Vi har följande balkongvägg på balkongen. Vi är osäkra på vilket typ av trä den är. Tacksam om ni kan rekommendera hur ni skulle behandla väggen 
Redigerat:
Spontant skulle jag säga att det kan vara vad som helst för snabbväxande träslag från Asien, det är väldigt breda årsringar och de antyder lång sommar-/tillväxtperiod och kort vinterperid. Sen, om man tittar på uhr de är gjorda med klammer, sågade ytor etc så känns det som paneler som är gjorda snabbt på en fabrik någonstans och sen har någon köpt dem och satt upp dem hos er.
Att bara olja dem kommer kanske inte bli så snyggt, det är ju en del spacklingar som gjorts av sprickor som kommer att sticka ut även om ni föröker slipa/skrapa bort det mesta och det finns risk att klammern kommer att rosta även om det är oljat.
Jag skulle nog grundolja och sen måla panelerna i en färg som ni gillar. Om det är utsatt för sol så skulle jag välja en ljus färg för att minska risken för mer sprickbildningar än nödvändigt.
Hur mycket slipning ni gör innan målning är valfritt men det kan bli mycket jobb om man vill ha det helt slätt i alla smala delar så kanske bara ta "det värsta".
Att bara olja dem kommer kanske inte bli så snyggt, det är ju en del spacklingar som gjorts av sprickor som kommer att sticka ut även om ni föröker slipa/skrapa bort det mesta och det finns risk att klammern kommer att rosta även om det är oljat.
Jag skulle nog grundolja och sen måla panelerna i en färg som ni gillar. Om det är utsatt för sol så skulle jag välja en ljus färg för att minska risken för mer sprickbildningar än nödvändigt.
Hur mycket slipning ni gör innan målning är valfritt men det kan bli mycket jobb om man vill ha det helt slätt i alla smala delar så kanske bara ta "det värsta".
Vilken typ av olja är "safe bet"?
Bästa svaret
Jag brukar använda linolja för allt oljningarbete. En bra kokt linolja som är avsedd för impregnering som jag värmer innan jag stryker på den med pensel och sen torkar av överflöd efter en stund för att slippa yttorkade fläckar.
Målar allt utomhus med linoljefärg.
Målar allt utomhus med linoljefärg.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Bygga förråd, hur och vad bör vi göra/välja?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Välja rätt bruk för fogning av fasad, tegelhus från -57.
Fasad -
Hur gör jag för att måla över en tapet som har fått matolja på sig?
Färg, Måla & Tapetsera -
Platsbyggd anordning för att dölja element
Inredning -
Vad ska väljas för olja till trämöbler?
Möbelsnickeri