Välja pump...

4k läst  9 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Jag har fått nedanstående offerter på värmepumpar och vet inte vad jag ska välja. Undrar om någon mera erfaren och kunnig person kan ge mig råd? Vilken offert är bäst? Vad bör jag tänka på? Verkar offerterna rimliga? Offerterna är likvärdiga i alla avseenden utom de som nämns nedan (dvs, modell, pris, borrdjup, och vv-beredare).

Huset som skall värmas är ett enplanshus på 175 kvm plus 120kvm uppvärmd källare, byggt 1964 (isolering 25cm siporex/lättbetong). Årsförbrukningen är 45000 kWh (varav 6500 kWh hushållsel), det bedömda effektbehovet 12,5 kW. 2 vuxna och två barn bor i huset, dusch och badkar finns, planer finns på att installera hörnbadkar. Huset ligger i Uppsala.

NIBE:

Nibe Fighter 1230 – 10
    Borrhål: 175m (164m aktivt)
    Pris: 142.000 (exklusive 300l vv-beredare)

IVT alt 1:
    IVT Greenline HT Plus C9
    Borrhål: 155m (145m aktivt)
    Pris: 136.200 (+7000 för 300l vv-beredare)

IVT alt 2:
    IVT Greenline HT plus E11
    Borrhål: 210m (198m aktivt)
    Pris: 146.000 (inklusive 300l vv-beredare)

IVT alt 3:
    IVT Premiumline X15
    Borrhål: 2x130m (255m aktivt)
    Pris: 164.000 (inklusive 300l vv-beredare)

Thermia:
    Thermia Diplomat TWS10
    Borrhål: 175m (164m aktivt)
    Pris: 140.000 (exklusive 300l vv-beredare)

Tacksam för alla synpunkter!!!

/Magnus
    :-/

2. E
    Medlem · Nivå 21

Re: Välja pump...

Thermian har lite effektivare VV produktion och lite användarvänligare menyer.
    Och rulla ut 150 mm "gullfiber" på taket ( kostnad hos byggmax 7-8000)så sjunker uppvärmningskostnaden rejält.

3. C
    Medlem Nivå 14

Gå in o kolla produktspecen på pumperna så ser du att dom inte alls är specielt lika !
    kolla vad dom levererar för effekt vid 0/50, det är där du behöver effekten.

varför har du valt värmepumpen med inbygd beredare & sen en lös beredare också? den lösa, är det en el beredare eller en dubbelmantlad?

VAd har du för tänkt inomhus temp & vilken temp har dom vali i oferterna?
    vilken temp har dom på oferterna på inkomande från borrhålet?

jag hade kört en Nibe 1115-10 & en VPA 300/200 samt 200m borrhål till detta.

4. P
    Medlem Nivå 5

IVT alt 2:
    IVT Greenline HT plus E11
    Borrhål: 210m (198m aktivt)
    Pris: 146.000 (inklusive 300l vv-beredare)

5. M
    Medlem Nivå 1

Tack för synpunkter!
    CarMan:
    1. det är riktigt att de inte leverarar samma effect vid 0/50, men det tycks inte spela någon större roll om entrepenören själv får räkna på den förväntade besparingen (X15 undantagen)... Bör jag välja en maskin med högre effekt vid 0/50?
    2. Den lösa beredaren är dubbelmantlad. Anledningen till att den är inkluderad är att jag funderar på att installera ett hörnbadkar och då skall enligt uppgift den innbyggda beredaren inte vara tillräckligt stor.
    3. De har valt 20 grader i offerterna, men jag misstänker att jag kommer att ligga en eller ett par grader högre... Hur påverkar det vad jag bör välja?

Elmont:
    1. Jag har redan isolerat om vinden m. 600mm gullfiber och har trots detta en rätt hög förbrukning... Thermian har högre (och något effektivare) vv-produktion. Ju mer desto bättre, men skillnaderna enligt råd & röns test är inte jätte stora och om jag installerar ett hörnbadkar så räcker det ändå inte...

Plexus:
    Baserat på entrepenörernas egna beräkningar är det du föreslår (IVT alt 2: Greenline HT plus E11) den anläggning som betalar sig snabbast (5,6 år). Men skillnaden mot IVT alternativ 3 (Premiumline X15) är försumbar. Räknat på uppgifter från samma entrepenör som för alt 2 (E11:an) betalar sig alternativ 3 (X15) på 5,8 år. Med andra ord, över en tioårsperiod förefaller X15 vara en bättre investering. Personligen tycker jag att det verkar smart med en varvtalsstyrd pump, men produkten är relativt oprövad och produktspecen preciserar bara avgiven/tillförd effekt vid ett bestämt varvtal (antagligen det bästa förhållandet). Jag skulle vilja veta hur förhållandet ser ut över hela registret.

Summa sumarum, lutar jag åt alternativ 2 (IVT Greenline HT plus E11 m. 198m aktivt)eller alternativ 3 (Premiumline X15, m. 255m aktivt) för att de förefaller ge mer (fler meter borrhål, vv-beredare) för ungefär samma pengar. Alternativ 3 (X15) är möjligen overkill och 18tkr dyrare, men om man får tro entrepenörens beräknade besparing (obs samma entrepenör för alt 2 och 3) så är det bättre ekonomi i det alternativet (2700kr större besparing per år). Eller, tänker jag fel? :-?

/magnus

6. M
    Medlem Nivå 1

CarMan,
    Glömde svara på frågan om inkommande temp och jag är inte helt säker på att jag förstår (brine temp medel?) :-/. Här är siffrorna:

Nibe: -0,5 (köldbärare temperaturdiff 3)

IVT greenline HT Plus C9: -2 (ändring av beräknad brine -1)

IVT greenline HT Plus E11: -1 (ändring av beräknad brine 0)

IVT greenline HT Plus C9: -1 (ändring av beräknad brine -0)

Vad spelar det för roll?

/Magnus

7. C
    Medlem Nivå 14

om dom inte räknat på din inomhus temp så be dom räkna igen!!! det är jätte viktigt, för att anläggningen ska ge den besparing dom påstar att den sak ge!!!

normalt är att man har 21-22 grader när man värmer med värmepump & 19-20 grader om man värmer med direkt el eller olja.

ju kallare siffror du ser på borran, ju sämre effekt kommer pumpen at ge, lägre effekt leder till mer dyr tilskots el.
    lite inte på att besparings siffrorna stämer, då dom inte matat in rät värden!!!

dessa pumpe ger som sakt mycket olika effekt & kan sådeles inte ge samma besparing för dig i drift. välj en kraftig pump & djupt borrhål, det ångrar du aldrig!

8. C
    Medlem Nivå 14

Det är helt tok fel att välja en värmepump med inbyggd beredare & sen koppla en extärn dubblemantlad beredare till denna. detta ger masa förluster & oekonomisk drift.

Du ska ta en billigare pump utan inbyggd beredare & sen koppla en extärn stor dubbelmantlad beredare till denna!

totlal lösningen blir så billigare i både inköp & drift
    nackdelen äe ett en stor beredare typ Nibes 300/200 (som jag själv har) tar lite storre plats, den är cylindrisk & har 72 cm i diameter om jag mins rätt.

du ska också e till att dom kopplar in en kran på till loppen på dubbelmanteln så du kan strypa flödet & där med se till att pumpen jobbar optimalt under varmvatten laddning.
    ( själv pressar ja min pump som bara ska kunna leverera 55 grader till att göra 60 grader ;D

9. M
    Medlem Nivå 1

Tack för bra synpunkter. :)
    Jag skall be entrepenörerna räkna om besparingen baserat på 22 grader så får vi se vad det ger.

Kanske borde klargöra att de offerter som har extra vv-beredare inte har inbyggd beredare, samt att den offert där priset för tillkommande vv-beredare anges så är det merkostnaden för samma pump utan innbyggd vv-beredare + extern vv-beredare. Jag hade inte tänkt på detta med det hade entrepenörerna gjort... Utom de entrepenörer som inte lyssnade på vad jag ville ha med i offerten och struntade i alternativet med en större beredare helt och hållet >:(.

Vad avgör temperaturen på borrhålet? Borrdjup i förhållande till uttagen energi? Korrekt? :-/ Hur kan då NIBE-offerten ha en medel brine på -0,5 grader och t.ex. IVT alt 3 ha en medel brine på -1 när uttaget för IVTn är 111 kWh per meter aktivt hål och år, jämfört med NIBEn som tar 143 kWh? :-? Borde den inte vara lägre i NIBE fallet? Varför är förändringen av brine temperaturen så olika, och hur kan den hamna på -1 med 0 förändring och -0,5 med 3 graders förändring? Det är mycket jag inte förstår här :-[ Någon som kan förklara?

/Magnus

10. C
    Medlem Nivå 14

borrhålets tempratur beror på hur varmt berget är på din bredgrad + vilken bergart det är där du bor.
    samt hur sjup borra man har & hur mycke effekt ditt hus drar, inte pumpen.
    ska du ha ett bra bår hål ska du inte ha en min temp som går under grader, medeltempen blir så nån plusgrad.

--------------------

dom input du gett till firmorna, är viktig att den blir rätt, dels ska dom välja rätt bergart i programmet, men dom måsta också veta hur mycke energi ditt hus drar idag & vilken inomhus temp du haft vintertis med den förbrukning du upger & sen får du tala om att pumpen ska klara den högre inomhus tempen som du tänker ha framöver.

be dom gå igenom offerterna med dig , så du förstårvad dom skrivit & kan jämföra oferterna.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: