Byggahus.se

Vägledning - Bygglov för altandörr

1. N
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Har precis köpt en lägenhet på Vasastan i Stockholm och tänkte öppna upp en vägg mot innergården, för att sätta upp en altandörr.

Jag kommer behöva ansöka om bygglov samt fylla i en kontrollplan.

Jag har ingen som helst erfarenhet av detta och skulle behöva lite vägledning.

Någon som kan hjälpa mig på traven?

Var börjar jag?

Tack på förhand!

2. H
    Medlem · Nivå 19
    Antar att det är en bostadsrätt. Se till att få skriftligt godkännande av styrelsen först.

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Som sagt första steget är godkännande från föreningen, och se vilka krav den ställer, om du överhuvudtaget får tillstånd. Du vill ju göra hål i föreningens vägg. Det förekommer att de ställer höga krav på konstruktionsunderlag, besiktningar osv.

4. N
    Medlem Nivå 1
    Japp, det är en bostadsrätt.

Jag har redan godkännande från föreningen, och de ställer inga krav, förutom att allt sker på ett korrekt sätt.

5. H
    Moderator · Nivå 25
    Ring till stadsbyggnadskontoret. Eller gå dit på besök, de har (eller hade iallafall för några år sedan) drop in service vissa eftermiddagar i veckan. Ta med lite ritningar, foton på hur fasaden ser ut, gården osv. Och även innifrån.

Då bör de kunna ge dig en uppfattning om vad som behövs, och kanske framförallt om det är lönt att söka. Vissa hus får inte ändras överhuvudtaget.