Garaget är ihop med huset och idag har vi en stor oisolerad slagport, och en gammal soptunnedörr.
(Befintlig port)
Planen är att inte använda det som bilgarage utan som verkstad/MC-förvar. Därför ska port (och vägg) bytas ut till något med betydligt bättre U-värde för att få det lite behagligare därinne. Tänker mig inte behöva någon uppvärmning utan att det ska räcka med spillvärme från övriga väggar.
Jag har funderat lite och kommit fram till två alternativ. Kostnad och U-värden är stora faktorer.
Antingen byter jag ut slagporten mot en takskjutport och en vanlig dörr istället för soptunnedörren.
(Alt. 1, Takskjutport + dörr)
Den lösningen tilltalar mig, men hur bra isolerar en takskjutport? Kan man få den relativt tät eller kommer det alltid läcka på sidorna. Har ingen erfarenhet i den frågan. Vet att det finns takskjutportar med tjockare segment, och det lockar om det det inte innebär en allt för hög kostnad. En enklare ytterdörr behöver inte kosta så mycket heller, speciellt om man hittar en begagnad i bra skick.
Eller ska jag helt enkelt sätta dit en ny slagport. Har fått känslan att de kan vara rätt dyra. Kan man hitta en bra isolerad slagport för ett vettigt pris?
(Alt. 2, endast slagport)
Hur skulle ni ha gjort?
Storlek på portar/dörrar behöver inte vara anpassade, utan anpassar väggen efter den port/dörr jag får tag på.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planen är att inte använda det som bilgarage utan som verkstad/MC-förvar. Därför ska port (och vägg) bytas ut till något med betydligt bättre U-värde för att få det lite behagligare därinne. Tänker mig inte behöva någon uppvärmning utan att det ska räcka med spillvärme från övriga väggar.
Jag har funderat lite och kommit fram till två alternativ. Kostnad och U-värden är stora faktorer.
Antingen byter jag ut slagporten mot en takskjutport och en vanlig dörr istället för soptunnedörren.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den lösningen tilltalar mig, men hur bra isolerar en takskjutport? Kan man få den relativt tät eller kommer det alltid läcka på sidorna. Har ingen erfarenhet i den frågan. Vet att det finns takskjutportar med tjockare segment, och det lockar om det det inte innebär en allt för hög kostnad. En enklare ytterdörr behöver inte kosta så mycket heller, speciellt om man hittar en begagnad i bra skick.
Eller ska jag helt enkelt sätta dit en ny slagport. Har fått känslan att de kan vara rätt dyra. Kan man hitta en bra isolerad slagport för ett vettigt pris?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur skulle ni ha gjort?
Storlek på portar/dörrar behöver inte vara anpassade, utan anpassar väggen efter den port/dörr jag får tag på.
Har nu gjort lite mer research (pratat med en säljare) som menar att man får mycket bättre U-värde med en taksjutport än med en slagport, + att takskjutport & dörr skulle bli billigare. Siffror han nämnde var 1,7 mot 1,4/1,1 beroende på om takskjutportens segment var 40 eller 80 mm.
Detta var ju då deras sortiment, och jag misstänker att man kan komma billigare unden om man köper port själv från tex skånska byggvaror eller motsvarande.
Så ännu lite mer lut mot alt 1.
Detta var ju då deras sortiment, och jag misstänker att man kan komma billigare unden om man köper port själv från tex skånska byggvaror eller motsvarande.
Så ännu lite mer lut mot alt 1.
https://www.skanskabyggvaror.se/garage/garageportar/slagportar/lervik-slagport-424542?srsltid=AfmBOoo7X59gDg4b_oc6hAzVHRXRr1UmbSyGzi_RmmsecvpxIk79QK5KXX0&chosenValues=640,516,313,493,315,591,609,400,397,413,460,399
U-värde 1.0 , 30.000:-
https://www.skanskabyggvaror.se/garage/garageportar/slagportar/jabo-411654
U-värde 1.2 , 12.570:-
U-värde 1.0 , 30.000:-
https://www.skanskabyggvaror.se/garage/garageportar/slagportar/jabo-411654
U-värde 1.2 , 12.570:-
Det är också rätt stor skillnad i kvalitet på de båda slagportarna. Den dyra är av riktig ytterdörrskvalitet och har dubbla plåtar i konstruktionen, och tillverkad av en stor dörrtillverkare. Den billiga är konstruktionsplyfa med vanlig tunn falspanel. Betydligt större risk att den slår sig.
Intressant att säljaren jag pratade med verkar vara ute och cyklar när det kommer till u-värden för olika portar. Eller så gällde det de portar han kunde erbjuda.
Hmm, slagport för 30k lockar inte riktigt, inte heller för 12k, om man måste tumma på kvaliteten. Sen får man lägga på lite extra om man ska olja och måla själv förstås.
Men slagporten vann ändå lite mark där får jag erkänna.
Hmm, slagport för 30k lockar inte riktigt, inte heller för 12k, om man måste tumma på kvaliteten. Sen får man lägga på lite extra om man ska olja och måla själv förstås.
Men slagporten vann ändå lite mark där får jag erkänna.
DU får en tätare lösning med takskjutport. Den tätar även ner mot marken med en gummilist. Slagportar är i sig täta, men då det är tänkt att man ska kunna köra en bil ut och in så saknar den tröskel. Man sätter istället en borstlist under dörrbladen. Och där blir det aldrig lika tätt som med takskjutport. Jag har jobbat med både och, och skulle själv valt en takskjutport.
Finns även gummilist att använda som tätning ned mot golvet .S s97danl skrev:DU får en tätare lösning med takskjutport. Den tätar även ner mot marken med en gummilist. Slagportar är i sig täta, men då det är tänkt att man ska kunna köra en bil ut och in så saknar den tröskel. Man sätter istället en borstlist under dörrbladen. Och där blir det aldrig lika tätt som med takskjutport. Jag har jobbat med både och, och skulle själv valt en takskjutport.
https://www.beijerbygg.se/privat/sv.../garagetatningslist-l-2-5m-30mmx3mm-004104718
Redigerat:
Ja, men då slagporten öppnas och stängs så slits en gummilist mer än borstlist. Den dyra slagporten för 30.000 längre upp levereras med borstlist och det går inte att välja något annat. Jag har varit på fabriken där den tillverkas. Hur andra fabrikat ser ut kan jag inte svara för. Jag skulle som sagt själv valt en takskjutport, och sedan satt en enkeldörr bredvid.Tomture61 skrev:
Jag har alt 2 och är nöjd med den. Har inte heller garage som garage men gillar att ha dubbeldörr.R Relaxia skrev:Garaget är ihop med huset och idag har vi en stor oisolerad slagport, och en gammal soptunnedörr.
[bild] (Befintlig port)
Planen är att inte använda det som bilgarage utan som verkstad/MC-förvar. Därför ska port (och vägg) bytas ut till något med betydligt bättre U-värde för att få det lite behagligare därinne. Tänker mig inte behöva någon uppvärmning utan att det ska räcka med spillvärme från övriga väggar.
Jag har funderat lite och kommit fram till två alternativ. Kostnad och U-värden är stora faktorer.
Antingen byter jag ut slagporten mot en takskjutport och en vanlig dörr istället för soptunnedörren.
[bild] (Alt. 1, Takskjutport + dörr)
Den lösningen tilltalar mig, men hur bra isolerar en takskjutport? Kan man få den relativt tät eller kommer det alltid läcka på sidorna. Har ingen erfarenhet i den frågan. Vet att det finns takskjutportar med tjockare segment, och det lockar om det det inte innebär en allt för hög kostnad. En enklare ytterdörr behöver inte kosta så mycket heller, speciellt om man hittar en begagnad i bra skick.
Eller ska jag helt enkelt sätta dit en ny slagport. Har fått känslan att de kan vara rätt dyra. Kan man hitta en bra isolerad slagport för ett vettigt pris?
[bild] (Alt. 2, endast slagport)
Hur skulle ni ha gjort?
Storlek på portar/dörrar behöver inte vara anpassade, utan anpassar väggen efter den port/dörr jag får tag på.
En fördel är att bakom där soptunnedörren är idag har jag kylskåp och hyllor längst den väggen. Nu vet jag inte din layout i själva garaget men det kan vara att tänka på om man vill ställa något till vänster där, både temporärt och stationärt!
Kompletterar med en vy över utrymmet innanför. Ser inte ut exakt så ännu, men när det är dags för ny port kommer det vara så.
De små rutorna nere till vänster är fasadskåp och en central. Ok, centralen finns inte där idag, men planen är att ha den där då det blir smidigt att koppla på från fasadskåpet.
Utmed väggen till vänster har jag tänkt sätta upp stommar från gamla köket, men det kommer nog finnas plats för en extra frys typ bakom dörren. Bra idé där.
De små rutorna nere till vänster är fasadskåp och en central. Ok, centralen finns inte där idag, men planen är att ha den där då det blir smidigt att koppla på från fasadskåpet.
Utmed väggen till vänster har jag tänkt sätta upp stommar från gamla köket, men det kommer nog finnas plats för en extra frys typ bakom dörren. Bra idé där.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
R Relaxia skrev:Kompletterar med en vy över utrymmet innanför. Ser inte ut exakt så ännu, men när det är dags för ny port kommer det vara så.
De små rutorna nere till vänster är fasadskåp och en central. Ok, centralen finns inte där idag, men planen är att ha den där då det blir smidigt att koppla på från fasadskåpet.
Utmed väggen till vänster har jag tänkt sätta upp stommar från gamla köket, men det kommer nog finnas plats för en extra frys typ bakom dörren. Bra idé där.
[bild]

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det finns stora nyttor tycker jag med en extra kyl och/eller frys!
Alt 2 ör smidigt när man går ut och in regelbundet, det ör inte alltid man vill lämna en port vidöppen. Jag skulle fundera på en bredare dörr och en smalare för att enkelt få ut motorcykeln genom en dörr men om det behövs kan man öppna lite extra för något bredare.
Vi har de gamla dörrarna kvar och från början tyckte jag bredden var jobbig att öppna men när man väl bär* in något är bredden välkommen. Däremot står det en frys (!) framför dörr nummer två så vi skulle lika gärna kunna ha typ 20 cm extra att öppna och sätta igen resten.
*inte en chans att jag får in ett fordon...
Vi har de gamla dörrarna kvar och från början tyckte jag bredden var jobbig att öppna men när man väl bär* in något är bredden välkommen. Däremot står det en frys (!) framför dörr nummer två så vi skulle lika gärna kunna ha typ 20 cm extra att öppna och sätta igen resten.
*inte en chans att jag får in ett fordon...
Skulle vilja påstå att det är lite tight med den slagport vi har idag. Öppnar man endast dörren så är det rätt ok att putta in hojen, men när man ska backa ut den är det sällan man får till samma linje som när den kom in, och det blir ofta tight att gå bredvid.Z z_bumbi skrev:Alt 2 ör smidigt när man går ut och in regelbundet, det ör inte alltid man vill lämna en port vidöppen. Jag skulle fundera på en bredare dörr och en smalare för att enkelt få ut motorcykeln genom en dörr men om det behövs kan man öppna lite extra för något bredare.
Vi har de gamla dörrarna kvar och från början tyckte jag bredden var jobbig att öppna men när man väl bär* in något är bredden välkommen. Däremot står det en frys (!) framför dörr nummer två så vi skulle lika gärna kunna ha typ 20 cm extra att öppna och sätta igen resten.
*inte en chans att jag får in ett fordon...
En observation jag inte riktigt tänkt på tidigare.
R Relaxia skrev:Kompletterar med en vy över utrymmet innanför. Ser inte ut exakt så ännu, men när det är dags för ny port kommer det vara så.
De små rutorna nere till vänster är fasadskåp och en central. Ok, centralen finns inte där idag, men planen är att ha den där då det blir smidigt att koppla på från fasadskåpet.
Utmed väggen till vänster har jag tänkt sätta upp stommar från gamla köket, men det kommer nog finnas plats för en extra frys typ bakom dörren. Bra idé där.
[bild]

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har fungerat lite mer, skulle det se hemskt konstigt ut om du har alt 2 med dörren till vänster?
Då har du möjlighet att ha hyllor till vänster och till höger (markerat i rött) kunna ha förvaring och/eller en arbetsbänk!
Produkter som diskuteras: "arbetsbänk"

Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 809 kr inkl moms
Läs mer
Hmm. Ingen dum idé. Tål att fundera vidare på den. Måste börja inreda lite mer seriöst med de maskiner jag vet jag behöver få plats med.O Ossian K Olsson skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden