Byggahus.se

Välja golv i hall och entré/farstu.

1. Overlander
    Medlem · 281 inlägg

Overlander

Medlem
    Vi är inte ense hamma vad vi ska välja för golv. Vi ska lägga golvvärme i en hall. Hallen har en centralplacering i huset, och är den hall man passera oavsett vilket rum man ska till på nedervåningen. Dessutom är det i detta rum som vår hund vistas dagtid. Vi har även två barn, så vi vill ha ett olvsom är lättstädat, snabb dammsuget, lätt att torka av och tåligt. Vi har kommit överrens om att vi inte vill ha plastmatta eller laminatgolv.

Hallen gränsar till 4 rum. En köket, tvättstugan, vardagsrum samt farstu/entre. Köket har grått linolium golv (forbo´s piano). Tvättstugan har ett klinkergolv rutigt i ljust och mörkt 10x10 klinkerplattor. Vardagsrummet är målat plankgolv. Golvet är målat vitt och grå rutigt ca 30x30 rutor. Entrèn/farstun skall okså få nytt golv, och vi har tänkt att det å bli lika som son hallen. I entrèn/farstun finns även trappan till övervåningen.

Förslag på ytskick samt färgställning vore önskvärt.

2. Linska
    Medlem · 1 217 inlägg

Linska

Medlem

Re: Välja golv i hall och entré/farstu.

Jag skulle valt att lägga samma golv som i köket. Dels är det tåligt och dels ger det en enhetlig känsla när man inte hackar upp alla rum med olika golv.
    Till nöds skulle jag kunna tänka mig den mörka klinkern från tvättstugan liggandes i entrén.

3. Overlander
    Medlem · 281 inlägg

Overlander

Medlem

Re: Välja golv i hall och entré/farstu.

Precis, jag vill inte hacka upp för mycket, eller i alla fall försöka hitta en lösning som funkar bra med de intillliggande rummen. Hallen är dock 2,2x5 med kök och tvättstuga på kortsidorna. Det ger 5 meter emellan, så det är nästan viktigare att det funkar bra med golvet i vardagsrummet.

Till saken hör även att jag inte är särskilt nöjd med mattan på köksgolvet. Mattan ser gansaka "intetsägande" och tråkig ut. Den funkar i köket, där vi har nån matta, köksön samt stolar och bord. Men i hallen som ej kommer att möbleras med mer än en hundsäng tror jag den kan upplevas som en enda stor tråkig grå yta.

Men jag ska prova att lägga ut några av det överblivna mörka klinkersen. Det funkar ju bättre vid ingången.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.