Välj rätt frömix till gräsmattan

2k läst  9 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
    Här går vi tillsammans med trädgårdsproffset Jankov Månsson igenom vilka sorters gräsfrö det finns, vilka som passar var och vad du ska tänka på när du väljer.

Du kan läsa artikeln här: Välj rätt frömix till gräsmattan

• Laddar…
  2. S
    Medlem Nivå 8
    Min granne dränerade om kåken och fick då ett par fina gångar med jord genom gräsmattan. Frun i huset kollade med Råd och Röns undersökning och köpte det bästa enligt dem och slängde ut. Det kom förstås upp gräs men det liknade mer tätheten på en äng än en gräsmatta. Mannen i huset som är Biltema-frälst köpte deras frön och slängde ut på en annan del av gräsmattan där det bara var dött gräs. Den delen får väl klippas tre gånger om dagen typ.:thinking:

3. S
    Anonym
    Jag har också bara kört Biltema-frön. Etablerar sig bra och växer hur bra som helst. Då har jag ändå jobbig lerjord.
    Weibulls och Zetas? Nej tack, lägger gärna pengarna på roligare saker...

• Laddar…
  4. E
    Trädgårdsfixare Nivå 14
    Är ni nöjda med gräs som etablerar sig fort och sedan måste klippas väldigt ofta? Själv betalar jag gärna några kronor mer för kvalitet som är långsamväxande ..

5. S
    Medlem Nivå 8
    Om man bara behövde klippa en gång om året så vore det fantastiskt. I min grannes fall förstår jag dock förvåningen och besvikelsen när man först provar med "testvinnaren" och sedan lägger ner tid och pengar i gödsling, toppdressning och vattning för att sen få ett resultat liknande en övergiven åker inne i skogen med några få grässtrån här och där tillsammans med andra växtligheter som inte alls var tänkt. Sen slår man ut det kanske billigaste man kan hitta på marknaden som experterna skulle hjärtsvikt av att ens höra namnet på, och får då en väldigt tät och fin gräsmatta som bara består av gräs.

6. S
    Anonym
    Det beror på vad man menar med "väldigt ofta".

Är det en torr sommar har jag behövt klippa 2-3 gånger det året.

Är det en regnig och ganska varm sommar blir det till att klippa varannan vecka. Visst är det en del jobb, men jag tänker bara att det ingår i huslivet att motionera lite på tomten :)

Jag har aldrig gjort någon association mellan långsamväxande och kvalitet, förstår nog inte riktigt...

7. A
    Anonym
    Rölleka har tagit över och slagit ut det mesta gräs i min matta, har gödslat varje år men det hjälper inte. Har lerjord så tänkte lägga på ett lager ny jord och ska nog testa Biltemas gräsfrö, hoppas det växer snabbt och står emot ogräset.

8. E
    Trädgårdsfixare Nivå 14
    Det är lite som att säga att rosorna är vackra även om de torkar ut och vissnar. Visst man kan tycka så, men då bjäbbar man i fel artikel.

9. G
    Medlem · Nivå 8
    Biltema

• Laddar…
  10. H
    Medlem · Nivå 7
    Har kört både Biltemas och Weibulls (JULA).
    Både har tagit sig fort och blir fint gräs. Växer heller inte speciellt annorlunda mot gräset som legat i drygt 40 år förutom att det är en annan färg.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: