Välja bästa julgranen

3k läst  29 svar

1. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 15
    Det är äppelträd man ska kunna kasta sin hatt genom, @KnockOnWood, inte julgranen. Taggtråden är ju mindre gles än den där granen.

En julgran ska för övrigt med fördel huggas på egen mark och ställas i ett hörn inne så man kan dölja den fula sidan, för en sån finns det alltid.

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Nja, du har kanske mycket rätt i det du skriver, men det är faktiskt bara ett elstängsel >10.000V,
    för att hålla Limousin-kossorna på plats.
    Så taggar kommer du nog inte att hitta på bilden, hur mycket du än letar.

Hälsningar från tvåtumfyragänget :)

3. S
    Medlem Nivå 8
    Jag hämtade granen själv i skogen. Kändes bäst så och att utmaningen att springa runt i skogen i timmar och bara leta är något som peppar mig enormt. 3 timmar och ~5 km detta år. :D
    Vad jag dock inte riktigt förstår mig på är den där lilla hysterin som gäller kring juletid när var och varannan Svensson förvandlas till rättsväsendets högra hand och blir heligare än Birgitta. Jag har hämtat granarna under åren på egen eller grannens mark beroende på vart jag hittar bästa granen. Inga konstigheter där. Men när jag då går ut på en skogspromenad, vänder bilen på någon skogsväg, går och fiskar eller vad som helst som innebär att jag tillbringar mer än 3 sekunder i skogen så måste folk tydligen informera mig varenda gång att det är olagligt att stjäla granar. Det är inte direkt så att jag hämtar en gran varje gång jag är i skogen för då skulle jag få fira jul året om, ändå ska folk tala om det. Det blir så fånigt, framförallt när "informatören" säger sig känna markägaren även om det är jag.
    Man kan faktiskt vara i Sveriges skogar året om (även om det är mindre passande under älgjaktstider) av annat syfte än att hämta julgranar!

Nåja, mina granar blev såhär:

En till mig
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    stor gran.jpg

Belysningen är en utomhusbelysning som glimmar från Jula. Stjärnan är hemmagjort av pärlor och de flesta ser nog vart designen kommer ifrån. :rofl:

Katterna behövde också en liten gran, utan belysning dock:
    liten gran.jpg

4. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    ”Hysterin” kan nog rätt enkelt förklaras av hur många granar som stjäls varje år.

Julgransstjälandet är ett jäkla ofog som jag markerar mot varje år. Det är inte en mänsklig rättighet att ha en julgran. Tycker man det är för dyrt att köpa en så går det utmärkt att fira jul utan gran, eller köp mindre julklappar.

5. S
    Medlem Nivå 8
    Inget sagt om stölder i sig, vad jag stör mig på är just magnituden på övervakningen. Hur folk som inte ser skillnad på en björk och en gran ska skvallra för någon de inte känner om ett brott som aldrig begåtts. Men i andra fall såsom när skåpbilar svängt in på gårdar i tätbefolkade stadsdelar och plockat på sig allt som står löst (eller sitter fast, om de har verktyg för det) så har ingen sett något och istället kan man diskutera om integritet och övervakning.

Anmäl folk som faktiskt har stulit en gran, man behöver inte hänga efter folk med träningskläder och löparskor eller fiskespö i skogen för att informera om att man inte får ta granar.

• Laddar…
  6. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Nu får man ju inte plocka björkar heller ;), men jag förstår vad du menar och håller med till 100% :)

7. A
    Medlem · Nivå 17
    Vi gick en runda på skogsfastigheten, sedan inköptes en kungsgran..
    Den jag sett ut var 10ggr tätare än KnockOnWoods men blev ändå underkänd, men vad tusan det är ju bara jul en gång om året, Granarna som får stå kvar blir ändå ved eller timmer.
    Men ska nog sätta ett gäng kungsgransplantor.

8. A
    Medlem · Nivå 17
    Vill inte vara elak, men den granenen hade nog aldrig blivit så stor hos oss.
    Röjsågen hade letat upp den som en spårhund;)

9. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Det var väl inte elakt :confused:
    Det var ju en av anledningarna till att jag gallrade ut den :)

Sedan, när julen är över, får grannens hästar den att gnaga på.

Redigerat 30 dec 2017 19:12
  10. E
    Trädgårdsfixare Nivå 14
    Var är min checklista?

11. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
  12. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Nu är jag ju väldigt nyfiken på om du följer din tradition att hjälpa dina grannar med att gallra även i år? ;).

13. S
    Medlem Nivå 8
    Japp, med tillstånd som vanligt! :D

14. D
    Medlem Nivå 1
    Vi hade orienteringsträning i Hökarängsskogen i södra Stockholm, söndag kl.11, då kommer en tjomme med granen på axeln och sågen i handen traskandes mitt på elljusspåret helt obekymrad.
    Kom springandes snett bakom ut från skogen och hojtar till att "Det där är faan inte okej" ingen reaktion, ropar lite mer och han vänder sig om och ser ut som ett levande frågetecken, typ, vadå jag betalar ju skatt!
    Suck!

15. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Självklart!
    Man vill ju inte svika sina grannar och vänner :)
    Det är underförstått, sådana petitesser pratar vi inte ens om :)

Dessutom blev det över lite granris till förstukvisten.
    Ser ju trevligt ut med lite utanför dörren när tomten (eller fjärdingsman) kommer och hälsar på:
    P1020180 (Large).jpeg

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: