Välj rätt grill

2k läst  16 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
    Vi är många som gillar att grilla, men långtifrån alla är överens om vilken grill och grillmetod som ger bäst resultat. Vi talade med en känd grillkock om vad man bör tänka på när man skaffar en ny grill.

Du kan läsa artikeln här: Välj rätt grill

2. E
    Anonym
    Skrivet av: Gäst

Bra genomgång & kul att ni tog med "miljöboven" (engångsgrillen) samt rökgrillen.
    Själv har jag fått en gasolgrill i present och den gamla klotgrillen från macken lever en tynande tillvaro.
    Men jag känner att jag ändå måste komplettera med en "riktig" grill och då är rökgrillen ett högintressant alternativ.

3. E
    Anonym

Det smidigaste sättet att tända briketter är en "skorstenständare" . Perfekt glöd på mindre än 30 min, varje gång!

4. E
    Anonym

En uppenbar nackdel med gasol är ju att man inte får någon träkolsarom - det smaker inte grillat...

5. E
    Anonym

En gasol grill smakar bättre med tiden då diverse mumma satt sig på stenarna. Byt aldrig ut dem bränn istället av hårt på vårkanten.

6. E
    Anonym

Förstår inte varför inte fler använder varmluftspistol för att tända grillen. Till och med med enbart briketter i klotgrillen går jag från helt kall grill till full grilltemperatur på endast 10-12 min. Dessutom miljövänligt och utan att använda kemikalier.

7. E
    Anonym

Klotgrillen har ytterligare en fördel (vilken den i o f s delar med de flesta runda grillar), nämnligen att man vid lite ojämn grillbädd lätt kan kompensera för detta. Istället för att flytta runt köttbitana så snurrar man helt enkelt på gallret.

8. E
    Anonym

Detta med arom och kolgrill är bara bull. Det har gjorts flera tester (bla i Allt om mat) där kolgrillsförståsigpåare bjudits in till blindtester och dom kan inte, trots flera försök och flera olika rätter, skilja på mat tillagad på gasol eller kol.

Det är uppenbart att Jonas Brorssén inte kan så mycket om grillning som inte har provat gasolgrill utan bara förlitar sig på myter.

9. E
    Anonym

Som redan skrivits ovan: Påvisa hur maten/köttet/korven kan skilja på glödande kol eller glödande plåt eller lavastenar? Förutsätts att man inte grillar över brinnande/rykande kol naturligtvis. En "färdigpreparerad" kolgrill med träkol eller grillbriketter avger en intensiv värme utan lukt eller rök, precis som en gasolgrill (eller för den delen en elgrill, om än på mindre yta).
    Definiera hur det man grillar då kan ta smak ur värmekällan?
    Att många har halvfärdiga kolgrillar där man inte orka vänta till glöden är klar som smakreferens är en helt annan sak, men är detta den rätta aromen?

10. E
    Anonym

Aldrig hört att något gjort så tidigare. Men det är ju ganska smart om man har ett eluttag intill grillen.

11. E
    Anonym

Håller med om att skorstenständaren är fantastisk. Enda problemet är att min är så välanvänd att den börjat rosta sönder :D

12. E
    Anonym

Ja, skorstenständarna (som mest påminner om en bit stuprör) är snabba liksom eltändare, men dessa ger en ganska intensiv röklukt. Värst är förstås tändvätskor - ur alla synpunkter.

Vart tog vertikalgrillen vägen? Snabbt bra glöd, stor grillyta från liten glödbädd, inget droppande på värmekällan med åtföljande os och/eller flammor, lätt att göra rent. Blåser det mycket är den dock mindre kul - askbemängd mat. Och den kräver briketter, vilket jag inte ser som någon egentlig nackdel.
    En klotgrill är väl egentligen den enda kolgrillen som ger några fördelar mot andra alternativ, eftersom den behåller aromämnena och kan ge en jämn värme.
    Generellet ger dock smågrillar på tok för hög värme.
    Gasolgrillar förstår jag inte riktigt finessen med - om man inte är väldigt bekväm av sig och saknar närheten till ett eluttag.
    Elgrillen är den optimala grillen! Och då menar jag den typen som man väl nästan aldrig ser numer - den med grillelementen ovanför gallret (precis som i ugnen inne i köket). Endast ren strålningsvärme (som ju är vad grillning innebär), inget osande av dropp och, framför allt, man ser vad som händer utan att behöva vända på maten.
    Den riktigt perfekta grillen vore en klotgrill med kolbädd under gallret och värmeelement ovanför!

(Sen begriper jag inte varför inläggen visas i omvänd kronologisk ordning. Eftersom många kommentarer är svar på tidigare kommentarer, så är det naturligt att beta av inläggen i tur och ordning istället för att behöva skrolla.)

13. E
    Anonym

Begagnad olja från fritering blandad med en gnutta T-sprit så att det blir lättantändligt, är en bra och väldigt billig tändvätska som luktar mat redan från start.
    Generalfelet som många gör, är att maten redan står färdiggrillad på bordet och är halvt uppäten när grillbädden är som bäst. Om man eldar lövträ från start och rör om då och då på slutet så att allt har brunnit ut så får man per automatik den bästa glöden. Men ska man då långgrilla så blir det problem att fylla på eftersom brinnande trä eller grillkol sotar.
    Då måste man ha en eldplats och en grillplats samt en spade i metall. Inte plast från dollar's!
    Den moderna campingstanken kommer från de så kallade miljövänliga tändvätskorna. Den kan kanske vara naturvänlig om man sprutar ut den i naturen, men att elda med avslöjar stanken att den inte kan vara hälsosam. Passerar man en camping i bil vid middagstid så sitter lukten kvar hela resan från tändvätskorna.

14. E
    Anonym

Vertikalgrillen säls fortfarande, bara google så hittar du den, tror den heter Bosse!

Och Jag blir lite fundersam när Borsén säger att en gas inte blir lika varm som en klotgrill, Blaha... en ordentlig sådan blir det, och jag tycker att ska man ha en grill idag, så ska man kosta på sig en bra. De håller länge och blir bättre med tiden. tycker bara att det finns ett märke i sverige som står sig och det är Weber. Vill man bli nöjd, undvik allt vad landmann heter. Visst, man kan grilla på dessa. men de håller ju inte... Bara besvikna vänner med sådana.

15. E
    Anonym

Beroende på hur man grillar uppkommer luftföroreningar, inkl växthusgaser, från grillkol och tändmedel. Petroleumbaserade tändmedel ger ett nettoutsläpp av växthusgasen CO2. När det gäller växtgaser emitterar även grillkolet, t.ex. koldioxid. Här gör vi dock det generella antagandet att motsvarande mängd koldioxid kommer att bindas vid skogstillväxt, för att möjliggöra produktion av grillkol. Gasolen är en petroleumprodukt och är således sämre ur miljösynpunkt än grillkol, inte bättre än som felaktigt angivits i artikeln.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: