Byggahus.se

Välj rätt utemöbler + inspiration

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 706 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    Nya utemöbler kan vara en stor investering, så då gäller det att tänka till och se över utbudet innan du bestämmer dig.

Du kan läsa artikeln här: Välj rätt utemöbler + inspiration

2. I
    Anonym

IwishIwasCat

Anonym
    Tack för en bra artikel Marlen! Jag kommer visa den för min fru när jag kommer hem ifrån jobbet. Hon har hela tiden insisterat på att vi ska köpa trämöbler men jag är rädd för att det är jag som får stå för underhållet och inoljningen varje år om vi köper trämöbler.

3. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 861 inlägg

harry73

bra på allt
    Lite roligt att du nämner kopior för Grythyttan stolen, men dessa kopior liknar Grythyttan lika mycket som att vanliga trästolar på 4 ben liknar varandra.

Tar vi t ex. Rustas kopia (som vi själv har)
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Stol Furuvik 63x60x93 cm Natur Acacia   Trädgårdsstolar   Rusta.com.png

det är båda stolar med gungande metallram och träsits, men där slutar liknelse. Och känslan mellan gunget i en Grythyttan med massivt fjäderstål eller Rustas stol med stålrör går inte att jämföra.

Men vill man ha en prisvärd stol med lite gung, är Rustas stol absolut ett bra val.

4. Marlen Eskilsson
    Administrator · Skåne · 6 633 inlägg

Marlen Eskilsson

Administrator
    Då tycker jag att ni ska titta på lackerat trä istället. Inte riktigt lika vackert, men oj så mycket behändigare att slippa olja.

Ja, man brukar få vad man betalar för. :)

5. R
    Anonym

Robert Malmborg

Anonym
    Jag har för mig att jag även har sett att Mio har en modell som är lik Grythyttans A2 som jag tror heter Mölle om jag minns rätt. Vet däremot inte hur bra den är. Varken Rustas eller Mios stolar verkar finnas på prisjakt när jag kollar.

6. M
    Medlem · Halland · 40 inlägg

Mats T

Medlem
    Hej Marien – Hoppas att det är OK om någon från fackhandeln kommenterar.

Först tack för en riktigt bra artikel, som enligt mig omfattar alla viktiga perspektiv på att köpa utemöbler. Jag skulle dock vilja komplettera synen på teakens för- och nackdelar.

Alla utemöbler kräver underhåll. Smutsiga och ovårdade utemöbler är lika tråkiga som en smutsig bil, och får kortare livslängd (miljöhänsyn). Teakmöbler kräver obetydligt mer underhåll än möbler av aluminium eller plast. Särskilt gäller det om man låter teakmöbeln åldras naturligt och bli grå med tiden. På marknaden finns flera ”teakåterställare” som låter träet behålla den grå tonen, samtidigt som ytan förblir slät.

Det som kräver mer underhåll är lackade och målade utemöbler. Efter några år spricker färgen, och då måste man skrapa-grunda-måla.

Genom vår verksamhet har jag förmånen att få se många uteplatser i samband med leveranser. Jag påstår att efter 10 år finns det inget material som åldrats vackrare är teak. Särskilt vackra blir möblerna om man årligen skurar dom med Grönsåpa.

Avslutningsvis slår jag gärna ett slag för möbelskydd, som förlänger livslängden, minskar solblekningen och underlättar hanteringen av dynor.

Vänligen

Mats
    Laholm

7. rickardg
    Elektroniktokig · Rönninge · 646 inlägg

rickardg

Elektroniktokig
    Är svårt att vara miljövänlig och handla möbler utan plast, plast-möbler verkar vara rätt dominerande just nu :(

Grythyttan säljer ersättningsbrädor till tex A2 vilket är miljö-smart så kan man bara byta ut brädorna när de är för slitna, sen är det ganska saftigt löpmeterpris för dem då de tar över 800kr för knappt 2.5m brädor... men i övrigt verkar det vara dåligt med miljötänk hos de flesta tillverkare...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.