Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Välja låsskista

1. N
    Medlem · Gävleborgs län · 137 inlägg

niklasp85

Medlem
    Hej,

har en "Assa 2002" låskista. Se bild. Kolven åker inte riktigt in osv så jag tänkte köpa en ny istället för att ge mig på att reparera den.

Vad bör jag känna till för att köpa en ny? Det finns symmetrisk, osymmetrisk, höger- och vänster osv. Min nuvarande heter som sagt Assa 2002 och siffrorna "10 44" står längst ner. Den är monterad på vänster sida av dörren om man ser utifrån.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_0313.JPG

2. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 13 284 inlägg
    Med anledning av att du/ni inte använder "bortasäker/hemabekväm" så räcker det att ni har låshus 410, men om ni vill börja använda det så är det antingen samma eller deras senaste låshus 2500, http://www.assa.se/sv/site/assa/ass...lashus/connect/godkanda-regellas/Lashus-2500/ , ni ska ha.
    Med det nya så tar man ut låshaken genom att föra trycket/handtaget uppåt, låscylindern låser sedan både låshaken och trycket.

3. 1
    Medlem · Stockholm · 3 658 inlägg

123abcPremiumikon: Sverige

Medlem
    Så som du har idag med oval låscylinder och vred så är det endast dumt att använda låshus 2002.
    Om du vill använda 2002 så bör du köpa en komplett sats med behör och låscylindrar.
    Eftersom det sitter med vredsats och en oval låscylinder så är ASSA 310 ett bättre val.
    410 bör inte användas med vanligt vred.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.