Byggahus.se
Jag har fått det höga nöjet att få välja förmånsbil i jobbet. Det ska bli skönt att få sälja familjebilen och slippa bekymra sig över service och reparationer på den.

Men utbudet verkar bli lite skralt, med företagets krav kombinerat med mina egna.

Företagets krav:
Pris max 8.5 basbelopp inkl vinterhjul etc. Ca 399 000 bagis och den får släppa ut max 130 gram co2 per km. I övrigt fritt fram.

Mina krav: Fyrhjulsdrift då vi har en stuga i fjällen. Rymlig då vi har tre barn. Parkeringsvärmare ska jag banne mig unna mig denna gång. Helst sjusitsig men då finns det noll modeller som matchar kraven.
Dragkrok är också ett krav.

Vad finns då att välja på som stämmer på allt detta? Såvitt jag kan se endast:

Mitsubishi Outlander PHEV.
Har allt ovanstående. Finns från 379 000, bör gå klämma in vinterhjul och drag för 20 000kr
Lågt förmånsvärde och hög dragvikt.
Åldersdigen modell, dessutom har vi en likadan fast diesel 2013 års modell, trist!

Volvo V60 D4 AWD
Har fått en offert på strax under 399 000 för en v60 med parkeringsvärmare och vinterhjul.
Säkert bekväm men klart mindre än Outlandern.

Honda CR-V AWD Hybrid
Min toppkandidat. Rymligt och brett baksäte.
Känns och är betydligt modernare än Outlandern.
Låg dragvikt, endast 750 kg.
Pris från ca 350 000 plus utrustningen ovan.
Släpper dock ut 166 gram co2 per kilometer enligt nya körcykeln, men under 130 enligt den gamla. Är det någon som vet vad som gäller där? Företaget har inte specificerat vilken norm som gäller.

Toyota RAV 4 AWD Hybrid
Samma funderingar som kring Hondan.
I övrigt vet jag inte så mycket om den, säkert en bra bil.

Har jag missat någon tänkbar bil?
Hur hade ni resonerat?

På Hondahybriden är det ju helt meningslöst med dragkrok så om det verkligen är ett krav hade jag strukit den bilen från listan.

Det finns inget hos Skoda? B
Vilken mätmetod gäller för gränsen på co2-utsläppen ?

mexitegel mexitegel skrev:
På Hondahybriden är det ju helt meningslöst med dragkrok så om det verkligen är ett krav hade jag strukit den bilen från listan.

Det finns inget hos Skoda? B
Vilken mätmetod gäller för gränsen på co2-utsläppen ?
Kodiaq och Superb har allt jag vill ha, men faller på co2-utsläppen, både gamla och nya normen diskvalificerar dem.

Som sagt vet jag inte vilken metod de menar, jag gissar den gamla, annars blir det alltför brutalt.

De ingår ju i volkswagen-koncernen och de är ju rätt duktiga på att få ner siffrorna har jag hört...

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Johan Gunverth och 5 till
  • Laddar…
Det är gamla normen som gäller fram tills årskiftet. Fyrhjulsdrift är svårt att få ner under 130gram.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det är gamla normen som gäller fram tills årskiftet. Fyrhjulsdrift är svårt att få ner under 130gram.
Tusen tack för klargörandet.

Rav4 är en trevlig bil, bra dragvikt.

tttomten TomasJor skrev:
Rav4 är en trevlig bil, bra dragvikt.
Har du en sådan?
Är den bullrig tycker du?

Raskus Raskus skrev:
Har du en sådan?
Är den bullrig tycker du?
Kör en 2016, bullernivån är ok.

Liten uppdatering, provkörde en CRV Hybrid AWD Executive med väldans massa utrustning.
Väldigt trevlig bil. Tyst och rymlig.

Det lutar ändå åt en Outlander pga det låga förmånsvärdet, och att det går köra på el ca 4 mil om det inte är alltför kallt.
Fick en offert på 395 250 kr för en svart 2020 års modell inkl vinterhjul och drag.

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
Jag funderade själv på outlandern för några år sen, tror fortfarande det är ett mycket bra alternativ.

T
Raskus Raskus skrev:
Liten uppdatering, provkörde en CRV Hybrid AWD Executive med väldans massa utrustning.
Väldigt trevlig bil. Tyst och rymlig.

Det lutar ändå åt en Outlander pga det låga förmånsvärdet, och att det går köra på el ca 4 mil om det inte är alltför kallt.
Fick en offert på 395 250 kr för en svart 2020 års modell inkl vinterhjul och drag.
Jag har en bekant som hade en PHEV och hans uppfattning var att det inte var en bra bil. Lite plastig och dålig passform på paneler etc, mycket buller i kupén och elfel som dök upp som märkesverkstaden/återförsäljaren inte lyckades lösa förrän efter massor av besök och tjafs om det var en garantifråga eller inte (inte bara fel på bilen utan även med deras återförsäljare förstås) men det stora problemet var förbrukningen när de åkte långt.

En lastad bil för fjälltur drog 1,2-1,3 liter milen när elen var slut vilket var efter ca 3mil i vintertemperaturer.

Det kan ju vara att de löst detta i senare modeller, det här var en 2015 års modell, men det är ju en stor och tung bil och om de inte fått till det med förbrukningen så är det trist om man gör mycket långresor.

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Är det motiverat med fyrhjulsdrift? Med vettiga däck kommer man långt med två drivhjul.

T Testarn skrev:
Jag har en bekant som hade en PHEV och hans uppfattning var att det inte var en bra bil. Lite plastig och dålig passform på paneler etc, mycket buller i kupén och elfel som dök upp som märkesverkstaden/återförsäljaren inte lyckades lösa förrän efter massor av besök och tjafs om det var en garantifråga eller inte (inte bara fel på bilen utan även med deras återförsäljare förstås) men det stora problemet var förbrukningen när de åkte långt.

En lastad bil för fjälltur drog 1,2-1,3 liter milen när elen var slut vilket var efter ca 3mil i vintertemperaturer.

Det kan ju vara att de löst detta i senare modeller, det här var en 2015 års modell, men det är ju en stor och tung bil och om de inte fått till det med förbrukningen så är det trist om man gör mycket långresor.
Plastig invändig kan jag hålla med om. Det gäller alla Jappsar.
Efter 2015 har det kommit två uppdateringar, varav den största är nu motor och större batteri.

Ska man tro den här provkörningen är den numera både tyst och snål.

https://teknikensvarld.se/provkorning-av-mitsubishi-outlander-plug-in-hybrid/

D Daniel 109 skrev:
Är det motiverat med fyrhjulsdrift? Med vettiga däck kommer man långt med två drivhjul.
Det går inte gå från en bil med fyrhjulsdrift till en utan. Det är en naturlag.

• Gilla
  • Ledsen
GammelMan99 och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.