B
Jag vill automatisera befintlig belysning inne och ute. Behöver alltså välja ett system för hemautomation – smart hem. Nedan är någon slags specifikation som jag kommit fram till. I princip skulle jag nog kunna välja Philips HUE, men problemet är att det blir dyrt då jag behöver 18-20 GU10 + 2 E27. Dessutom är ju lampor förbrukningsvara, blir dyrt i längden även om det säkert är den absolut smidigaste lösningen för mig som bara vill ha schemalagt och automatiserat vitt ljus med minsta möjliga arbetsinsats.

1. Ska kunna släcka och tända vit belysning inne och ute med schema. Exempel: lampor tänds klockan 17, släcks klockan 23 måndag till fredag. 15-01 lördag till söndag. Alternativt enligt solens upp/nergång.
2. Ska ge återkoppling via krypterad tvåvägskommunikation.
3. Ska kunna manageras via iOS app även utanför hemmet, helst via Homekit.
4. Ska styrning kunna byggas in bakom befintliga knappströmbrytare. (se bifogade bilder)
5. Ska erbjuda fjärrstyrt eluttag (wallplug) med på/av enligt schema enligt samma princip som i punkt 1 för att kunna hantera två armaturer med E27 lampor.
6. Gärna meshnätverk.
7. Ska vara driftsäkert.
8. Inget behov av energiövervakning eller att dimma belysning.

En vit väggmonterad elströmbrytare med fyra knappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit väggströmbrytare med fyra knappar, en rund och tre kvadratiska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Titta även på PLEJD, då får du början på det smarta hemmet med astour timers styrning via via tryckknapp samt via mobilen.

https://www.elbutik.se/product.html/plejd-universaldimmer-bluetooth-dim-01?category_id=691

På ett annat forum skrev en kund så här.

" Hej,

Vill bara påpeka vilken otrolig produkt som plejd har! Jag har installerat den i samtliga lampknappar i min lägenhet (totalt 5 st). Jag använder inte appen lika mycket som jag använder dubbelklicksfunktionen. Jag har programmerat knappen i hallen och sovrummet att släcka allt vid dubbelklick, så jäkla enkelt! I köket har jag ”middagsbelysning” vid dubbelklick och vid vardagsrummet har jag ”allt på”. Responstiden är dessutom blixtsnabb! Mina gäster älskar hur praktiskt det är och jag har redan fått två vänner att köpa var sina uppsättningar till sina hem. Det är ett enkelt sett att öka användarvänligheten i hemmet speciellt mtp hur billigt det är! För varje ny kund misstänker jag att det genereras minst två nya!

Om det är något som jag saknar i produktfloran, så skulle det vara en wifi till bluetooth pryl. Med den skulla man kunna styra allt med Siri eller google home. Men det är mer av en novelty och enbart dubbelklick motiverar köpet "

• Gilla
tripptrapp
  • Laddar…
Ja här verkar det som Leifs råd om Plejd kan vara lämpligt. Dock saknas fortfarande en gateway till deras produktserie.

Annars är väl Z-wavegrejorna den som lär passa bäst. Finns massor av olika brytartyper och kontrollers då det är en standards som används av många olika producenter.

Själv har jag installerat en drös Tellstick (Net & ZNet). Med deras grejor kommer du fort igång till ett lågt instegspris (ca 1500 kr för controller & några brytare).

B
Fibaro Home Center Lite: kan man enkelt ställa in att belysning ska vara av/på under vissa tider, dagar, efter solens ned-uppgång etc?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.