Vi står inför att skaffa nya vitvaror till vårt kök men eftersom vi aldrig har renoverat ett kök tidigare så tycker vi att det är en djungel i hur man ska välja vilken induktionshäll att köpa.
När det gäller specifikationer och funktioner tycker vi att det finns goda kandidater från flera tillverkare och det lutar just nu åt att skaffa en häll från Elektrolux, Siemens eller Bosch. Men hur ska man egentligen få en känsla för hur det är att använda hällen i praktiken?
Hur fungerar det hos vitvarubutikerna, går det att få prova att använda hällar och känna på hur reglagen fungerar? Finns det specifikt någon butik som är att föredra för detta och som i regel har inkopplade hällar som man kan få testa?
Det som generellt är viktigt för oss är:
1) Att det finns vettiga reglage på hällen som är intuitiva och enkla att hantera och där man utan för komplicerade handgrepp styr de olika värmezonerna.
Är det hällar som har en uppsättning reglage för varje zon som gäller då eller upplever ni att även andra som delar exempelvis en eller två sliders för fyra/fem zoner ändå fungerar bra i praktiken?
2) Att hällen inte tjuter ilsket stup i kvarten eller så fort man ställer något ovanpå hällen.
När det gäller specifikationer och funktioner tycker vi att det finns goda kandidater från flera tillverkare och det lutar just nu åt att skaffa en häll från Elektrolux, Siemens eller Bosch. Men hur ska man egentligen få en känsla för hur det är att använda hällen i praktiken?
Hur fungerar det hos vitvarubutikerna, går det att få prova att använda hällar och känna på hur reglagen fungerar? Finns det specifikt någon butik som är att föredra för detta och som i regel har inkopplade hällar som man kan få testa?
Det som generellt är viktigt för oss är:
1) Att det finns vettiga reglage på hällen som är intuitiva och enkla att hantera och där man utan för komplicerade handgrepp styr de olika värmezonerna.
Är det hällar som har en uppsättning reglage för varje zon som gäller då eller upplever ni att även andra som delar exempelvis en eller två sliders för fyra/fem zoner ändå fungerar bra i praktiken?
2) Att hällen inte tjuter ilsket stup i kvarten eller så fort man ställer något ovanpå hällen.
Bästa tipset; storleken har betydelse! Köp för guds skull inte en 60cm häll
Köp en häll här du direkt kan sätta värmen. Dvs inte behöva klicka x gånger. Vi kan välja direkt mellan 0-9 med ett typ slider reglage på varje platta. Förra hällen hade inte detta och det var jätte irriterande.
Jag tycker 60 bredd funkar bra. Känner inte behov av större. Däremot 80cm diskho är ett måste!!! Min fru var väldigt anti en stor ho och nu tackar hon mig att vi inte valde 2 hoar utan en stor!
Jag tycker 60 bredd funkar bra. Känner inte behov av större. Däremot 80cm diskho är ett måste!!! Min fru var väldigt anti en stor ho och nu tackar hon mig att vi inte valde 2 hoar utan en stor!
Redigerat:
Instämmer helt, vår gamla 60cm havererade för ett tag sedan och vi köpte då en 70cm istället. Mycket bättre plats för kastruller och stekpannor. Det är en e-lux HOB750MF som vi är väldigt nöjda med. Vettigt pris också. Individuella reglage och det går att sätta den på valfri effekt direkt. Dessutom håller den käften i princip hela tiden med undantag för något litet försynt pip när den stänger av sig
.
Satsa på en häll som går på 400V så får ni mer effekt i induktionszonerna. (Bor ni i lägenhet behöver ni kolla så ni har 3-fas in i lgh).
Blir det mycket vatten på reglageytan så funkar den sämre men misstänker det är så med de flesta hällar?
Satsa på en häll som går på 400V så får ni mer effekt i induktionszonerna. (Bor ni i lägenhet behöver ni kolla så ni har 3-fas in i lgh).
Blir det mycket vatten på reglageytan så funkar den sämre men misstänker det är så med de flesta hällar?
Har 80 cm och det blir också bra med 80 cm lådor under för då får grytor, stekpannor, plåtar, etc, plats.
När man är i fritidshuset med 60 cm spis tycker man det blir trångt.
Men det beror ju på hur man använder köket och alla har ju inte behovet.
När man är i fritidshuset med 60 cm spis tycker man det blir trångt.
Men det beror ju på hur man använder köket och alla har ju inte behovet.
Redigerat:
Att jobba med två stekpannor samtidigt skiter sig redan med en 60cm bred. Tror de flesta hällar är rätt bra idag. Vi hittade en Electrolux visningsexemplar vi fick ner 50% på. Går o pruta.
Körde 80 brett.
angående diskho så byggde jag in en ho i en liten lägenhet tidigare i livet. Aldrig mer. De gånger jag diskar nåt finporslin så är det knepigt med sköljet utan en andra ho. Nu i nya köket gick vi på en nersänkt mitträcke så att säga så det är lättare för stekpannediskning och lite närmre en jätteho.
angående diskho så byggde jag in en ho i en liten lägenhet tidigare i livet. Aldrig mer. De gånger jag diskar nåt finporslin så är det knepigt med sköljet utan en andra ho. Nu i nya köket gick vi på en nersänkt mitträcke så att säga så det är lättare för stekpannediskning och lite närmre en jätteho.
Nu vet jag inte om Bosch induktionshällar är som deras induktionsspisar som har kassa "reglage", den vi har stegar aldeles för sakta och för ett j***a oväsen när den sätts på och stängs av. Även varje steg pep som f*n by default men det gick att stänga av.
Du lär inte hitta någon häll som går på 400V. Men man bör definitivt ha en som kan ta in två 230V matningar.mexitegel skrev:
Instämmer helt, vår gamla 60cm havererade för ett tag sedan och vi köpte då en 70cm istället. Mycket bättre plats för kastruller och stekpannor. Det är en e-lux HOB750MF som vi är väldigt nöjda med. Vettigt pris också. Individuella reglage och det går att sätta den på valfri effekt direkt. Dessutom håller den käften i princip hela tiden med undantag för något litet försynt pip när den stänger av sig.
Vilket är något helt annat om man ska vara petig.
Tack alla för bra tips och råd! 
Skulle gärna få lite mer konkreta erfarenheter om reglage på induktionshällar.
Ni som har erfarenheter av flera modeller och typer av reglage, vad fungerar bäst? Finns det märken som utmärker sig i användarvänlighet?
Skulle gärna få lite mer konkreta erfarenheter om reglage på induktionshällar.
Ni som har erfarenheter av flera modeller och typer av reglage, vad fungerar bäst? Finns det märken som utmärker sig i användarvänlighet?
Tja alla induktionshällar går på 230V så det lär ju bli problematiskt, beroende på storlek så använder de 1-3 faser.L1,L2,L3 +Nmexitegel skrev:
Instämmer helt, vår gamla 60cm havererade för ett tag sedan och vi köpte då en 70cm istället. Mycket bättre plats för kastruller och stekpannor. Det är en e-lux HOB750MF som vi är väldigt nöjda med. Vettigt pris också. Individuella reglage och det går att sätta den på valfri effekt direkt. Dessutom håller den käften i princip hela tiden med undantag för något litet försynt pip när den stänger av sig.
Touch är av ondo, men det är svårt (dyrt) at komma ifrån.W Widemannen skrev: