Byggahus.se

Välja bänkskiva till köket

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 10
    Att välja bänkskiva till köket handlar mycket om vilket material*du tycker är vackrast, men också om vad du vill betala och vad du tycker är praktiskt.

Du kan läsa artikeln här: Välja bänkskiva till köket

2. E
    Anonym
    Skrivet av: Kalle

Rostfritt saknas i omröstningen

3. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 21
    Jag fick tyvärr inte plats med alla och resonerade så att man oftast har en rostfri diskbänk i kombination med ett annat material.

4. E
    Anonym
    Skrivet av: Anonym

många kompositmaterial är betydligt dyrare /lpm än flertalet granitsorter -så att alltid välja granit som dyrast känns lite missvisande

5. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 21
    Du har rätt, jag ändrar!

6. E
    Anonym
    Skrivet av: Jakob

Vi funderar på att sätta in en bänkskiva i härdat glas i vårat kök. Jag saknar detta i undersökningen?

7. E
    Anonym
    Skrivet av: Morgan

Kan säga att glasskiva som arbetsbänk är komplett värdelöst. Blir repigt för minsta lilla och kostar mer än vad en granit gör.
    Men har man gott om pengar och bara äter ute så är den ju klockren!! :)

8. E
    Anonym
    Skrivet av: Lars Fockborn

Jag anser att det är dax att tidningar, inredare osv. tar reda på INNAN dom skriver eller uttalar sig i massmedia skillnaderna som finns mellan de olika komposit materialen. Alla komposit material har långt ifrån samma egenskaper, priser eller utföranden. Man kan inte jämföra Corian som är mer en plast komposit (utan skarvar) med en Silestone som är en kvartskomposit (mer likt en stenskiva). Istället för att vilseleda konsumenterna så borde man ta reda på fakta och skriva rätt om de olika materialen som finns på marknaden. Lars Fockborn AB Svensk Stenmiljö

9. E
    Anonym
    Skrivet av: Holger Wästlund

Det här var en lättläst och användbar sammanställning att utgå ifrån när man väljer bänkskiva till köket. Den fungerar bra som utgångspunkt när man lägger till sina personliga urvalskriterier. Själv har jag gjort följande lista på punkter som jag vill ta med när jag ska välja mellan olika bänkskivor. Jag hoppas att punkterna kan vara till glädje för någon annan. 1. Kommer materialet att dämpa slamret i köket? 2. Kommer underlaget att vara det rätta för att klara bänkskivans tyngd? 3. Kostnad för material, speciellt vid behov av måttbeställning. 4. Livslängd. Finns det behov av återkommande ytbehandling? 5. Ska bänkskivan enbart fungera som arbetsyta eller även vara bra som en enkel matplats? 6. Är den färdigbehandlad vid montage? 7. Är den tillverkad av miljövänligt material? 8. Enkelhet när det gäller att skära till, forma, göra utskärningar och montera bänken. Bänkskivor av trä eller kakel/mosaik kan anpassas på platsen medan bänkskivor i sten, laminat och kompositmaterial måste måttanpassas på fabrik. 9. Behov av separat kantlist, kan man skapa rundade kanter? 10. Kan man montera den själv eller fordras en fackman? Kan man reparera den själv vid behov?

10. E
    Anonym
    Skrivet av: Ronny

Tidsenligheten då? Kanske att det inte passar med betongskiva i ett stilrent sekelskifteshus.. osv. värt att fundera på med i det redan så svåra valet av bänkskivor:)
    //Ronny Östling

11. E
    Anonym
    Skrivet av: Holger Wästlund

Jag skulle vilja komplettera listan på för- och nackdelar med några miljösynpunkter: De bänkskivor som man ska använda i köket kan vara tillverkade av samtliga de material som nämns i ovanstående sammanställning. Dessutom finns det en mängd varianter inom dessa grupper. Bara bänkskivor i trä kan vara tillverkade av bok, alm, gran, teak, lönn och ek. När man tillverkar bänkskivor kan man använda många olika ämnen för limning. Eftersom jag inte har en chans att sätta mig in i hur produktionen har gått till tycker jag att det är viktigt att kontrollera miljömärkningen. Jag tycker att det är viktigt att man väljer bänkskivor som tillverkats på ett miljömässigt godtagbart sätt och inte transporteras över halva jordklotet innan de når mig. Det innebär att så lite energi som möjligt använts vid tillverkningen, att råmaterialet kommer från virke som är certifierat eller från spill från sågverk, att man har använt lack som är godkänt ur miljösynpunkt. Holger Wästlund

12. E
    Anonym
    Skrivet av: Susanna Wersén

Hej!
    Jag gör ett försök att hitta något ställe som kan något om Corianskivor, för min fars räkning. Han fick överta ett fantastiskt kök med då denna corianskiva. Problemet är att den är så lång och fick delas på tre ställen. Nu hittar han ingen som kan hjälpa honom att foga ihop dessa bitar. Han var i kontakt med ett företag i Uddevalla som först lovade försöka men backade ur. Han är bosatt i Västra Göteborg. Har du ngt bra förslag?

MVH
    Susanna Wersén

13. E
    Anonym
    Skrivet av: Anonym

Hej!
    Snickarbolaget utanför Uddevalla jobbar med Corian, de kanske kan hjälpa dig.

14. E
    Anonym
    Skrivet av: Gäst

I en butik i Stockholm fick jag följande råd från en dam som nog inte bara var kökssäljare utan entusiastisk kock.

En köksskiva som inte klarar en blandning av inlagda rödbetor och lite citronsaft utan att få bestånde märken är direkt usel. Och de enda skivor som klarar detta är laminat och granit. Följdaktligen är alla andra skivor usla.

Detta verkade ganska rimligt tycker jag.

/MH

15. E
    Anonym
    Skrivet av: Gäst

Det diskuteras lite då och då om olika typer av bänkskiva.
    Fördelar mot nackdelar, gällande tåligheten.
    Ni som vill veta lite mer om granit kan gå in på www.gsscandinavia.se eller www.granitexperten.se
    Dessa sidor innehåller mycket info gällande granit och dess egenskaper. Hur skall man sköta granit är det någon som har någon bra info om detta?
    /JL