Välja tjänsteleverantör till fiberanslutning

1k läst  30 svar

  1. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 16
    Har fått fiber till landet och det börjar bli dags att välja tjänsteleverantör. Vill bara ha internet 100/100, ingen TV eller telefoni. Kan välja mellan A3, Bahnhof, Boxer, Bredband2 och Universal. Alla för ca 125 kronor per månad.

    Hur ska man tänka? Har inga erfarenheter av någon och inga starka preferenser i övrigt. "Snokar man runt" så har säkert alla sin del av ris och ros.

    Är inne på att helt enkelt välja den med bäst öppettider hos supporten men tar gärna emot synpunkter, både kring hur man bör tänka i största allmänhet men även direkta erfarenheter av de aktuella leverantörerna.
     
  2. B
    Medlem · Nivå 16
    Bahnhof brukar vara bäst på att inte lagra ens privata information så mycket.
     
  3. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Grymt pris! Vi har haft bahnhof sedan vi fick fiber för tre år sedan och vi kör också på 100/100. Aldrig något strul och vid frågor har de svarat snabbt och smidigt.

    Sen har ju VDn Karlung gjort en grej av att de står för friheten och integriteten på internet.
     
  4. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 16
    Kanske bör förtydliga att det dessutom tillkommer 250 kronor per månad till "fiberägaren".
     
  5. A
    Medlem · Nivå 17
    Nu blev det mera normalt, var väldigt förvånad då kostnaderna till fritidshuset som vi får fiber till hamnar från 299:- och uppåt.
    Finns lite halvdana erbjudanden om 6 månader lägre avgift.
     
  6. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Vi har telia öppet nät och betalar 349/månad totalt för bahnhof 100/100. Går att komma undan en hundralapp billigare om man är konstant otrogen och utnyttjar prova-på erbjudanden.
     
    • Laddar…
  7. L
    Husägare · Nivå 13
    Jag har hört gott om A3 ett litet företag i dom norrländska skogarna.
    Själva fibern om det är Telia så är det Scanova som äger det fysiska nätet.
     
  8. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 16
    Sorry, det var inte meningen att få någon att sätta kaffet i vrångstrupen. Tog med priset till tjänsteleverantören enbart för att påpeka att det var i princip samma oavsett leverantör och inget som påverkar valet.

    Oavsett vem jag väljer landar den rörliga månadskostnaden på totalt 375 SEK, plus minus någon krona.
     
    • Laddar…
  9. harry73
    Allvetare · Nivå 21
    Vi har bredband2 (100/100). De gånger vi behövde kundservice, var de lätt att få tag på. Inga långa köer och bra svar.

    Det jag gillar med bredband2 är att de inte har bindningstid och inga startavgifter, så skulle jag hitta något bättre är det lätt att byta. Fick halva priset i 6 månader (ca 130 kr) och efter en liten prishöjning (pga nätavgiften) ligger vi nu strax över 300 kr.
    Inte billigast men nästan.
     
    • Laddar…
  10. D
    Medlem · Nivå 17
    Då kan vi konstatera att telia tar typ 175kr/månag för sin fiber. Den siffran är de ju väldigt måna om att folk ska tro att den är noll.
     
  11. Stickan56
    Husägare · Nivå 9
    Jag har kört Bahnhof 100/100 i 6 år utan problem.
    Jag betalar idag 275kr/mån totalt.
    Detta är första gången jag sett en uppgift på hur mycket nätägaren får.

    Stickan
     
  12. L
    Medlem Nivå 1
    Vi kör Telenor. 250/250 Mbit/s och betalar 250kr. De har prutmån om varit kund några år.
     
  13. leby
    Medlem · Nivå 17
    Ownit Broadband får väldigt bra omdömen. Hade tänkt att byta själv från Telenor (för att få bättre pris) men det är som med banken, säg vad den andre har erbjudit så går de ned till samma så nu är jag kvar men på ett lägre pris.. Tror att Ownit ägs av Telenor men agerar självständigt.
     
  14. G
    Medlem Nivå 1
    Har själv A3 och fungerar hur bra. Finns en app som är smart. Får all information om driftstörningar och fakturan dit och har chattat med kundservice i mobilen. Smidigt. Jag tänker som dig där, viktigt med support som kan nås snabbt osv. I dag är all fiber samma, det är ju en fiberägare och sen beror det på vilken operatör du betalar till som du valt. Men fibret ägs av de som dragit in det, och det är dem som underhåller det oavsett. Så det är ingen skillnad på leverantörerna direkt.
     
  15. Schwen92
    Renoverare · Nivå 4
    Kör banhof, aldrig haft problem och domgör mycket för att värna om integriteten på nätet.

    Dock bredband 2 har jag haft och det var uruselt, fick inte utlovad hastighet och när jag skulle säga upp det fick jag sitta i 2 timmar i telefonkö för det var det enda sättet 2015 att säga upp abonnemanget, till råge på allt var samtalet inte gratis.
     
    • Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: