Byggahus.se

Välja expansion- ångest!

  1. parkway
    Medlem Nivå 7
    Tjena ska bygga mitt nya värme system som skulle varit klart i våras men det kom ett annat hus i mellan så jag för göra det nu i stället... Har en vedpanna i mitt nybyggda pannrum i garaget och nu behöver jag hjälp med själva expansionen. Har greppat det här med att öppet kärl är att föredra framför tryck varianten. dock blir det världsligt mycket enklare att montera en tryckvariant bredvid pannan än att dra ledningar genom hela huset till ett öppet på vinden. Det är dessutom så att min tekniktank i huset och ev öppet expansionskärl måste vara i varsin ända av huset pga det är där min vind finns... Så bara det vågräta utrymmet mellan dom två blir ca 8-10 meter plus höjdskillnaden på ca5-6 meter. Så vad ska jag göra??? finns det några smarta ideer där ute??? Bifogar en skiss på hur det ser ut.
     
  2. Fotografen
    Medlem · Nivå 19
    Skulle sätta tryckkärl i pannrummet, funkar utmärtkt om det är tillräckligt stort och rören är dragna så att luften kan gå ur.
    Funkar även i min källare med två olika stora kärl och högt lagd retur, dock med rejält stig på stigaren och automatluftare.
     
  3. M
    Medlem Nivå 12
    Trots de problem som kan uppstå med tryckexpansion skulle jag rekommendera det i detta fall, om du inte är sugen på att bygga ett lågtryckssystem.

    Att sätta expansion i huset funkar inte bra eftersom massor av vatten kommer att tryckas ut vid ett kok.

    Som sagt dra rören med förstånd, och se till att du har en plats för luft/ånga, helst i tanktoppen. Automatluftare funkar INTE för att ta bort ångblåsor från en feldragen laddslinga (även om många tror det).
     
  4. parkway
    Medlem Nivå 7
    Lågtryck kan väl vara intressant om det går att lösa. Jag är inte varken för eller emot något system, jag vill bara bygga något som funkar hyfsat smärtfritt.... Annan fråga, min bror hävdade bestämt att jag måste ha två expansionskärl ett i huset och ett vid pannan. Detta pga min kulvert. Stämmer det???
     
  5. M
    Medlem Nivå 12
    Det blir lite svårare med två tankar, det enklaste är att ha samma tryck i båda tankarna och bara trycksätta radiatorkretsen med pump. Det kräver dock att expansion sitter högre än båda tankarna.

    Ett enklare alternativ är att skippa tanken i huset och använda en fyrpipig kulvert istället.

    Ska du ha kranar för att kunna koppla ifrån kulverten (vilket rekommenderas) och tänker ha elpatron i hustanken behöver du ett kärl i huset också.
     
  6. parkway
    Medlem Nivå 7
    Skickar med skisser på hur jag har tänkt mig det hela. Finns säkert massa som inte är bra, men jag lyssnar gärna...
    Ser gärna att jag slipper ett extra kärl inne i huset om det går att lösa...
    Ps: jo jag har använt principskisser från Baxi som grund...
     
  7. parkway
    Medlem Nivå 7
    ingen som har nåt att tillägga?
     
  8. M
    Medlem Nivå 12
    Det finns mycket att säga men man kan ju inte gratiskonsulta hur mycket som helst :)

    Koppling enligt vänstra bilden ger ingen plats för luft om man använder tryckexpansion, då bör man istället gå in på sidan av tankarna och använda toppen som luftficka.

    Vill man undvika självcirkulation i kulverten bör man ha nån anordning att hindra den med tex termoventilers dubbelbackventil.

    En förvärmningsslinga under beredaren är inte helt fel.
     
  9. Jaarmanen
    Medlem Nivå 4
    Om du väljer slutet kärl, vilket jag gjort och tycker att du också bör göra med dina förutsättningar, så är nödkylning av pannan i någon form ett mycket trevligt komplement. Det har diskuterats mycket fram och tillbaka på forumet om vad boverkets byggregler säger om krav eller inte på nödkylning vid montering av tryckkärlsexpansion. Men oavsett om det är ett krav eller inte så är det en trevlig sak att ha om säkerhetsventilen av någon anledning skulle krånga när pannan väl kokar. Har man ingen kylslinga i pannan (vilket inte jag har) så är det SYR 5067 som gäller. Dyrt visserligen, men inte lika dyrt som en sprängning av expansionskärlet om allt går maximalt fel på en gång.

    Instämmer med Matss om rördragningen också, rejäl lutning på stigaren från panna till tank och in med röret på sidan av tanken så högt upp som möjligt. Sen drar du manuell avluftning från toppen på tanken där luft från laddkretsen samlas, så får du en enkel och driftsäker laddning av tankarna.
     
  10. parkway
    Medlem Nivå 7
    Hmm. bra men jobbiga synpunkter. Eftersom mina tankar inte har någon anslutning på sidan upptill utan bara i toppen så får jag väl ta och åka iväg med åtminstone en av dom till någon som kan svetsa i en muff på lagom höjd. Ny fråga igen då, är det smartast att köra sido anslutning rakt över på alla tankar (3st) eller ska jag bara göra det på stigaren från pannan?
     
  11. M
    Medlem Nivå 12
    Jag skulle aldrig lägga pengar på en SYR av den anledningen att den är onödig. Sätter man säkerhetsventilen på högsta punkt kommer det bara att blåsa ut ånga tills kokningen upphör. Litar man inte på säkerhetsventilen kan man ju sätta 2 st bredvid varandra, mycket billigare än SYR. Med tryckexpansion kan du värma tankarna en bra bit över 100 grader om du inte har en SYR som öppnar vid ca 95 grader.

    Sidoanslutning på alla tankar, hitta nån som svetsar på plats. Topparna kopplar du ihop med ett rör till en kulventil som luftning.
     
  12. Fotografen
    Medlem · Nivå 19
    Håller inte riktigt med, min syrventil öppnar innan säkerhetsventilen vilket innebär att man slipper hålla på och återfylla systemet med syresatt vatten om man råker lägga i två vedträn för mycket...
     
  13. Jaarmanen
    Medlem Nivå 4
    I princip så håller jag med dig Matss, nödkylningsventil är överkurs och det finns egentligen inget krav på att ha en.
    Men som hemmapulare så känner jag att det är bäst att ta till alla säkerhetsdetaljer som går bara för att vara på den säkra sidan. jag skulle kanske lika gärna ha kunnat sätta dubbla säkerhetsventiler.
    Jag har en släkting som jobbar inom brandförsvaret och som varit på en utryckning till ett hus med vedpanna och slutet kärl där membranet i säkerhetsventilen hade smält så att ångan inte kunde komma ut. Pannan gick i kok vid ett strömavbrott och hela kåken flög i luften. Det var i princip ingenting kvar mer än grunden och skorstenspipan. Jag kan tänka mig att lägga några tusenlappar i onödan för att vara långt inne på den säkra sidan.
     
  14. blackarrow
    Medlem · Nivå 15
    Ser på andra bilden (13638d1196623483-vaelja-expansion-angest-pann-inst-2.gif) att det sitter 2 kranar till kulverten, vilket kan vara bra att ha vid underhåll eller om venden är slut och man bara kör el i tekniktanken.

    Men nån gång förr eller senare så kommer nån att stänga båda dessa kranar OCH OM man då bara har ett expansionskärl i pannrummet så har man ett system i huset utan expansionstank!!! Med risk att både spränga sytemet eller knykla ihop det av vakuum om det kallnar när strömmen går...

    Om man vill stänga av cirkulationen till pannrummet och köra el räcker det att stänga en kulvertkran så kan man fortsätta använda pannrummets tryckexpansionskärl. Sen kan man väl sätta in en vakuumventil som säkerhet vid tekniktanken i huset som extra säkerhet.

    Eller kan man ha två tryckexpansionskärl!? Ett extra mindre vid tekniktanken?
    Att ha kran till ett extra expansionkärl är väl hellre ingen bra ide.
    Kan nått gå fel så gör det det förr eller senare... vid sämst möjliga tillfälle (Muphys Lag...).

    Om nödkylning: Har för mig att jag läst att man kall ha det även i öppna system om vattenpelarhöjden är över 5meter. Tror man räknar från pannans topp, så det borde inte krävas i ett 2 våningshus ens med pannrum i källaren.

    Har man en keramikpanna med fläkt stannar ju denna vid ett strömavbrott. Har man jättepanna med självdrag bör man nog fundera över nödkylning.
     
  15. parkway
    Medlem Nivå 7
    Tack för alla kommentarer, mycket värdefullt! Har modifierat min skiss. När det gäller syr ventil så förstår jag varför den är bra men den kostar lite för mycket för att jag skulle kunna motivera den för mig själv. Har tagit bort kulventiler i kulverten och ska montera dit en backventil för att förhindra självcirkulation som Matss påpekade. Nya synpunkter är välkommna.