Byggahus.se
Hej,

Vi tittar på att skaffa bergvärme. Har elradiatorer och luft-luft idag.

Vad säger forumets samlade erfarenheter av de olika fabrikaten?

Thermia, NIBE, IVT etc. Fler fabrikat av kvalitet?

Har en VVS-are som kommer hit i nästa vecka och ska räkna på en offert, han säljer Thermia.

Hej! Finns ju CTC också i Sverige, sedan t.ex. tyska Viessmann och asiatiska Daikin och Mitsubishi som även tillverkar i Europa. Viktigt att det finns service för det märke man väljer inom rimligt reseavstånd. Blir ju en hel del VVS-jobb också med att konvertera till vattenburen uppvärmning. Ta in flera offerter och jämför. Finns t.ex. energioffert.se och värmepump.se m.fl. där man kan registrera sina uppgifter och ange önskemål om ny värmepump.

• Gilla
arowe17
  • Laddar…
Tack för ditt svar. Jag letar märke på pumpen som är väletablerade i Jönköpingsregionen. Även en installatör med goda referenser, jag vet att lägsta pris sällan blir bra. Jag ska ju leva med installationen i många år.

CTC är väl ett ytterligare alternativ att undersöka, de övriga känner jag att jag skippar.
Så NIBE, IVT, Thermia och CTC känns som rimliga fabrikat att läsa på mer om. Jag tänker sedan begränsa mig till max 2 fabrikat när jag letar installatörer och tar in offerter.

Konstig bransch.
Fick 5 offerter på komplet bergvärme, ingen orkade att specificera priset.

Resultatet blev att jag själv anlitade borrfirma, vvs och elektriker samt köpte pumpen online.

Det blev en reel besparing

K kasper1 skrev:
Konstig bransch.
Fick 5 offerter på komplet bergvärme, ingen orkade att specificera priset.

Resultatet blev att jag själv anlitade borrfirma, vvs och elektriker samt köpte pumpen online.

Det blev en reel besparing
Intressant!
Var köpte du pumpen?
Vad gick hela kalaset på ungefär?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.