Byggahus.se

välja system för smarta hem 2020

1k läst  12 svar

1. E
    Medlem Nivå 1
    hej,
    jag kommer att bygga ett nytt hus under hösten/vintern och vill installera en smart hem lösning.
    Jag har försökt läsa på så mycket som möjligt både på denna site och andra men har svårt att få en överblick över "dagsläget" eftersom mycket information som jag hittar är från 2013-2016.

Jag undrar om ni kan ge mig några råd om vilket "system/plattform" jag skall basera min lösning på och vad jag behöver investera i.

Jag har köpt en vera plus, då jag kom över den billigt för 6 månader sedan, har dock ännu inte ens hunnit öppna kartongen då livet varit minst sagt stressigt den sista tiden, så jag har inga större preferenser för den ena eller andra plattforment.

Utrustningen jag i nuläget ser framför mig att jag vill kunna styra är i princip:
    - belysning
    - eluttag
    - rullgardiner
    - ljud och musik till olika platser i huset,
    - film och TV till olika platser i huset
    - övervakning i form av kameror, dörrsensorer, fuktmätare etc
    listan kan givetvis komma att utökas i framtiden :)

Mina önskemål är helt enkelt:
    1. så billigt som möjligt (vore bra om jag kan komma under 50.000 för allt - hårdvara och elektriker installation etc)
    2. kunna styra allt från en och samma app, men även med hjälp av fysiska knappar
    3. kunna använda google home för röststyrning
    4. enkelt kunna utöka antalet "styrningsobject"
    5. enkelt kunna sätta upp "scener/makron"
    6. lätt att använda (även för barn)
    7. hög tillförlitlighet, vill inte behöva lägga till alla objekten på nytt för att lampan tappar uppkopplingen
    8. vill inte vara beroende av internet, dvs systemet skall kunna fungera även när internet är nere.

Som jag har förstått det finns det fyra "stora" basplattformar jag kan välja mellan:

1. Z-wave - hyfsat billigt, stort utbud, pålitligt, öppen standard men har det framtiden för sig?
    2. Zigbee - pålitligt, öppen standard, svårt hitta "puckar" för montering bakom fysiska dimmer knappar etc, framtidslösningen eftersom det används av ikea, hue, xiaomi etc,?
    3. KNX - pålitligt (använt sedan 60-talet), dyrt, kan ej enkelt utöka systemet då det är trådbundet?
    4. 433Mhz (telldus, nexa) - billigt, stort utbud men kan inte hantera två vägskommunikation så går inte att kombinera med knappar på väggen eftersom sensorn då inte får veta om lampan är på eller av?

Jag är tacksam för alla svar och motfrågor på ovanstående!

2. dd88
    Medlem · Nivå 7
    Kör själv HomeKit så har ingen input på de fyra systemen du väljer mellan, men personligen så hade jag inte lagt för mycket tid och pengar på att göra ljudet smart, en enkel chromecast är i många fall bättre än de stora tillverkarnas inbyggda system.

Lägg de pengarna på bra ljud istället.

• Laddar…
  3. M
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Jag hade gått på z-wave och inte blandat med något annat.
    Där har du möjligheterna att styra eller övervaka det mesta.
    Min rekommendation hade varit att välja en styrenhet som motsvarar dina krav i användarvänlighet, det är A och O för att det ska upplevas som ett smart hem. Dubbelkolla på tillverkarens hemsida så deras enhet är kompatibel med alla mätare, brytare osv som du vill installera.

Jag har blandat hemma i mitt hus och använder en homey, upplägget har inte riktigt blivit som önskat.
    Men just nu håller jag på att testa en fibaro, just för användarvänligheten och för att eventuellt övergå till enbart z-wave.

4. jbr
    Besserwisser · Nivå 7
    Det finns ju fler trådar i samma ämne, t.ex. dessa:
    https://www.byggahus.se/forum/threads/z-wave-eller-knx-i-nybygge.339217/
    https://www.byggahus.se/forum/threads/laempligaste-systemet-foer-automation-i-dag.337524/

Jag tycker man ska dela upp diskussionen i två delar:
    1. Vilken typ av installation? Traditionell eller installation med stjärnstruktur.
    2. Automatisering, styrning, smarta funktioner etc.

Personligen förordar jag absolut KNX i ett nybygge.
    Jag tycker det är mycket omständligt och bakvänt att i ett nybygge göra en traditionell installation som man sedan kompletterar med komponenter runt om i husets alla apparatdosor.

5. S
    Tillbyggare Nivå 3
    Kul att ni ska bygga hus. Vi stod i samma frågeställning och vi valde till slut Plejd. Både för att elfirman rekommenderade den och anses som väldigt stabil (som KNX). Har inte tid eller lust att behöva programmera om allt så fort det varit strömavbrott.

6. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Blandar du in rullgardiner och billigt i samma mening hade jag sagt Z-wave alla dagar i veckan.

KNX faller på priset.
    433 faller på tillförlitligheten

7. D
    Medlem · Nivå 19
    Z-wave är väl inte en öppen standard?
    Lägger man rör för ett trådat system så kan man köra vad man vill. KNX känns lite trögjobbat, men har helt klart fördelar.

8. N
    Tillbyggare · Nivå 9
    Jag är lite partisk, kör Fibaro Home center (z-wave).

Hade jag byggt ett helt nytt hus hade jag antingen kört på knx eller z-wave. Nackdelen med knx är som andra är inne på att det kräver lite mer kunskaper om man ska göra ändringar i programmeringen. Men gör man rätt i projekteringen ska man inte behöva göra så mycket ändringar i efterhand. Med ex. Fibaro home center 2 kan man göra relativt avancerade lösningar utan djupare kunskaper i programmering.

Plejd har gått en annan väg vad gäller marknadsföringen och sålt in sig hos elektrikerna. Jag har dålig koll på hur deras gateway fungerar idag, men de kan vad jag vet idag endast styra belysning och saknar idag styrning för bland annat rullgardiner.

Baserat på dina krav med enkelhet hade jag kört på z-wave.

Du kan ju be elektrikerna att montera puckar bakom varje brytare så kan du själv programmera upp systemet i efterhand. Strömbrytare/dimmers fungerar som vanligt utan controllern tills du har tid att göra programmeringen.

• Laddar…
  9. JanneJanne123
    Husägare · Nivå 8
    Jag hade (kör själv) satsat på en grund i z-wave för brytare, markiser mm och sedan en Controller som kan hantera flera tekniker. För att hemmet ska bli riktigt ”smart” är hemligheten att kunna få in allt i samma controller.

10. L
    Husägare · Nivå 14
    När det gäller nybyggnation är det mer viktigt att tänka igenom var el skall användas vilka uttag som skall styras och varför.
    Skulle jag byggt i dag hade det blivit fördragen 5x1,5 mm2 över allt. Visserligen räcker det oftast med 1 tändtråd men den är 300-500kr dyrare/ 100m.
    Eluttag med separat brunn där man kommer att placera miljöbelysning/ julgran OSV dessa skall man kunna släcka samtidigt eller styra med Astrour.
    Samt uttag i sovrum med dubbla USB och där familjen laddar sina telefoner.
    Glöm inte uttag på på 90 cm till dammsugaren, det är inte roligt att krypa ner under soffan varje gång.

Antingen får man vara programmerare själv = Z-wave.
    Eller vara brukare och låta frugan fixa belysningen = PLEJD

11. jbr
    Besserwisser · Nivå 7
    Antingen satsar man på ett smart hem = knx eller Z-wave.
    Eller vara nöjd med att frugan fixar enkel styrning av belysningen = PLEJD

• Laddar…
  12. Härryda2015
    Allvetare · Nivå 10
    Att satsa på Apparatdosa typ Bigbox på strategiska ställen så blir det riktigt lätt att få in ev puckar i dosan.

13. N
    Tillbyggare · Nivå 9
    Det enda tråkiga med dem är att de är nästan tre gånger så dyra som Vp2-dosor som i sin tur är dubbelt så dyra som vanliga dosor.

Jag har satt Vp2-dosor för trippelgips så djupt som möjligt där jag har sagtt dubbelgips för att maximera kopplingsutrymmet.

• Laddar…
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka