11 862 läst · 14 svar
12k läst
14 svar
Välj rätt frömix till gräsmattan
På konsumentens sida
· 3 297 inlägg
Här går vi tillsammans med trädgårdsproffset Jankov Månsson igenom vilka sorters gräsfrö det finns, vilka som passar var och vad du ska tänka på när du väljer.
Du kan läsa artikeln här: Välj rätt frömix till gräsmattan
Du kan läsa artikeln här: Välj rätt frömix till gräsmattan
Medlem
· Västerbotten
· 875 inlägg
Min granne dränerade om kåken och fick då ett par fina gångar med jord genom gräsmattan. Frun i huset kollade med Råd och Röns undersökning och köpte det bästa enligt dem och slängde ut. Det kom förstås upp gräs men det liknade mer tätheten på en äng än en gräsmatta. Mannen i huset som är Biltema-frälst köpte deras frön och slängde ut på en annan del av gräsmattan där det bara var dött gräs. Den delen får väl klippas tre gånger om dagen typ.
Medlem
· Västerbotten
· 875 inlägg
Om man bara behövde klippa en gång om året så vore det fantastiskt. I min grannes fall förstår jag dock förvåningen och besvikelsen när man först provar med "testvinnaren" och sedan lägger ner tid och pengar i gödsling, toppdressning och vattning för att sen få ett resultat liknande en övergiven åker inne i skogen med några få grässtrån här och där tillsammans med andra växtligheter som inte alls var tänkt. Sen slår man ut det kanske billigaste man kan hitta på marknaden som experterna skulle hjärtsvikt av att ens höra namnet på, och får då en väldigt tät och fin gräsmatta som bara består av gräs.
Det beror på vad man menar med "väldigt ofta".elpaco skrev:
Är det en torr sommar har jag behövt klippa 2-3 gånger det året.
Är det en regnig och ganska varm sommar blir det till att klippa varannan vecka. Visst är det en del jobb, men jag tänker bara att det ingår i huslivet att motionera lite på tomten
Jag har aldrig gjort någon association mellan långsamväxande och kvalitet, förstår nog inte riktigt...
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 699 inlägg
Börjar bli dags att anlägga gräsmatta, något nytt på gräsfröfronten till en robotklippt villagräsmatta?
Hej!
Har testat lite olika fröblandningar men tycker att Granngårdens "Slottspark" håller hög kvalitet och blir snyggt/slitstarkt, mycket nöjd. Kör en robotklippare på "mattan" och får ofta kommentaren att vi har en golfgreen. Fröna är ju en sak men knappast allt. Gödslar ca 4ggr per år varav en höstgödsling. Vattnar om det är riktigt torrt. Om du ska anlägga nytt, snåla inte på underlaget (mängden jord) det hade man gjort i det hus vi bor i och för att få ordning på den har vi under några år fått "bygga på" den med ny jord/dress i omgångar. Kolla Olleberg.nu för mer tips, toppensida. Lycka till!
Har testat lite olika fröblandningar men tycker att Granngårdens "Slottspark" håller hög kvalitet och blir snyggt/slitstarkt, mycket nöjd. Kör en robotklippare på "mattan" och får ofta kommentaren att vi har en golfgreen. Fröna är ju en sak men knappast allt. Gödslar ca 4ggr per år varav en höstgödsling. Vattnar om det är riktigt torrt. Om du ska anlägga nytt, snåla inte på underlaget (mängden jord) det hade man gjort i det hus vi bor i och för att få ordning på den har vi under några år fått "bygga på" den med ny jord/dress i omgångar. Kolla Olleberg.nu för mer tips, toppensida. Lycka till!
Jag har använt båda och det nya gräset växer mycket fortare än det gamla och det är mycket grövre. Men det gror snabbt.H Holmspel skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Välja rätt bruk för fogning av fasad, tegelhus från -57.
Fasad -
Våtrumsskiva till badrummet – välj rätt
Artikelkommentarer -
Så väljer du rätt eldstad - braskaminer, kakelugnar och pelletskaminer
Artikelkommentarer -
Välj rätt handdukstork till badrummet - tänk på det här
Artikelkommentarer -
Hur väljer jag rätt FTX-ventilationssystemet?
Ventilation