av mycket kärna. Nackdelen är också att det inte tar upp impregneringsvätska (eller olja) speciellt bra.

Undra hur det går till :)

Vattnet drivs ut vid oljekokningen. Antar att planken ligger i travar då och inte har möjlighet att vrida sig. Det är 12 års garanti på formstabiliteten.

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Kikade på den brunpigmenterade varianten av Royalimpregnerat i verkligheten. Kvaliteten såg bra ut. Inga vridna brädor och en härlig linoljedoft. De bruna är dock mörkare än jag vill ha så det blir i så fall den opigmenterade varianten. Den finns tyvärr inte i lager så jag måste beställa. Är lite rädd för att beställa virke osett. Vad gör jag om kvaliteten inte är vad jag förväntat mig. Vridna plankor kan jag säkert sortera bort utan tjafs men vad gör jag om det t.ex. är mer kvist än jag vill? Hur hanterar Beijers sådant? Bör jag beställa 10-20% extra som marginal? Mängden jag behöver är ca 20-25 kvm.

M
Lättast är nog att prata med återförsäljaren om kvalliten.
Sannolikt är det G4-2, vilket är helt okej kvalitet, men antalet kvistar kan nog i praktiken skilja lite från kvalitetsmärkningen.

M
Stod inget om kvalitet på beijers sida tyvärr :(

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.