Byggahus.se

Vägverkets röda "gräs" / "mossa" / "sedum" / "marktäckare"?

1. Z
    Medlem · Stockholms län · 497 inlägg

zachris

Medlem
    När man är ute och kör bil på motorvägar och dylikt ser man ofta att Vägverket planterat någon lågt växande "marktäckande" växt som är mörkröd. Jag har fått för mig att det är sedum, men det kanske är någon annan som vet mer?

2. JEGS
    Medlem · Västra Götaland · 184 inlägg

JEGS

Medlem
    ja, troligen sedum. bladen alltså, blommorna är ofta vita eller gula. Fast de är lite smådyra så i större mängd längs motorvägar så känns det att det kan vara ngt annat.

3. F
    Medlem · Stockholms län · 679 inlägg

fredwel

Medlem
    Japp det är sedummatta. Samma som man kan ha på tak.

Vi har sedummatta som marktäckare, vi lade det här på nationaldagshelgen:

Dessa mattor kommer från Vegtech, och är av den röda typen. De får vita och gula blommor. Dessa mattor kostar ca 500 kr m2 (de är ca 1 m2 st). Vi passade dock på och tiggde till oss överskottsmaterialet efter ett rondellbygge här i stan. fick väl runt 8 hela mattor plus en massa småbitar. :)

På vår carport har vi ett annat märke, de kommer från Byggros. Jag tycker dom är mer intressanta då de innehåller fler arter, de är dock inte lika röda som Vegtechmattorna utan mer gröna. De kostar runt 400 kr.

Om man vill skulle man kunna göra mattor själv. Jag skulel lägga geotextil eller markduk i botten. Ovanpå skulle kjag lägga kokosväv. Sen skulle jag försöka få tag på någon mager, sandig jord och fylla på. Sedumen kan man så, Impecta har frön. Om man kan få tag på sedumplantor eller delar av sedum kan man sätta sådana. De har en otrolig överlevnads och etableringsförmåga. Varenda liten del som trillar loss från mattorna slår rot och blir en ny planta. Vi har flyttat runt mattorna rätt mycket och det har spillts småbitar både här och var. Vi hittar små sedumplantor överallt med andra ord. Jag brukar plocka upp dom försiktigt och lägga dom mellan stenarna i slänten när jag hittar dom. Vad jag vill ha sagt med detta är att man troligen kan dela anskaffade plantor rätt mycket och sprida ut, de kommer rota sig fint. Tn möjlig källa är Byggros som (åtminstone när jag frågade) hade billiga skott at sälja. VVegtech sålde pluggplantor vilket blev mycket dyrare.

Några ord om underarbetet: Våra sedumattor på mark ligger på en bädd av makadam som är dränerad med en 58 mm slang. Ovanpå makadambädden ligger en markduk och ovanpå markduken är ett ca 25 mm tjockt lager av sand som fuktighetshållande material. Ovanpå sanden ligger i sin tur mattorna. (Mellan stenarna ligger en blandning av sättsand och torv, man tager vad man haver)

/fredrik

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.