Välj rätt robotgräsklippare

4k läst  15 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
    Hur mycket måste du betala för en robotgräsklippare och vad får du för pengarna? Vi har sonderat terrängen.

Du kan läsa artikeln här: Välj rätt robotgräsklippare

2. E
    Anonym
    Skrivet av: Fredrik

Nr 1 i behovslistan bör vara storlek på gräsmatta. Har man 1500 kvm gräsyta faller många robotar ifrån.

3. E
    Anonym
    Skrivet av: ab

Tycker att det stod lite om hur stor gräsmatta klarar roboten på en laddning.

4. E
    Anonym
    Skrivet av: Andreas

Och vad kom vi egentligen fram till, vilka budgetklippare var bra resp. dåliga vid olika situationer??

5. E
    Anonym
    Skrivet av: Richard

Worx 1.0...helnöjd!

6. E
    Anonym
    Skrivet av: Magnus

Ärligt om man ska göra en sådan här artikel kanske man ska läsa på innan. Wiper och Ambrogio finns knappt i Sverige men stiga som är samma underleverantör är bland det största märket. Biltema har slutat sälja sina. Skärpning

7. E
    Anonym
    Skrivet av: Axel

Husqvarna 320. Attans vad jag är nöjd, fantastiskt bra köp.

8. E
    Anonym
    Skrivet av: Jocke

Vill man ha driftsäkerhet och tyst klippare? Komplicerad tomt med passager och flera zoner, lutningar= Husqvarna 320 eller 330X. Enklare tomter och kanske mindre ytor = Gardenas modeller eller Husqvarnas 305, 308, 220AC. Hade en Worx innan men blev osams med grannen eftersom den störde ut hans klippare, plus att den stod på verkstad halva andra säsongen. Min 320 har inte haft ett enda stopp, förutom en mjukvaruuppdatering tidigt efter att jag köpt den.

9. E
    Anonym
    Skrivet av: nisse

gynna inte bosch..köp annat märke...så blir du inte ovän med din granne som har annat märke ..då bosch har högre strömstyrka än andra robotar..som gör att grannens robot stannar vid tomtgränsen..bosch verkar skita i andra tillverkare..och vill inte sänka sin strömstyrka..
    sen är det mycket reklamation på boschs robotar..har jag hört

10. E
    Anonym
    Skrivet av: Jocke

Nisse, du har nog rätt. I grannskapet hemma löste Husqvarna ut en Bosch för att lösa problemet eftersom Bosch vägrade göra något. Bosch ägaren var lika glad för det eftersom hans Bosch krånglat en hel del.

11. E
    Anonym
    Skrivet av: Rogin

Mitt probem att jag har fler äppelträd, 1 st James greive somm fäller mycket kart under juli och aug. så där stannar Min Gardena "Miss Li 40" då den blir lyft eller kört fast, enligt displayen. Testade med att tejpa dit en plog för att "peta undan" karten men fick ingen bättring tycker jag. En nackdel är för mig som har kraftig lerjord i gräsmattan att den klipper när det är som regnigast o skitigast så det 3dje hjulet "pivån" klabbar fast med lera som sen sprides ut i den friskare gräsmattan. Kanske kunde en scaber/skrapa på det hjulet få till det lite bättre. Regncensor betyder det att den inte klipper när det regnar, kommer den att klippa vid morgondaggen? En robotklippare funger nog bäst på en fotbollsplan, men jag som har en häck runt tomten och buskar kan få hämta den under grenen som växt till sig under vecka så när den backar in för att ex.vis byta riktning blir den fast under grenen! Kör den numera på dagtid även om den är mycket tyst så kanske den kan störa grannar när det är tyst en sommarnatt och de sover vid öppet fönster.De rakbladsliknande knivarna fastnar lättare när gräset är fuktigt så att de ej roterar vilket resulterar med sämre multiclip.

12. E
    Anonym
    Skrivet av: Henke2

Jag fick frågan om jag villa komma in med lite info till artikeln. Jag valde med flit att inte nämna några märken eller köpeställen då jag inte tycker det är relevant. Ang biltemas maskin så har den utgått och artikeln kan uppdateras, men när den skrevs så fanns maskinen kvar att köpa.

Jag tycker artikeln ger en bra första inblick där nyckelordet är att en robot passar alla om man väljer med omsorg.

Nu har även Julas Meec kommit till som en Gforce klon, det missade ni att hugga efter ;)

13. L
    Medlem Nivå 1
    Bra info Henke2. Instämmer i allt. Googla läs på innan köp, och glöm stormarknader om ni vill ha hjälp/service.

• Laddar…
  14. Pompadom
    Medlem Nivå 2
    Har en Robomow rs630 och är mycket nöjd. Klipper just nu ca 2650 kvm med grenar, äpplen och slänt utan problem fast den står still på natten och hela lördag söndag.
    Funderar på att lägga ut än mer slinga eftersom jag har ytterligare område som den inte klipper idag.

Redigerat 3 jul 2014 14:06
  15. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 12
    Har en åtta år gammal Huskvarna 220 på Torpet och är mycket nöjd. Från början naturtomt på 1500 m2. Klipper en timme, laddar en timme, typ. Normalt tolv timmar drift om dagen. Köpt kraftigare modell av knivblad på nätet och dessa håller två månader. Batteribyte vart tredje år. Kanonbra maskin!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: