Byggahus.se

Välja system för smarta hem 2020

1. gol
    Medlem Nivå 6
    Om du kopplar ihop Vanderbilt SPC med Homey eller annat hemautomationssystem (HA) så kan du utnyttja alla larmets magnetkontakter, rörelsedetektorer och branddetektorer som sensorer i HA. Finns även möjlighet att larma av/på från HA (om man tillåter det). Kopplingen är baserad på Vanderbilts officiella nätverksprotokoll (alltså ingen fullösning som de flesta andra larmintegrationerna). Lösningen påverkar inte larmets larmklassning och ger alltså det bästa av båda världarna.
    SPC är ett riktigt proffslarm som du äger och hanterar själv. Vill du få det kopplat till larmcentral bör du anlita en larmfirma annars kan du installera det helt själv om du vill.

• Laddar…
  2. S
    Medlem Nivå 6
    Det låter ju väldigt bra! Det jag inte riktigt förstått är om de (trådade) sensorer man kör med till SPC är av någon standardtyp eller om man måste köpa Vanderbilts "egna"... har inte så bra koll på larm och har inte kollat priser på vanderbilt, men vet sedan tidiagre att många trådade larm kör någon standard där man kan få loss ex. magnetkontakter för någon krona bara.....

Funkar det även åt "andra hållet", dvs att ett event/sensor i min HA kan trigga larm i SPC:n? Känns mindre viktigt, men vore ju bra...

3. gol
    Medlem Nivå 6
    Förutom överlägsen driftsäkerhet så är fördelen med trådade sensorer att du kan välja vilket fabrikat som helst, så en magnetkontakt behöver inte kosta många kronor. Till SPC kan du även använda trådlösa sensorer men då måste du hålla dig till Vanderbilts egna.
    I dagsläget kan du inte generera logiska larm i SPC från sensorer i ditt HA-system.

• Laddar…
  4. S
    Medlem Nivå 6
    Lysande! Verkar tveklöst bli både enklast, billigast och bäst att gå på denna lösning för magnetkontakter vid nybygge, det blir ju en del för alla fönster.... Även rörelsesensorer känns klockrent i mitt fall....

5. gol
    Medlem Nivå 6
    ... och glöm inte brand/rökdetektorer. Kanske det allra viktigaste!

6. martin43
    Husägare · Nivå 12
    Stämmer. De nya är dock OK.
    Jag har Fibaro FGD212 till alla takspottar i huset, dvs den uppdaterade versionen, fungerar utmärkt.

Köpte Qubino dimmer först men sedan visade det sig att de måste monteras tillsammans med en separat säkring i dosan om man skall uppfylla elsäkerhetskraven. Det är Flush 2 relay och Flush dimmer som kräver separat säkring.
    Fibaro har även bättre parametrar än Qubino också, man man ställa dimrate mm.

Kör Domoticz sedan fem år med
    2st RFXCOM en i hus, en över lång kabel till garage, till temp/fuktmätare samt fönsterlampor (129kr för 3 mottagare..)
    Aeotec Zwave stick för inbyggnadsdimmers samt brytare med elmätning vid avfuktare, TV, komfortgolvvärme badrum mm.
    Conbee II Zigbee stick för billiga och bra IKEA-smartlampor som är dimbara och färgvalbara
    1-wire kort till 48 st tempgivare och ställdoni värmesystem och golvvärme
    Nätverk (kabel Modbus TCP) till Solcellsinverter samt energimätare för hela huset
    Nätverk (wifi) till en Esp Easy nod som styr värme mm i garaget
    Musikserver samt mediaspelare är integrerade.

Tack vare enkelt api kan tom jag fulkoda in nya givare, ställdon och funktioner. Man kan göra vad som helst... Enda jobbiga var Zigbee-stickan.

Om man vill ha något mera färdigt från hyllan är nog Homey det närmaste man kan hitta.

Redigerat 2 jan 11:32
  7. K
    Tillbyggare Nivå 10
    Jag pratar inte om ljuskällor med inbyggd Zigbee....
    Utan om att kunna styra LED-drivers som jag vill. Som driver andra utbytbara ljuskällor, spots främst.

8. E
    Medlem Nivå 2
    Zigbee övergår i Thread och ZCL i dotdot, detta står hela världen enad om. Det kommer att gå uppgradera IKEA:s lampor till dotdot

9. S
    Medlem Nivå 6
    Tja. Frågan är hur Connected Home over IP som lanserades innan jul påverkar detta.... Det står ju INTE att detta kommer att vara baserat på Dotdot, det nämns bara som ett i mängden av protokoll man ska dra nytta av......?

Det verkar dessutom inte ens som att zigbee är det som är först prioriterat om man läser vidare;
    Från deras sida "The goal of the first specification release will be Wi-Fi, up to and including 802.11ax (aka Wi-Fi 6), that is 802.11a/b/g/n/ac/ax; Thread over 802.15.4-2006 at 2.4 GHz; and IP implementations for Bluetooth Low Energy, versions 4.1, 4.2, and 5.0 for the network and physical wireless protocols."

Iof trevligt att man försöker ta fram protokoll som går att köra på olika radiostandarder, men kanske lite märkligt att zigbee Alliance är med och driver detta..
    Jag tycker det än så länge nästan blev oklarare....
    .

10. S
    Medlem Nivå 6

.... funderade lite till och kom på att jag behöver en precis lika smidig lösning för golvvärme, jag kommer säkert ha 20 rumstermostater som ska styra olika rum/slingor. Jag vill gärna ha dessa trådade Och möjlighet att få upp de i min HA, samtidigt som de väl bör vara kopplade mot reglercentral(er) för värmen...

Finns det något bra system som funkar på liknande vis som vanderbilts larm, dvs går att integrera mot en HA?

11. R
    Medlem · Nivå 17
    Försök få golvvärmen intrimmad ordentligt först. I vårt är allt så bra justerat med flödet så vi har inga termostater. Allt går på utgivare och framledningstemp.

Jag var skeptisk i början men det funkar bra och jag slapp typ 20 ställdon och givare.

• Laddar…
  12. E
    Medlem Nivå 2
    Jag vet vad IKEA håller på med, Zigbee och Thread bygger på radion IEEE 802.15.4 och Thread är så förbasket mycket bättre så därför har Zigbee valt att gå över till Thread.

Redigerat av moderator 3 jan 23:26
  13. K
    Tillbyggare Nivå 10
    Kör du värmepumpsuppvärmning så är det bättre (nödvändigt för bästa effektivitet på vp) att trimma framedningstemp som funktion av utetemp. Ev kan man ha 1-2 innegivare om det ofta blir sol eller bakvärme i köket tex.

14. K
    Tillbyggare Nivå 10
    Låter bra. Kan jag enkelt bygga mig puckar tex själv?

• Laddar…
  15. E
    Medlem Nivå 2
    • Laddar…